Tjena
Jag ska nu montera ett färdig-tillverkat vindskydd till hästarna. Jag kommer ha plintgrund och byggnaden är 15*5 meter med totalt 14 plintar. Vikten är cirka 4ton.
Jag började gräva för plintar själv men tröttnade och tog in offerter från ett antal byggföretag istället, och de visade sig ha väldigt olika åsikter om plintarnas dimensionering.
Jag hade tänkt använda de största gjutrören från byggmax med 20cm diameter, och se till att minst 70cm plint är under jord.
Den ena byggfirman sa dock att jag absolut behöver 50cm diameter men är det verkligen rimligt? Då skulle det ju gå åt cirka 150 liter betong till varje plit, och vikten skulle bli över 300kg.
Vad tror ni?
Vet inte om det påverkar men runt om mellan plintarna ska det även gjutas en ganska smal mur” från marken upp till plintarnas överkant. Sedan ska jag fylla upp med singel så ”golvet” i vindskyddet blir plant. Marken lutar en hel del där byggnaden ska stå och på högsta stället (dvs där marken är som lägst nu) måste nog plinten och muren gå 50cm ovanför marknivå. Just där behövs det kanske grövre plint?
”Muren” ska armeras, ska även plintarna armeras?
Mellan varje plint är det cirka 3 meter