plinta för tralldäck + utespa (2x2 meter)

307 läst  9 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Skulle vilja ha lite hjälp med dimensionering av cc mellan plintar och reglar. Ska bygga till tralldäcket en sektion för spabad (1800kg "fyllt"). Ena änden fästes i bef. tralldäck, spabadet blir nedbyggt (ca 800mm under tralldäcket). Tanken är att bygga det som 2 våningar, plintar + reglar för spabadet på en +höjd jag kallar -0,592, sedan tralldäcket på plintar och reglar på en +höjd +0,170.

Det jag skulle behöva hjälp med är om detta är överdimensionerat eller behöver förstärkas?
    Tänkte köra med 170x45 reglar och plintar (600 höga). Två sidor byggs med stolpar på plint för räcke.

Vita rektanglar = plintar
    Rött = reglar spabad
    brunt = reglar trallgolv

2. B
    Medlem Nivå 3
    Missade cc mått mellan reglar för spabadet, de ligger på 450mm.

3. J
    Medlem · Nivå 17
    Jag kan inte se annat än att dina dimensioner räcker (ganska överdimensionerat egentligen med så korta spännvidder). Däremot förstår jag inte poängen med alla dessa kortlingar?

4. B
    Medlem Nivå 3
    Hur långa spännvidder vågar man ha?
    Som i mitt fall tänker jag skruva trallen direkt i balk som sitter på plint.
    Inga primär- eller sekundärbalkar, varför cc mellan plintar är 600mm för däck resp. 450mm för spa.

5. J
    Medlem · Nivå 17
    Bortsett från mängden plintar så är det ju en enkel konstruktion. Med 45x170 C 24 virke kan du utan problem dubbla spännvidderna och ändå ha bra marginaler. Det är inte fel att däcket känns stumt när man går på det, så en viss överdimensionering kan rekommenderas. Däremot har du onödigt många kortlingar. De tillför inget, utöver några rader som behövs för att staga mot tippning av bjälkarna.

6. B
    Medlem Nivå 3
    C24? Vad har byggmax för klassning på nrta? Kan inte finna något?

7. J
    Medlem · Nivå 17
    För allt virke, inklusive tryckimpregnerat, finns det två typer av klassning som delvis handlar om olika saker. Panelbrädor och trallvirke är kvalitetssorterat (vilket inte alltid står på dem) efter mängden och typen av kvistar. T.ex G4-1. Konstruktionsvirke (oftast bara i dimensioner från 45x120 och uppåt) är hållfasthetsklassat (står nästan alltid på virket). T.ex. C 14 eller C 24. På Byggmax får man nog se upp, men jag har sett C 24 virke där. Använd aldrig C 14 virke för viktiga projekt, det är för dåligt. Tryckimpregnrat är dessutom klassat mht motståndskraften mot röta. NTR/AB för trall mm och NTR/A för virke som har kontakt med jord.

8. B
    Medlem Nivå 3
    Okej, tack!
    Vågar man öka avståndet på plintar till dubbla (2400mm) för tralldäcket och cc600mm där spaet ska stå istället för 450?
    Är man dumsnål för att spara in kanske 5-6 plintar och arbetet för detta?

9. J
    Medlem · Nivå 17
    Ja.
    När det gäller Spadelen tycker jag att ritningen är lite otydlig, framför allt när det gäller anslutningen till det övriga däcket. Se bifogade figur.
    Spa.png
    Det som ligger närmast till hands är att fortfarande ha tre plintar per bjälke men att dra ut dem mer i kanterna. Däremot tycker jag du kan behålla c/c på 450 mm.

10. B
    Medlem Nivå 3
    Okej, nä det är en helt egen ”grund” som jag gräver ut och sedan plintar, 800mm under däcket, det är helt fristående från det andra just bara för att sänka ner badet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: