Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

PLEJD

1. Jockas021
    Husägare · Mälardalen · 38 inlägg

Jockas021

Husägare

Den uppdaterar sig när du aktiverar HomeKit. Puckarna gör likadant, aktiverar du funktioner som kommit med mjukvara exempelvis timer så uppdaterar dom sig automatiskt.
    Ganska sunt faktiskt, det finns ingen mening att uppdatera något som redan fungerar bara för sakens skull. Snarare ökar det risker att om något är felaktigt så kan man behöva rulla tillbaka tusentals kunder vilket inte är så roligt.

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Kronoberg · 78 inlägg

sprucetwig

Medlem
    Nej, det är inte sunt. Det betyder att det kommer finnas massvis av Plejd-puckar som aldrig uppdateras. Det blir ännu mindre roligt när det börjar dyka upp säkerhetsproblem med deras produkter.

Uppdateringar ska vara så enkla som möjligt att göra, det borde väl alla lärt sig vid det här laget?

• Laddar…
  3. O
    Medlem · 1 803 inlägg
    Jag har uppdaterat mina plejdpuckar via appen, inte så lätt att hitta var men inte jättesvårt. Kan ju vara en risk med "uppdateringar" generellt...

4. pdov
    Husägare · Blekinge · 155 inlägg

pdov

Husägare
    Hur då? Jag har inte lyckats hitta hur man skulle kunna göra det? En förklaring hur man hittar det vore trevligt.

5. G
    Hobbyelektriker · Dalarna · 222 inlägg

Gud_

Hobbyelektriker
    Tidigare har det vad jag vet bara varit möjligt att kunna uppdatera om man kontaktar supporten.
    Testa med det. De har alltid varit snabba och hjälpsamma när jag undrat över något.

6. O
    Medlem · 1 803 inlägg
    Jag minns tyvärr inte, sorry, men jag tror man får "börja om från början, med enheten och helst lägga till nån funktion dom inte en äldre firmware har. Jag kollade snabbt nu och jag har från 1.1.4 till 3.3.4 (3.3.2) på mina där den med 3.3.4 är en "on-off", de andra är dimm. Har inga problem alls, inte med den med 1.1.4 heller. När jag uppdaterat har det varit begagnade enheter som jag köpt och försökt lägga till nyare tidsfunktioner.

• Laddar…
  7. L
    Husägare · Skåne · 4 407 inlägg
    Köp en smartplugg och sätt den på en miljöbelysning någonstans.
    Då uppdateras hela anläggningen.

• Laddar…
  8. nino
    Renoverare · Dalarna · 13 913 inlägg

nino

Renoverare
    Gick det inte att ha tidstyrning på dim02 på en kanal och ha rörelsevakt under endast nattläge?
    Skulle vilja slå av lampan kl 22-06 men låta den aktiveras av rörelsevakt då.

9. H
    Medlem · 141 inlägg

Huspappan

Medlem
    Jag har ett litet irriterande problem som har med avstängning och dimning att göra. Jag i köpte spottar til badrummet och testade hemma i lugn och ro på köksbordet med två av spottarna tillsammans med Plejd Dim-01 så att allt skulle lira enligt önskemål och det funkade perfekt när det var inkopplat. Jag har flertalet Plejd hemma så en korrekt inkoppling har jag koll på.

Väl installerat i badrummet så kan jag ej dimra med knappen eller stänga av. Trycker jag av belysningen så dimrar den bara ner till minimum och jag kan ej styra dimringen till önskad nivå.
    I appen fungerar dock allt perfekt.

Enda skillnaden jämfört med "teststationen" var att jag hade en 1-polig strömställare men skarpt i basrummet så är det en 3x1-pol. Schneider Exxact, självklart återfjädrande i båda fallen.

Jag har slut på ideer, enda skillnaden är som sagt modell av strömställare. Nog ska inte den ha några begränsningar?

10. M
    Husägare · 61 inlägg

Mathiasffs

Husägare
    Fjäder i brytaren på fel sida?

11. H
    Medlem · 141 inlägg

Huspappan

Medlem
    Helt korrekt, upptäckte det precis! :crysmile:
    Nu funkar allt som det ska och jag är glad igen även om man känner sig lite dum :rofl:

12. O
    Hobbysnickare · 46 inlägg

Oscar Hermansson

Hobbysnickare
    Hej,

Funderar på att skaffa plejd men blir lite fundersam..

Alla pratar ju om Matter nu, men om jag ska använda Apple homekit med plejd, då gör det väl ingen skillnad om plejd har matter eller ej (givet att homekit släpps till plejd)?

Uppfattar jag det korrekt att fördelen med Matter blir ifall att jag i framtiden skulle byta från homekit till något annat? Eller finns det andra fördelar?

//Oscar

13. pdov
    Husägare · Blekinge · 155 inlägg

pdov

Husägare
    Apple kommer att stödja Matter, de stödjer redan Thread via sin Homepod mini och via senaste versionen av Apple TV 4K.
    Fördelen med Matter som jag förstått det är att alla enheter ska kunna kommunicera med varandra via Matter och det innebär att man inte behöver leta efter "Funkar med Apple Homekit" eller "Funkar med Google Assistant" etc. Med Matter ska du inte behöva ha olika appar och olika gateways för att det ska fungera utan du kommer förmodligen kunna styra alla dina Matter-kompatibla prylar via Hem-appen på din iPhone.

14. R
    Medlem · 3 691 inlägg

RoAd

Medlem
    Om du bryr dig det minsta om kompatibilitet med andra system (vilket du uppenbarligen gör) borde du inte ens överväga Plejd. De har hela tiden visat sin stora ovilja till just det (Schneider sålde sitt innehav i Plejd av den anledningen).

Homekit är ett exempel, de har lovat det i många år, och även om de säger att det ska komma senare i år så skulle i.a.f. inte jag hålla andan.

Välj något system som använder öppna standarder så slipper du byta ut allt i framtiden.

• Laddar…
  15. O
    Hobbysnickare · 46 inlägg

Oscar Hermansson

Hobbysnickare
    Tack för svar! Vad skulle du rekommendera som inte är plejd?

Så givet att plejd får homekit så är anledningen att inte ta ändå ifall man någon gång i framtiden skulle vilja byta till ett annat system?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.