På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Plejd är ett system för hemautomation, med stort fokus på permanent installation istället för på externa pluggar och liknande. De har allt från brytare och drivdon till reläer. Vi tar en titt på systemets för- och nackdelar, förklarar hur det fungerar och vad som skiljer det från konkurrenterna. Och inte minst, förklarar varför det är så populärt bland elektrikerna.
Du kan läsa artikeln här: Plejd - vad är grejen?
Du kan läsa artikeln här: Plejd - vad är grejen?
En mycket bra redogörelse för mig och alla andra som bara har hört talas "smarta hem" men ännu inte riktigt har koll på vad som finns och hur det kan fungera.
Ganska dålig artikel. Plejds största nackdel, dess oförmåga att kommunicera med andra system, nämns knappt. Det lilla som skrivs är att de valt att implementera en egen variant av blåtands-mesh. Om artikeln nu vänder sig till de som inte riktigt har koll ska detta förstås förtydligas.
Dessutom ser det ut som om ett rent faktafel smugit sig in. Så vitt jag vet är Alexa-stöd på Plejds "att göra"-lista och finns inte än. De har sagt att de ska överväga att implementera det efter de gjort klart stöd för homekit. Eftersom de lovat stöd för homekit i flera år nu utan att infria det löftet så är det m.a.o. högst osäkert om de någonsin kommer att stödja Alexa.
Dessutom ser det ut som om ett rent faktafel smugit sig in. Så vitt jag vet är Alexa-stöd på Plejds "att göra"-lista och finns inte än. De har sagt att de ska överväga att implementera det efter de gjort klart stöd för homekit. Eftersom de lovat stöd för homekit i flera år nu utan att infria det löftet så är det m.a.o. högst osäkert om de någonsin kommer att stödja Alexa.
Det var några artiklar om smarta hem för drygt ett halvår sedan också. Jag rekommenderar dessa för att få en bättre förståelse för tekniken.Huddingebo skrev:
Och rörande varför Plejd är populärt så är det väl den första punkten:
Som berättar sanningen. Man säljer det man har bra support och försäljnings-/inköpskanaler för. Jag har en god vän som fortfarande är aktiv elektriker och han erkänner glatt att han säljer Plejd för att det är det han kan...
Kan bero på ett plejd verkar väldigt robust och krångelfritt. Inte för avancerat och det är ju vad de flesta orkar med i längden om man är en genomsnittlig konsument.
För elfirman innebär det säkert färre backjobb och nöjdare kunder om man kan släppa produkten i händerna på kunden.
Den inbitne teknikintresserade gör ju ändå sina val baserat på total marknadsundersökning och otaliga timmar bakom en skärm för att förstå vad de själva vill ha och beställer just det.
För elfirman innebär det säkert färre backjobb och nöjdare kunder om man kan släppa produkten i händerna på kunden.
Den inbitne teknikintresserade gör ju ändå sina val baserat på total marknadsundersökning och otaliga timmar bakom en skärm för att förstå vad de själva vill ha och beställer just det.
Åh herregud. Efter milslånga trådar där det ältats om vad Plejd är och inte är och framförallt missuppfattningen att Plejd är ett hemautmationssystem när det i själva verket är ett nedlåst, proprietärt, begränsat, dyrt belysningssystem. Och det växande problemet med att elektriker vilseleder folk att betala dyrt för vad de tror är ett hemautomationssystem. Ja då kommer det alltså en klargörande aritkel som bokstavligen inleds med "Plejd är ett system för hemautomation".
Vi tar det väl igen för niohundrade gången: Plejd är inte ett system för hemautomation
Läs gärna på Plejds hemsida. De försöker inte ens själva sälja in det det som ett hemautomationssystem. För det är det inte. Elektriker bör sluta med det. Forumskribenter bör sluta med det. Artikelskribenter bör sluta med det. Bara sluta.
Precis som vanligt i alla sådana här artiklar så används begrepp lite hur som helst och man blandar hela tiden ihop styrenhet, centralenhet, gateway osv, och drar en massa felaktiga slutsatser utifrån det.
Innan Plejd-klubben går till full attack igen vill jag bara uppmana er att först läsa övriga tretusen trådar om detta ämne. Chansen att ni skriver något som inte redan skrivits hundratals gånger förut är ganska låg.
Vi tar det väl igen för niohundrade gången: Plejd är inte ett system för hemautomation
Läs gärna på Plejds hemsida. De försöker inte ens själva sälja in det det som ett hemautomationssystem. För det är det inte. Elektriker bör sluta med det. Forumskribenter bör sluta med det. Artikelskribenter bör sluta med det. Bara sluta.
Precis som vanligt i alla sådana här artiklar så används begrepp lite hur som helst och man blandar hela tiden ihop styrenhet, centralenhet, gateway osv, och drar en massa felaktiga slutsatser utifrån det.
Innan Plejd-klubben går till full attack igen vill jag bara uppmana er att först läsa övriga tretusen trådar om detta ämne. Chansen att ni skriver något som inte redan skrivits hundratals gånger förut är ganska låg.
Jag har en del plejd för att styra utebelysning och för att dimmra taklampor. Jag ville inte ha något system som kräver en gateway och plejd kändes som ett robust system som är tillräckligt bra för mina belysningsönskemål. Jag tycker ordet "hemautomation" känns lite fånigt. Det jag verkligen skulle behöva hjälp med att automatisera i hemmet går bara med inhyrd städning och kock. Nu har jag börjat fundera på att lägga till wifibaserade vattenläckage- och röksensorer men för mig kvittar det att de inte kör samma protokoll som plejd. Värmepumpen styrs via nibe cloud om jag vill betala för den tjänsten och temperatur och annan klimatdata inhemtas via netatmo. Vill jag hålla koll på solanläggningen gör jag det via tibber och elförbrukningen kan jag ansluta en mätare på HAN porten om jag vill.
Övervåningens alla lampor är från Hue för jag hade bara ett önskemål (att kunna stänga av allt på samma knapp) och begränsad budget. Jag tycker absoult inte att man måste ha samma lika överallt, se istället till vad du vill uppnå och vad du har för budget
Övervåningens alla lampor är från Hue för jag hade bara ett önskemål (att kunna stänga av allt på samma knapp) och begränsad budget. Jag tycker absoult inte att man måste ha samma lika överallt, se istället till vad du vill uppnå och vad du har för budget
Intressant hur vissa användare hela tiden dyker upp i dessa plejd-trådar och går till full attack om hur kasst systemet är och ska skriva andra på näsan om detta.
Detta börjar bli minst sagt uttjatat och man kan undra om det ligger något personligt eller företagsrelaterat bakom allt detta?
Detta börjar bli minst sagt uttjatat och man kan undra om det ligger något personligt eller företagsrelaterat bakom allt detta?
Vet inte om jag är en av de du tänker på, men jag tycker att det är rätt illa om man skriver en artikel som ska förklara vad plejd är och så skriver man inte i klartext ut dess största nackdel.E etompau skrev:
Och att jag påpekade det rena faktafelet att Plejd skulle stödja Alexa kan du väl inte ha något emot? De skulle i rättvisans namn varit tydliga med att det BARA är google home som stöds, inget annat.
Jag tycker dessutom att det är minst lika tråkigt med Plejdägarna som om och om igen ska förklara att Plejd "funkar". Det är så vitt jag vet ingen som påstått något annat.
Även Philips Hue har en modul du enkelt själv kan placera bakom välggbrytaren så att du inte "sabbar" systemet om någon råkar bryta strömmen till din smarta lampa. Du kopplar bort strömmen från brytaren och kopplar ihop tändtråden med fasen så att lampan har konstant spänning. Sen kopplar du den nu helt bortkopplade brytaren till pucken och helst kompletterar du brytaren med en impulsfjäder. Därefter kan du använda app eller brytare till av/på, scenval, dimring osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Största fördelen med plejd är enkelheten och supporten. De uppfyller majoriteten av folket krav - astrour, dimmer och drivdon/styrning i ett, tror det är därför de säljer som smör.
Led-10 var en stor anledning till att jag valde plejd.
Skriver du en fråga på deras facebook så har du oftast svar från plejd inom 1-2h, samt svar inom ett par minuter från användare. Svårslaget och väldigt profesionellt.
De kunde vara lite snabbare med utvecklingen
Led-10 var en stor anledning till att jag valde plejd.
Skriver du en fråga på deras facebook så har du oftast svar från plejd inom 1-2h, samt svar inom ett par minuter från användare. Svårslaget och väldigt profesionellt.
De kunde vara lite snabbare med utvecklingen
Jag har aldrig sett någon skriva "Plejd är kasst". Däremot har jag och många andra kommit med fakta och konstruktiv kritik. Tillbaka får man dock mest personangrepp och svammel istället för att ha en intressant diskussion.E etompau skrev:
Mycket av det här med att elektriker säljer in Plejd till intet ont anande personer handlar ju om elektrikernas ibland tveksamma metoder, inte att Plejd-systemet som sådant "är kasst". Att det sedan är ett nedstängt, proprietärt simpelt belysningssystem som utvecklas i en takt som får en snigel att framstå som en Ferrari är ju inte en åsikt utan fakta. Det handlar om ren och skär ärlighet och att alla ska veta vad de köper så att de inte känner sig lurade. Att det dessutom skrivs artiklar som inleds med "Plejd är ett system för hemautomation" hjälper knappast till i rätt riktning så viss kritik är väl ändå befogad.
Vi behöver inte fler personer som betalar dyra pengar i tro att de köper ett system för hemautomation när de i själva verket köper ett enkelt belysningsystem. Om man ändå är villig att betala flera gånger mer för att få mindre och dessutom låsa in sig till en specifik tillverkare får väl var och en välja själv även om jag inte förstår det. Detta har redan diskuterats i hundratals sidor i andra trådar.
Det är ordet HEMAUTOMATION man hänger upp sig på!J Jonte Karlsson skrev:
Plejd är smart BELYSNINGSAUTOMATION!
Plejd har löst flera problem för elektrikerna.
1. Fungerar direkt ur boxen utan parning eller adressering. man slipper besöka installationen med stege och skruvmejsel, när en belysning är vald av kunden.
2. Vilken brytare som helst i huset kan lånas för att styra en funktion utan att programmera.
3. Saknar man kanalisation t.ex. till köks-ön men vill tända vid dörren in till köket så finns det trådlösa vridbrytare eller låna en ledig knapp.
4. Plejd har mervärde i alla enheter som kan användas, Timer, Vecko-ur, Astro-uret som håller reda på tiden för solens upp och nedgång på din ort.
5. Om kunden ger tillåtelse (inloggningsuppgift) kan elektrikern fixa inställningar via bredbandet. Slipper köra ut för en enkel inställning av en ny lampa som kunden köpt.
Men kan kunden ställa väckningen i sin smartphone så kan han ställa in allt i Plejds smarta belysning, annars får han låta frun göra det.
Det är inte konstigt att man sålt nästan 2 miljoner Plejd i Sverige + Norge.