Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Plejd bakom vägguttag

1. G
    Medlem · Västra götaland · 431 inlägg

Gallianoman

Medlem
    Hej!
    Visst kan man sätta en plejdpuck bakom ett vägguttag ? Det vill säga i motsats till att sätta den i tryckknappen…..
    Kopplar man nåt annorlunda i den ändan i motsats till i knappen?

2. Forlowt
    Medlem · 1 258 inlägg

Tja man får ju sätta fasen till uttaget som "tändtråd" då men skippa att kunna använda knapp, så vida du inte har knapp till uttaget idag ? Tänkt göra det själv eller ?

3. G

Gallianoman

Medlem
    Jag har en väldig respekt för el och gör bara sånt som jag är helt säker på. Jag har några gånger bytt något uttag och till och med vid ett tillfälle satt dit ett nytt uttag - men med största möjliga försiktighet och kollat upp väldigt noggrant innan hur jag ska koppla … (sätta dit uttag gör jag nog inte fler ggr det kändes nervigt) …

Men ja, jag funderar på att göra det själv….
    Jag har en knapp till uttaget, men vill av olika anledningar helst sätta pucken vid uttaget om det är möjligt…..

Fortfarande för osäker på kopplingen för att göra det själv…..

4. E
    Medlem · Skåne · 10 834 inlägg
    Är vägguttaget styrt av en vanlig väggbrytare?

5. G

Gallianoman

Medlem
    Ja men precis…

6. E
    Medlem · Skåne · 10 834 inlägg
    Då får du först säkerställa att där att konstant spänning vid uttaget som sedan kan mata passande Plejd-enhet. Kanske behövs ytterligare en ledare mellan väggbrytare och Plejd-enhet om du fortsatt vill använda en väggbrytare för styrning.

upload_2021-12-4_9-2-14.png

7. G

Gallianoman

Medlem
    Ok, nej då funkar det inte som jag tänkt… jag tyckte mig läsa någonstans att det gick ”lika bra”….

Då är det nog bättre att sätta i knappen trots allt…

8. Forlowt
    Medlem · 1 258 inlägg
    Du får undersöka din kabeldragning innan du kan ta beslutet skulle jag säga, har du allt vid knappen så sätt sen där och tvärt om

9. G

Gallianoman

Medlem
    Hmmm, vid närmare koll var det inte styrt med knapp - utan bara ett vanligt uttag….

10. T
    Medlem · Uppsala · 357 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    Nöjer du dig med att bara kunna reglera o styra via app eller fjärrströmbrytare så går det alldeles utmärkt att sätta in en plejd bakom uttaget.

köper du plejd pucken du vill ha och ringer en elektriker kan det ju vara värt den timman de kommer debitera.

11. T
    Medlem · Uppsala · 357 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    men sen kommer ju vattendelaren att det faktiskt finns en produkt som utför just detta. En wallplug. Men var försiktig med att säga att du köper en om du gör det, det finns vissa som tar väldigt illa vid sig…

• Laddar…
  12. G

Gallianoman

Medlem
    …..den verkar svårköpt - men naturligtvis hade det varit det bästa……

13. Forlowt
    Medlem · 1 258 inlägg
  14. G

Gallianoman

Medlem
    Nej hu nej- knapp vill jag inte ha!
    ….. men gärna kopplingstips på plejd i uttaget….

15. Forlowt
    Medlem · 1 258 inlägg
    Kopplingstips följer med produkten när du köper den ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.