Byggahus.se

Plattvärmeväxlarre till radiatorerna

1. A
    Medlem Nivå 5
    Har idag kamrör i min stora tank på 3,8m3 där jag hämtar värme ner till tekniktanken i källarren.Mellan tankarna finns 15 m kopparkulvert.Jag har problem med omrörning vid urladdning av den stora tanken.Den är byggd på plats och är långsmal vilket skapar omrörning .
    Min tanke är att sätta en plattvärmeväxlarre mellan radiatorerna och tektanken (efter shunten)
    och på det sättet kunna ta bort kamrören.Jag kan inte så mycket om hur pvvx fungerar vid aktuella temperaturer 30-50 grader.
    Kommer det att funka?
    Vilken storlek på vvx behövs?
    Jag kommer troligen att behöva någon ventil eller dyligt för att få rätt flöde på primär och sekundär sida eller kan man använda pumpar med reglering?
    Någom som kör så här och har äefarenheter?
    PS Jag vill inte koppla med övertrycks fri koppel pga korrisions risken då alla rär är järn i boningshuset.

2. M
    Medlem Nivå 12
    Har du nån shunt som shuntar ner vattentempen innan kulvert? Det borde ju gå att sätta shunten (helst bivalent) mellan VVX och tanken samt strypa det flödet rejält. Då kommer du att ha precis den temp du behöver i VVX och med biv shunt låta bli vattnet i övre halvan av tanken tills det behövs.

3. A
    Medlem Nivå 5
    Det sitter en blandningsventil på kulverten mellan tankarna.
    Idag är shunten ansluten på mitten av tekniktanke precis under vvb.Tekniktanken är bara på 600 l varav 300l är varmvattenberedare (förra ägaren installerade)
    Jag vill köra båda tankarna och pannan i ett system med öppen exp vid pannan men ha radiatorerna med ett tryck kärl i ett system.Allt för att primera skiktningen i huvudtanken
    Det jag funderar på är om jag kan få ner tempen på returen efter vvx till en bra nivå.
    Har du byggt något sådant Mats?
    Flödena på primär och sekundär bör vara justerbara hur gör man det på bästa sätt? Det blir ju en pump på respektive sida.
    Jag tänkte iså fall ansluta kulverten på rören som går mellan huvudtank och panna.Finns det några problem med det?

4. A
    Medlem Nivå 5
    Mats menar du att jag ska sätta vvx mellan tankarna eller mellan tek tanken och shunten till radiatorerna???