Byggahus.se

Plattsättaren har stuckit till thailand...

  1. M
    Medlem Nivå 8
    Vi har ett stort problem med vår uppfart som gjordes av en plattläggningfirma i februari. Vi var inte nöjda med arbetet och kontaktade direkt ägaren till firman som då var i Thailand. Han skulle komma och titta på vårt problem så fort han anlände till Sverige... Nu dök han först upp i maj, och sedan dess har vi jagat honom per telefon, mail mm. Han besökte oss i början av november och ville först inte säga att det var något fel, men vi hade till vårt hjälp en erfaren plattsättare och vi fotograferade alla misstagen och skickade dem per mail till Plattmäster så att han i efterhand kunde kolla på dem och jämföra sin egen marknadsföring. I ett mail erkänner han sedan att hans arbetare gjort fel och att man ska rätta till misstagen, så snart som möjligt (efter att vi hotat med ARN). Han ska då dyka upp en lördag och fixa arbetet. Samma morgon ringer han och frågar om vi har stenmjöl, (samma fråga hade han ställt för mindre än en vecka sedan och fick svaret att NEJ hans arbetare hade använt allt). På vår uppfart lågt tidigare en stor mängd krossad asfalt, som de grävde ut och bytte ut mot stenmjöl, och att det var Plattmäster som beställt mängden stenmjöl, inte vi (men vi betalade den så klart.) Felen som uppkommit beror alltså på för dåligt underarbete, inte av för lite stenmjöl.
    Sedan får vi en ursäkt att det är för kallt att limma stenar mm.
    I alla fall har nu Karln stuckit till thailand igen och skriver i ett mail att hans arbetare kan göra uppfarten om vi fixar stenmjöl, och att han kommer att lägga ned firman till våren.

    Min fråga är: Ska vi bita i det sura äpplet och skaffa stenmjöl och låta några tomtar fixa trapporna mm...Eller ska vi skaffa stenmjöl och skicka räkningen till honom?
    Eller vad kan man göra?(Firman läggs ju ned i vår)

    Kan tilläggas att allt är vitt, vi har betalat 35000kr för läggningen av ca150 kvm uppfart, utöver detta har han beställt stenmjöl och annat grus som vi betalat. Stenarna är alltså inte inräknat i priset heller...
    Vi har alltså 2 års garanti på jobbet...

    Vilka felen är finns under rubriken referenser-hantverkare-Plattmäster...

    Har just upptäckt att det finns en annan plattmäster, den jag relaterar till har denna webadress: http://plattmaster.se/
     
  2. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag skulle kontakta konsumentvägledare direkt! Om han har sagt rakt ut att han tänker lägga ner firman i vår (han kan mena januari i värsta fall ...) så är det ju brådis att få det här fixat. Viktigt att ni får hjälp att hantera det här rätt ...
     
  3. M
    Medlem Nivå 8
    Jag har tidigare varit i kontakt med konsumentvägledningen i kommunen, och kontaktade dem igen idag. Hon sa ARN...
    Att vi skulle betala stenmjölet sa hon att det skulle vi inte. Han hade beställt det till oss förra gången, hans arbetare hade gjort fel inte vi ( det är ju inte stenmjölet i sig som är dyrt utan att få hit det)...

    I mailet vi fick av honom skrev han om vi inte fixar stenmjöl så skulle han göra detta när han kom tillbaka till Sverige( till sommaren) Nu litar vi absolut inte på honom, han har lovat att dyka upp t o m bestämt tider dagen innan och råkat glömma bort oss...

    Vad gör man med sådana här männsikor???
     
  4. M
    Medlem · Nivå 8
    Jag tror att det är svårt att resonera sig fram till en lösning, det får nog bli en vända via ARN. Om han har någon skam i kroppen så följer han ju deras beslut. Jag tycker inte att ni behöver säga "om du inte kommer nu så anmäler vi". Meddela istället att "nu har vi anmält". Berätta också att konsumentvägledaren inte tycker att ni ska köpa mer stenmjöl etc.
    Om han kommer och fixar jobbet då (eller ser till att någon annan gör det) så kan ni ju dra tillbaka anmälan, eller så kan ARN bara konstatera att han har fullföljt uppdraget på ett bra sätt. Då får han ingen "prick" där.
     
  5. A
    Medlem · Nivå 19
    Men om han ändå ska lägga ner i vår, vad finns det då för incitament för honom att åtgärda om man anmäler honom. Är inte risken den att han bara blir förb... och helt enkelt skiter i det? Kan du inte få en överenskommelse att du beställer stenmjöl och att det faktureras honom, har du försökt den vägen?
    Men tipset är ändå att få det åtgärdat snarast, för den läggningen när det gäller även mönsterbilden var inte vacker (den andra tråden)
     
  6. M
    Medlem Nivå 8
    Inte lätt balansgång, hans arbetare är Polacker som inte kan svenska...Hur ska vi förklara för dem hur det ska vara, vi lyckades ju inte i förra februari( ex limmet ovanpå stenarna, stenarna vid grunden)?
    Sedan är jag tveksam till att man kan fixa bron utan nya stenar, stenarna är limmade med något starkt lim som är kletat på ovansidan.
    Men man kan ju försöka få fakturera honom med stenmjölet, men vad gör jag om han nekar. Kan jag skicka en faktura?

    Här är lite mer bilder på trapporna:3 st gjorde de,och alla är katastrofala...
     
  7. K
    Medlem Nivå 1
    Kolla upp hans firma. Om den ger en vinst som går att leva på, så kan det vara värt att gå vidare. Annars så är det nog bara att bita i det sura...
    Att han säger att firman ska läggas ner betyder nog inget (möjligtvis att han har många missnöjda kunder). Det är ju en bra lögn att ta till för att undvika att kunderna driver ärendet vidare.
    Tror dock att ARN är fullständigt slöseri med tid när det gäller småfirmor.
     
  8. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Skall stenläggningen se ut sådär ?

    Antingen är det noga uträknat med olika storlekar och färger - eller så är det ett rent hafsverk...

    /K
     
  9. M
    Medlem Nivå 8
    Vi ville ha 25% mörkare stenar, plattmäster beställde dem åt oss från Nordform. sedan är det plattmästers polacker som lagt stenarna. Vi sa bara vilket grundmönster ( halvförband mm) som de skulle läggas sedan sa plattmäster att plattsättarna kan fördela stenarna bra. Tyvärr blev resultatet inte bra så på uppfarten fick de göra om( gjordes på en onsdag). Trappan och gångbanan gjordes på fredag deras sista dag och när vi kom hem var det kolsvart ute. Vi tog väl på oss att vi inte varit tillräcklgt specifika hur vi ville att trappan skulle se ut, men när gången började sjunka mm kontaktade vi direkt plattmäster ca en månad efter läggning. . Uppfarten våran är relativt ok, ( den är inte på bild), men resten är en katastrof...

    Tyvärr har vi haft problem med allt som har med husbygget att göra, vilket har gjort att vi inte orkat skrika tillräckligt högt om denna del
    ex huset har rasat, huset har inte gått igen besiktningen, när vi magasinerade möblerna och hämtade ut dem fick vi våra möbler och även andras( där hotade vi med ARN efter ett halvt års bråk) Ännu har vi problem med huset och övervåningen där golvet skjunkit 7 mm på vissa ställen...