Jag har en gammal gård och vårens projekt blir att fixa till uppfarten. Nu är den ju tyvärr inte så ABC utan består av lite olika nivåer och inga linjer är raka och allt lutar lite hit å dit...
Det alternativet som väger tyngs i nuläget är att köra "gårsgrus" typ där bilen står i bild och där man nu ser grus och plattsätta backen upp där jag har markerat med oranga linjer. I slutet av backen kommer det en gammal granithälls plan Det är typ 8m brett och absolut inte jämn brett mellan hus och lada.
Så är det någon som har tips på hur man ska planera plattsättningen. Hitta någon linje i mitten som är pararell med "granithällsplanen" typ och jobba sig ut mot sidorna, kapa sista stenen på alla rader åt båda håll är ju ett alternativ tex.
Sedan har ja lite svårt att se hur man ska avsluta i nederkant. Finns ingen uppenbar linje där heller. Tänk att den ser ut som nedan skiss. Så frågan är ju också om det ens är en bra ide med plattor....
Att plattsätta allt, dvs +200kvm känns lite övermäktigt och kommer se lite väl modernt ut. Att grusa allt är ett annat alternativ
Inga klockrena ideer. Tidigare har det legat asfalt men den har gått sönder genom åren pga att det har grävts avlopp dränerats grävts fibeer och el
Det alternativet som väger tyngs i nuläget är att köra "gårsgrus" typ där bilen står i bild och där man nu ser grus och plattsätta backen upp där jag har markerat med oranga linjer. I slutet av backen kommer det en gammal granithälls plan Det är typ 8m brett och absolut inte jämn brett mellan hus och lada.
Så är det någon som har tips på hur man ska planera plattsättningen. Hitta någon linje i mitten som är pararell med "granithällsplanen" typ och jobba sig ut mot sidorna, kapa sista stenen på alla rader åt båda håll är ju ett alternativ tex.
Sedan har ja lite svårt att se hur man ska avsluta i nederkant. Finns ingen uppenbar linje där heller. Tänk att den ser ut som nedan skiss. Så frågan är ju också om det ens är en bra ide med plattor....
Att plattsätta allt, dvs +200kvm känns lite övermäktigt och kommer se lite väl modernt ut. Att grusa allt är ett annat alternativ
Inga klockrena ideer. Tidigare har det legat asfalt men den har gått sönder genom åren pga att det har grävts avlopp dränerats grävts fibeer och el

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Kör ni upp för backen? Om inte skulle jag anlägga två rabatter på sidorna och grusa en gång i mitten.
Går det att grusa även där du markerat med orange eller kommer bara gruset att åka ner för backen då om man kör på det?
Om ni ska sätta plattor där som ska vara körbara måste ni gräva ur rejält och fylla på med kross. Hur mycket beror på dels vad det är för jord och dels på hur ojämnt det är.
En risk med stora plattor är att de knäcks av bilen om inte underarbetet är ordentligt. Mindre plattor/sten är inte lika känsligt.
Tänk också på att vissa typer av marksten kan bli hala både av is och av regn.
En variant av idén ovan från @Småbrukaren är ju att grusa körspår för bilen och ha rabatter/gräs på sidorna och i mitten, i den delen du markerat med orange.
Om ni ska sätta plattor där som ska vara körbara måste ni gräva ur rejält och fylla på med kross. Hur mycket beror på dels vad det är för jord och dels på hur ojämnt det är.
En risk med stora plattor är att de knäcks av bilen om inte underarbetet är ordentligt. Mindre plattor/sten är inte lika känsligt.
Tänk också på att vissa typer av marksten kan bli hala både av is och av regn.
En variant av idén ovan från @Småbrukaren är ju att grusa körspår för bilen och ha rabatter/gräs på sidorna och i mitten, i den delen du markerat med orange.
Ett alternativ kan vara asfaltkross. Det ör billigt, lastbilen lägger ut det (prata med åkeriet i förväg) och sen behöver det bara köras till. Kör ni bara ibland så kommer det dröja länge tills det eventuellt blir spår och då lägger ni i princip bara på mer i spåren.
Strö över ljus sand i slutet av tilljämningen så smälter det in snabbare i miljön och risken för asfaltkladd minskar.
Strö över ljus sand i slutet av tilljämningen så smälter det in snabbare i miljön och risken för asfaltkladd minskar.
Hej. Ska du ha plattor där behöver du bygga upp marken med stödmurar och ha trappor för att få en yta som går att gå på. Fallet där är ju i hästväg. Då kan du också ha planteringar där du inte har gångar, med buskar eller valfritt grönt.
Om du bara skulle lägga plattor rätt upp och ner på den ytan så är det som gjort för benbrott vintertid.
Om du bara skulle lägga plattor rätt upp och ner på den ytan så är det som gjort för benbrott vintertid.
Håller med vad som är skrivet och vi har gått ifrån plattor och tänker väll mer grus nu. Men asfaltskross vad är det nu för tiden? Låter inget vidare miljövänligt att ösa på med klet från det eller är det fördommar bara?
Hur blir slutresultatet av detta och "ljus sand" ? och vad exakt menar du med ljus sand?
Hur blir slutresultatet av detta och "ljus sand" ? och vad exakt menar du med ljus sand?
Skippa asfalt. Det är precis som du säger inte så miljövänligt och blir besvärligt om man vill köra bort massor sedan. Då räknas det som miljöfarligt avfall. Det ser ut som att ni bor relativt lantligt så då känns det onödigt. Om ni ändå har asfaltsytor kanske det inte spelar någon roll.S Småbrukaren skrev:
Asfalt kan återvinnas hur många gånger som helst, det är tvärtemot vad du säger ett mycket miljövänligt beläggningsmaterial. Betongplattor används i regel en gång och har ett högt CO2avtryck.Jiji skrev:
Asfalt från 70-talet kan innehålla gifter som är miljöfarligt, detta testas på anläggningarna innan det klassificeras till att återvinnas eller hanteras på annat sätt om det är giftigt.
Jag menar marken. Om man vill gräva bort det.S Sarocco skrev:Asfalt kan återvinnas hur många gånger som helst, det är tvärtemot vad du säger ett mycket miljövänligt beläggningsmaterial. Betongplattor används i regel en gång och har ett högt CO2avtryck.
Asfalt från 70-talet kan innehålla gifter som är miljöfarligt, detta testas på anläggningarna innan det klassificeras till att återvinnas eller hanteras på annat sätt om det är giftigt.
Det är krossad asfalt dvs befintlig asfalt som krossas/mals efter upptagning och som sedan går att lägga igen. Allt från att de bara fräser ner asfalt en bit till att de tar upp allt.A Arne999 skrev:Håller med vad som är skrivet och vi har gått ifrån plattor och tänker väll mer grus nu. Men asfaltskross vad är det nu för tiden? Låter inget vidare miljövänligt att ösa på med klet från det eller är det fördommar bara?
Hur blir slutresultatet av detta och "ljus sand" ? och vad exakt menar du med ljus sand?
När de lägger ny asfalt eller lagar befintlig strör de ut sand för att binda bitumen i asfalten så det inte kladdar, en bieffekt är att asfalten yta binder en del av sanden och det ser inte så nytt ut. Med en ljus sand så ser det inte heller asfaltssvart ut. Ingen nödvändighet men det smälter in bättre i en äldre miljö.
Svärfar hade en nedfart till grannen som var s-formad med varierande lutning där han körde kross och det blev bra. Gården är såld men efter 5 år såg det fortfarande bra ut.
Vad är receptet i uppfarten för ett lyckat resultat. ser framför mig två varianter om man ska glra på grus och inte asfaltskross.
Alt1. Bärlager med tex 0-32 padda som satan och sedan x cm 8-16 som man paddar på
Alt2 Npån grov kross som inte flyttar sig typ 32-64 och dedan ett "tunnt" lager 9-16 uppe på
Vad är att föredra? eller finns det något bättre alternativ?. Där vi har bilen idag har vi lagt alldeles för tjockt lager med 8-16 så där har jag lärt mig läxan hur man inte ska göra iaf
Alt1. Bärlager med tex 0-32 padda som satan och sedan x cm 8-16 som man paddar på
Alt2 Npån grov kross som inte flyttar sig typ 32-64 och dedan ett "tunnt" lager 9-16 uppe på
Vad är att föredra? eller finns det något bättre alternativ?. Där vi har bilen idag har vi lagt alldeles för tjockt lager med 8-16 så där har jag lärt mig läxan hur man inte ska göra iaf
Klicka här för att svara