Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Plattlyft för en man?

1. T
    Medlem · 31 inlägg
    Hej.
    Jag håller på och renoverar huset. Det innebär ganska mycket ensamjobb, familjen är ungefär lika ointresserad som jag är intresserad. Utmaningen är att det ju ingår att hantera gips- och träplattor på sådär 3 kvm (2400 eller 2500 * 1200 mm), dvs rätt okul och bökigt om man är ensam. Det är inte bara att ställa dem på golvet och luta dem mot väggen utan de ska oftast upp en bit också.. Finns det nåt slags plattlyft därute som funkar för en person och för både vägg och tak? Det kommer att bli en del såna där plattor, det handlar om mer än ett par stycken.

2. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 682 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Hur mycket ska de lyftas, för att skapa en mindre distans så ställer man dem bara på en träbit i "rätt" höjd.

3. C
    Medlem · 12 071 inlägg
    En sån där gipskrycka är väl i all sin enkelhet ändå ett rätt bra hjälpmedel?
    Har dock aldrig använt en själv...

4. T
    Medlem · 3 174 inlägg
  5. T
    Medlem · 31 inlägg
    Det var ju faktiskt bra tänkt. Det handlar om små lyft, kanske nån decimeter, så om man kan få till några träbitar så borde det funka. Det blir några fler träbitar sen för takplattorna, men man har kanske lite träskrot efter att ha gjort väggarna ;).. Och jag är inte säker på att det är samma distans/höjd i alla rum, men å andra sidan så gör en centimeter hit eller dit kanske inte hela världen? Skaffa 1-tumsplankor så att man kan justera höjden i steg om en tum kanske? Gillar't (y), bra exempel på keep it simple.

6. T
    Medlem · 31 inlägg
    Det skulle kunna hålla plattan stående på ett bra sätt samtidigt som man använder träbitarna för distans från golvet. Då skulle man få en riktigt billig lösning faktiskt.

7. T
    Medlem · stockholm · 2 136 inlägg
    Skivhiss är det du vill ha till taket. Fungerar utmärkt att använda ensam.

För att pressa gips upp mot taket finns olika grejer att stå på eller bända med. Jag tycker en kofot kan funka men enklast är en fotlyft
    https://www.briklas.se/product/fotlyft-for-gips-och-skivmaterial
    https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ovriga-garagetillbehor/gipsfot-svalk/p-729494

För att bära skivor själv är armförlängaren väldigt praktisk.
    https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...l-murarverktyg/byggverktyg/barhandtag-169004/

Har du mycket att bygga skulle jag fundera på 90gips istället. Väldigt mycket smidigare än 120 även om det blir mer spackling.

8. T
    Medlem · 31 inlägg
  9. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 682 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    I tak har jag bara skruvat de små 600*1200 skivorna och det klarar man med en hand.
    På vägg har jag nog även använt en vippbräda, en träbit och på den en längre bit som man sedan bara trycker på med foten för att lyfta väggskivan så man kan fästa den.

10. S
    Medlem · 1 717 inlägg
    Ointresserad är en rätt dålig bortförklaring av din familj? Vill de ha det fint och renoverat lär de väl dra sitt strå till stacken och hjälpa till. Därmed inte sagt att de måste vara med på alla moment, men just sådant som du nämner här är ju mycket smidigare att vara åtminstone två pers.
    Här hos oss renoverar min fru nästan lika mycket som mig, även om hon suckar mycket när det är tråkig spackling och slipning

11. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 2 089 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Jag gjorde så här. Visserligen renoveringsgips men 2,70 långa och 2,60 i takhöjd. Bängligt att jobba ensam med.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.