Byggahus.se

Plattläggning skäligt pris?

1. I
    Medlem · 1 inlägg

IsaByggGlad

Medlem
    Vi har fått en offert på klinkerläggning av vår tvättstuga och groventré.
    15 kvm i 2 rum, halva ytan är våtrum. Inklusive flytspackel, helt installerad golvvärme- el med jordfelsbrytare. 29 500 kronor vill han ha.
    OBS klinkers tillkommer. Är det skäligt, vad har ni fått ge för plattläggning?

Vi skulle ha fått en offert från en annan kille i förra veckan, men han kom inte. Det var 2:a gången han inte kom.  Nu har jag ringt flera andra, men det verkar omöjligt att få hit någon denna veckan, vissa är fullbokade i flera månader.  Den förste som har gett offert skulle ha fått svar från oss i förra veckan. Nu finns det ju risk att han får ana jobb som går före. Jag har 2 småbarn och jag längtar verkligen efter en färdig groventre och riktig tvättstuga!

2. Fabian-Bom
    Medlem · Östergötland · 491 inlägg

Fabian-Bom

Medlem
    Ett rimligt pris idag är ca 800-1200kr per kvadratmeter, ofta mot det dyrare hållet om golvvärme (särskilt el) ska läggas samt om det är våtrumsarbeten. Utöver detta lägger du på priset för klinker/kakel. Med kvadratmeter menar jag den totala ytan plattsättningen görs på. Problemet idag är bristen på hantverkare så många tar lite högre priser (med all rätt då vi lever i en marknadsekonomi, men tråkigt för komnsumenten). Rent spontant tycker jag att offerten ligger högt, be honom speca material/arbete för att se var kostnaden ligger. En stor del är förmodligen flytspackel/golvvärme samt förstås arbetet, säkert runt 450kr/timme. Ett alternativ är att erbjuda honom jobbet svart istället (hoppsan !) kanske du kan få ner det till 15 tusen jämnt då.
    Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.