Är spekulant på ett hus men lite frågor om taket. Någon som vet? Taket ska vara pålagt 1992. Ser ut att vara dubbla lager om man kollar i skarven längst ner ovanför rännan. Att dom har lagt ett plåttak över ett annat tidigare plåttak. Sedan vet jag inte vad det gröna är ovanför rännan. Huset säljs privat.

//Tack

• Närbild på ett hus med ett mörkt plåttak, skarv synlig vid takfoten ovanför en röd ränna, mossa nära rännan.
Redigerat:
vad får dig att tro att det ligger dubbla lager plåt? det gröna du syftar på är nog någon slags alg eller liknande, går att tvätta bort med bra resultat, typ skurborste och ljummet vatten.

Tryck på bilden å kolla närmare och titta i skarven längst ner där plåten tar slut.

Det är väl en vanlig fotplåt med lite algpåväxt. Den är till för att regnvatten inte ska rinna in bakom hängrännor. Eller är det något annat jag inte ser som du menar?

. Visst är det en fotplåt och gröna alger. Tycker nog att den vanliga takplåten skulle gått ut lite längre, så hade man sluppit algerna.

Ni kan ha rätt. Jo jag tycker också att den inte riktigt når fram till rännan. Men fotplåt brukar väl vara platt och rak? Eller finns det i den konturen åxå?

Fotplåten är slät och vinklad ner i rännan. Den ska ligga instucken under pappen.
Här ser den ut att ligga på bärläkten. Kanske för att dölja den.

Om det ser ut som dublaplåtar i skarvarna är för att man.överlappar i skarvarna dvs minst en dal och topp ligger omlott.
Inget fel på hängrännan den är korrekt monterad varför den ska vara under pappen som en påstår är inte rätt men inte väll fel heller.
Det där taket kanske inte ens har papp under.

De där var inte en snygg takläggning. Skulle dra öronen åt mig om de ser ut sådär synligt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.