Byggahus.se

Platta på mark - rördragning

1. P
    Medlem Nivå 4
    Jag har precis beställt ett eksjöhus och planerar göra så mycket jag bara kan av det själv. Kommer bli utmanande men har gjort alla moment tidigare. Har inte fått VVS ritningen än, men vill ändå vara lite förberedd.

Hoppas dock på lite hjälp när det gäller vanliga förfaranden angående rördragning i plattan. Avser att vara extremt noggrann med allt jag gör och följa alla branschregler.

1. Hur kommer PEM slangen upp ur plattan normalt? Kommer den i en innervägg? Om den kommer ur golv så behövs väl genomföringshylsa, eller gäller inte det för PEM slang? På säker vatten bilderna finns inte genomföringshylsan inritad. Kanske räcker det att dra upp 75mm avlopsröret (som ligger som skyddsrör) lite så tätskiktet kan ansluta mot detta?

2. Var i plattan lägger man normalt kallvatten? Har sett flera alternativ, ena är med isolerad RiR i grusbädden under frigolit. Andra är i första frigolit lagret. Varmvatten verkar vara standard mellan lager två och tre. Behövs även här isolerad RiR eller räcker det med RiR?

2. Kommer har 2st GV-fördelare. Sätter man skåp i vägg efter FLVP och sedan fördelning eller brukar man bara fördela med synliga skarvar bakom FLVP? Även här är det väl bra att matar-rören till GV-fördelarna kommer i vägg så man slipper genomföringshylsor antar jag?

3. Jag har ca 11-14m till badrummen som ligger vägg-i-vägg. Vill dra så mycket jag kan i plattan för att helst slippa fördelningsskåp i badrummen. Alternativt använda vatettes badrumsfördelare bakom kommod. Kommer använda Uponors 16mm RiR och gissar att 11-13m "matning" blir för långt? Tänker såklart varsin 16mm till vardera badrum.