Hej!
När man bygger en platta på mark används det i regel frigolit (vanligt cellplast).
Cellplast är egentligen EPS som skiljer sig från XPS som har en sluten cellstruktur och är mer tålig och resistent mot fuktighet. XPS har även en bättre hållfasthet.
XPS är dock dyrare jämfört med EPS (cellplast).
Sen skulle jag välja en ångspärr mellan stenarna (kapitärbrytande skikt) och isoleringen.
När man bygger en platta på mark används det i regel frigolit (vanligt cellplast).
Cellplast är egentligen EPS som skiljer sig från XPS som har en sluten cellstruktur och är mer tålig och resistent mot fuktighet. XPS har även en bättre hållfasthet.
XPS är dock dyrare jämfört med EPS (cellplast).
Sen skulle jag välja en ångspärr mellan stenarna (kapitärbrytande skikt) och isoleringen.
Redigerat:
Fanns det någon fråga här?
Eller ville du bara meddela lite saker?
Jag håller med om det du skriver om cellplasten.
Vanligast i villagrunder är dock EPS, antagligen pga av tillräckligt bra egenskaper och mycket billigare.
Vad det gäller plast så finns det många åsikter. En del tänker sig den som ångspärr, men vanligare är att anse den som radon-spärr.
Och om plasten i så fall ska ligga på gruset eller mellan något av cellplast-skikten är det ju också olika åsikter om.
Själv struntade jag i plast i vår grund, men la ut en radonslang istället. Då vi har en viss liten radonrisk i marken här.
ps
Vad visar bilden för något?
En blivande bro? (nja, med L-element ...)
Eller ville du bara meddela lite saker?
Jag håller med om det du skriver om cellplasten.
Vanligast i villagrunder är dock EPS, antagligen pga av tillräckligt bra egenskaper och mycket billigare.
Vad det gäller plast så finns det många åsikter. En del tänker sig den som ångspärr, men vanligare är att anse den som radon-spärr.
Och om plasten i så fall ska ligga på gruset eller mellan något av cellplast-skikten är det ju också olika åsikter om.
Själv struntade jag i plast i vår grund, men la ut en radonslang istället. Då vi har en viss liten radonrisk i marken här.
ps
Vad visar bilden för något?
En blivande bro? (nja, med L-element ...)
Hej!
Nja, frågan är egentligen hur man ska göra mellan markadam/gruset och isoleringen.
Enligt mig skadar det inte att ha en folie där respektive ha det ångtätt/vattentätt där. Eller? Det skadar i alla fall inte.
Jag skulle säga att plasten ska ligga på gruset, då kan isoleringen inte fuktas upp. Att t.ex. byggfukt torkar ut nedåt går ju inte. Marken är ju alltid fuktig.
Annars kan isoleringen delvis anses som skydd mot fuktproblem/fuktvandringar också.
Men vissa tycker t.ex. att folien bryter ner eller inte håller osv.
Bilden tog jag i Kållared ... tror det blir en lagerbyggnad. Skulle vara bra om det kapilärbrytande materialet skulle vara lite grövre ...
Mvh
Nja, frågan är egentligen hur man ska göra mellan markadam/gruset och isoleringen.
Enligt mig skadar det inte att ha en folie där respektive ha det ångtätt/vattentätt där. Eller? Det skadar i alla fall inte.
Jag skulle säga att plasten ska ligga på gruset, då kan isoleringen inte fuktas upp. Att t.ex. byggfukt torkar ut nedåt går ju inte. Marken är ju alltid fuktig.
Annars kan isoleringen delvis anses som skydd mot fuktproblem/fuktvandringar också.
Men vissa tycker t.ex. att folien bryter ner eller inte håller osv.
Bilden tog jag i Kållared ... tror det blir en lagerbyggnad. Skulle vara bra om det kapilärbrytande materialet skulle vara lite grövre ...
Mvh
Redigerat:
När man använder plast ska man alltid vara försiktigt. Man ska undvika att stänga in fukt. Betong osv. ska kunna torka uta osv.
Men att ha plast mellan gruset och isoleringen verkar ju inte vara ngt problem ... eller?
Men att ha plast mellan gruset och isoleringen verkar ju inte vara ngt problem ... eller?
Återväcker frågan om plast. Jag har ett 12 m2 stort rum (sovrum) i kåk från -44 som nu är urbilat. Det är SNUSTORRT överallt (lite blandning av sten i olika storlekar i botten, jag har inte behövt schakta bort allt, ingen jord/lera i dagen). Jag har bara lagt på ca 4-5 cm 8/11 makadam otvättat för att jämna av. Nu ska jag isolera 250-270 mm i tre lager innan vattenburen golvvärme + armering ingjuten i ca 6-8 cm betong. På det kommer parkett (16 mm). Jag har uppfattat att plasten läggs på betongen, före lumppappen/foamen.
1) Menar ni att plasten ska ligga längre ned?
Och,
2) beträffande EPS eller XPS, jag tror jag får tillräckligt isolervärde med EPS, och kommer inte belasta golvet med annat än soffa/säng. Finns det då någon anledning i mitt fall att använda XPS? Jag har sett att en del XPS skivor (styrodur?) är fasade för att lättare trycka ihop dem. Det har jag inte sett med EPS. Är det en fördel som är värd att betala 3 gånger mer för?
samt
3) Är det någon som har dålig erfarenhet av Byggmax billiga EPS skivor?
tacksam för svar, tänkte handla nu på måndag.

/U
1) Menar ni att plasten ska ligga längre ned?
Och,
2) beträffande EPS eller XPS, jag tror jag får tillräckligt isolervärde med EPS, och kommer inte belasta golvet med annat än soffa/säng. Finns det då någon anledning i mitt fall att använda XPS? Jag har sett att en del XPS skivor (styrodur?) är fasade för att lättare trycka ihop dem. Det har jag inte sett med EPS. Är det en fördel som är värd att betala 3 gånger mer för?
samt
3) Är det någon som har dålig erfarenhet av Byggmax billiga EPS skivor?
tacksam för svar, tänkte handla nu på måndag.
/U
Hej!
Vet inte vad de andra tycker men från min sida finns det följande synpunkter:
1) Min synpunkt var att plasten ska ligga mellan det kapilär brytande materialet och isoleringen för att skydda isoleringen mot uppfuktning. I alla fall tänkte jag att det inte är fel om plasten ligger där.
2) XPS skivor har en annan cellstruktur. Är van med att man använder XPS i så fall, men kanske fungerar även EPS. XPS har vanligtvis även en högre hålfastighet.
3) Skulle inte säga att Byggmax EPS skivor är dåliga. Däremot kan man inte bedöma i efterhand (t.ex. efter 2 år) om en viss konstruktion fungerar i praktiken eller inte.
Om man har en platta på mark kommer man ju inte åt i efterhand och man kan inte kontrollera om isoleringen har sugit åt sig fukt eller inte.
Vet inte vad de andra tycker men från min sida finns det följande synpunkter:
1) Min synpunkt var att plasten ska ligga mellan det kapilär brytande materialet och isoleringen för att skydda isoleringen mot uppfuktning. I alla fall tänkte jag att det inte är fel om plasten ligger där.
2) XPS skivor har en annan cellstruktur. Är van med att man använder XPS i så fall, men kanske fungerar även EPS. XPS har vanligtvis även en högre hålfastighet.
3) Skulle inte säga att Byggmax EPS skivor är dåliga. Däremot kan man inte bedöma i efterhand (t.ex. efter 2 år) om en viss konstruktion fungerar i praktiken eller inte.
Om man har en platta på mark kommer man ju inte åt i efterhand och man kan inte kontrollera om isoleringen har sugit åt sig fukt eller inte.
Redigerat:
Ewald,
stort tack för den snabba input:en. Jag ringde LK-systems, vars golvvärmesystem min röris skulle använda. De sade att man lägger plasten på det kapillärbrytande lagret (i mitt fall makadam). Sedan isolering på. Så görs det i nyproduktion, och mitt fall kan jämställas med nyproduktion i detta avseende. (En annan sak är naturligtvis om betongen redan ligger och det saknas plast under, då kanske man ska lägga plast på betongen?). Jag har även uppfattat att man aldrig ska ha plast i två lager. Så, det får bli plast undertill. EPS får anses räcka i mitt fall.
Frågan är dock om spårade/fasade skivor är värda att betala extra för? Finns det EPS skivor som är fasade? Annars blir det kanske en tur till Byggmax på måndag.
/U
stort tack för den snabba input:en. Jag ringde LK-systems, vars golvvärmesystem min röris skulle använda. De sade att man lägger plasten på det kapillärbrytande lagret (i mitt fall makadam). Sedan isolering på. Så görs det i nyproduktion, och mitt fall kan jämställas med nyproduktion i detta avseende. (En annan sak är naturligtvis om betongen redan ligger och det saknas plast under, då kanske man ska lägga plast på betongen?). Jag har även uppfattat att man aldrig ska ha plast i två lager. Så, det får bli plast undertill. EPS får anses räcka i mitt fall.
Frågan är dock om spårade/fasade skivor är värda att betala extra för? Finns det EPS skivor som är fasade? Annars blir det kanske en tur till Byggmax på måndag.
/U
@ dacolonet
Ingen orsak
.
Ofta måste man vara försiktigt med plaster. Man kan även stänga in fukt osv. om man änväder plaster på fel ställe.
Det är dock så att marken alltid är fuktig (100 % RF) och att uttorkningen därför aldrig sker nedåt.
XPS (extruderad styrencellplast) har som sagt en sluten cellstruktur. Ythuden är ganska fukttät och materialet har liten ånggenomsläpplighet.
Ja, om man använder EPS (expanderad styrencellplast) är det väl inget fel att ha en folie på det kappilärbrytande lagret.
Nja, EPS tillverkas av små polystyrenkulor som vid uppvärmning med vattenånga expanderas vad jag har för mig. Materialet består av luftfyllda celler, har alltså en öppen cellstruktur.
Det finns en hel del golvkonstruktioner mot marken beroende på vilka egenskaper att det behövs. Betong som är tät mot tryckande vatten (vattentät betong).
Ingen orsak
Ofta måste man vara försiktigt med plaster. Man kan även stänga in fukt osv. om man änväder plaster på fel ställe.
Det är dock så att marken alltid är fuktig (100 % RF) och att uttorkningen därför aldrig sker nedåt.
XPS (extruderad styrencellplast) har som sagt en sluten cellstruktur. Ythuden är ganska fukttät och materialet har liten ånggenomsläpplighet.
Ja, om man använder EPS (expanderad styrencellplast) är det väl inget fel att ha en folie på det kappilärbrytande lagret.
Nja, EPS tillverkas av små polystyrenkulor som vid uppvärmning med vattenånga expanderas vad jag har för mig. Materialet består av luftfyllda celler, har alltså en öppen cellstruktur.
Det finns en hel del golvkonstruktioner mot marken beroende på vilka egenskaper att det behövs. Betong som är tät mot tryckande vatten (vattentät betong).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur isolera runt vatten- och avloppsrör i sågspår i platta på mark?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för rör? - Dränering platta på mark 60-tals hus
Grund & Markarbeten -
Stolpsko i gjuten betongplatta på mark - hur långt från kant?
Grund & Markarbeten -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar
