Platta eller källare

2k läst  6 svar

1. C
    Medlem Nivå 7
    Hej
    Vi skall göra en tillbyggnad till köket på 12 kvm och då resten av huset står på platta så har jag bara tänkt platta.
    Satt med grannen i helgen och pratade renoveringar och kom på att en källare vore ju faktiskt ganska bra att ha. Kan tänka mig att ha en lucka i tillbyggnaden för jag ser det mest som förvaringsutrymme.
    Vad finns för nackdelar eller problem?
    Kan jag få nej på bygglovet om jag gör källare?

//Sture

2. B
    Medlem Nivå 7
    Enda problemet som jag ser är att när ni schaktar ut för källaren så kommer delar av massorna under den befintliga plattan att rasa. Om ni inte drar ut källaren en bit från plattan, 1 m kanske räcker.
    Tror knappast att bygglovet påverkas.

3. C
    Medlem Nivå 7
    oki.
    får kanske skrota tanken då två av "väggarna" vetter mot befintligt hus och befintligt garage så utrymmet blir ju bara 2x2 meter.

kostar det mycket mer att bygga källare än gjuta platta?
    fast grundmässigt blir det väl samma när jag tänker efter så det blir väggarna , isolering, dränering etc som kommer till.
    Tänkte nog bara en lucka i golvet och en stege ned.

4. B
    Medlem Nivå 7
    2 x 2 m blir en fin vinkällare

5. C
    Medlem Nivå 7
    mm det blir det :)
    fast jag kan ju bygga den utefter mer av huset så den skulle kunna vara 2 meter bred och längre, upp till 6 meter. och då bygga altan på källarens tak.
    Fast då börjar det bli kärvare med ekonomin. Hade tnkt mig en utbyggnad på 3x 3,6m varav en 3 metersvägg är skjutdörrsglasvägg. Budget 100 tkr.
    Ev överskott går till lyxigare köksmaskinpark.

6. B
    Medlem Nivå 7
    Då får du ju grundläggningen för altanen på köpet. Och mycket vin får du plats med.

7. C
    Medlem Nivå 7
    Blir nog ingen källare. dock har jag en fråga om plattan och befintligt hus.
    Kåken är från glada 74-talet då man la betongen underst. Nu så kommer jag ju göra som man gör nuförtiden med cellplast underst. men hur gör jag mot befintlig grund?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: