Byggahus.se

Plåtslageri - ska det se ut såhär?

1. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    Hade plåtslagare här hemma idag. Vi ska få gjort lite olika grejer på taket och han började med nederbeslaget på skorstenen. Skorstenen ska putsas senare så detta ska vara ett beslag med "putskant".
    Då han även började på takkupan så antar jag att han räknar sig som klar med nederbeslaget.

Jag kan erkänna att jag aldrig har sett ett nederbeslag på nära håll, men måste erkänna att jag blev besviken när jag såg vad som var monterat på vår skorsten när jag kom hem. Ska det se ut såhär? (bilden med svart plåt är på beslaget över fönstret på kupan)

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 269 inlägg

Krilleman

Plumber
    Det är ingen plåtslagare som har gjort det där arbetet.

Håligheter på flera ställen, även där mjukfog använts.

Reklamera!

Har du betalat någon faktura för detta? Hoppas inte...

3. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    Nej vi har inte betalt något än. Dom/han ska fortsätta på måndag.

• Laddar…
  4. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 2 026 inlägg

Huddingebo

Medlem
    Är det ett plåtslageri du har anlitat?

5. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    Yes. Firma endast inriktat på plåtslageri.

6. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Är det en lärling som gjort jobbet?
    Nyöppnat plåtföretag?

Ser dock inte så seriöst ut.
    Avbryt arbetet innan det är för sent!

7. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    Jag har inte fått info om att det är en lärling och han har jobbat ensam hela dagen utan tillsyn. Vad jag vet har firman funnits i trakten ett tag men jag vet inte exakt hur länge. En del anställda och både yngre och äldre som jobbar där enligt hemsidan.

• Laddar…
  8. Krilleman

Krilleman

Plumber
    Då ringer du ansvarig på företaget direkt på måndag morgon och begär att han/hon kommer ut och inspekterar, det där ska du inte betala för.

Gör om och gör rätt!

Tänkvärt är ju också att om ett företag gör fel så har dom alltid rätten att rätta till sina misstag.

9. Bästa svaret

Noramasen
    Byggnadsvårdare · 494 inlägg

Noramasen

Byggnadsvårdare
    Ett rent ut sagt bedrövligt arbete. Är man helt utan yrkesstolthet eller kunskap så lämnar man ett utförande likt detta. Många synpunkter finns det, men de viktigaste felaktigheterna som absolut inte ska finnas är, och som ska påtalas mot företaget är:
    • Den så kallade putskanten där utförandet är helt galet. En riktig putskant ska bestå av en "hylla" som är överknäckt i ca 110º (med omslag) så att ifall putsen framöver glipar så rinner vattnet från skorstenen och inte in i den. Och det ska INTE vara någon fog där då putsen inte fäster mot den.
    • lämnat en falsning utan knytning vilket man kan göra sig riktigt illa på. Och denna knytning ska ske under putskanten.
    • Samtliga sidor ska vara mötesgående i sina hörn, annars så blir det ju olika höjder på sidorna när putsen kommit på.
    • Kostar man på puts på skorstenen ska det väl för bövelen inte synas några skruvar av montagetyp, utan dolda infästningar med klammer.
    • Och samma sak gäller med falstypen av inklipp i hörn. Det bör vara av svängd typ.
    Vidare är det svårt att kunna se vad det är för svart bleck trots beskrivningen, men oberoende på hur utsatt läget är så ser det inte bra ut. Ta gärna en bild med lite mera avstånd så klarnar det säkert och man kan ge förslag på alternativ lösning.
    Med vänlig hälsning/Masen

10. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 509 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    Tror det svarta är ett överbleck på en takkupa
    I övrigt så är det inte vackert...

• Laddar…
  11. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    Tack för ett utförligt svar. (y) Precis som plåtrickard skriver så är det ett överbeslag på takkupan (pulpettak). Sitter direkt under takfoten och över fönstret. Har inga fler bilder och jobbar idag så kan tyvärr inte bistå med fler bilder just nu.

• Laddar…
  12. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    För de som är nyfikna. Här är beslaget idag. Firman kontaktad via mail med bilder under helgen och ägaren uppringd imorse. 100 undanförklaringar men inte en enda ursäkt. Men nu har dom rivit ner beslaget iaf och börjar om från början.
    Enligt vad som lovats så blir det med putslist enligt AMA, rundfals, inga montageskruvar genom beslaget kanter i liv och snyggare gjort helt enkelt. Jag hoppas att dom kan leverera.

Kommentarer ang byggställningen undanbedes då jag vet att den inte är "godkänd". Det är vår privata och har hitintills i arbetet enbart använts för privat bruk. Plåtslageri et som nu är här har blivit tillfrågade om den är ok för dom att jobba från eller om vi kan förbättra/komplettera vilket de har sagt nej till.

13. F
    Medlem · Östergötland · 952 inlägg

fribygg

Medlem
    Vad synd att de inte skickade någon plåtslagare till dig utan någon helt utan känsla för yrket.
    Du hadde förmodligen fått det tätare om du gjort det själv, spill inte din tid och kraft med det företaget fler ggr utan låt oss veta vad firman heter.

14. J
    Medlem · 62 inlägg

Joakim88

Medlem
    Dom har rätt att försöka rätta till sina misstag. Alla kan råka anställa rötägg. Vi får se efter imorgon hur det nya beslaget ser ut.

15. Noramasen
    Byggnadsvårdare · 494 inlägg

Noramasen

Byggnadsvårdare
    En helt klart bra inställning. Företag inom bygg har inte en homogen kunskapsbank utan det skiljer från person till person, men det är upp till ledningen att sätta rätt person där hen hör "hemma". Och det är tråkigt för alla när det inte blir bra. Hoppas att den plåtisen och eller ledningen tar lärdom bara.
    Lycka till(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.