Byggahus.se

Platsbyggt kök på gammalt vis

1. J
    Medlem Nivå 4
    Jag drabbades under julen av en fuktskada i köket och golvet behöver bytas, detta bör vara möjligt med bibehållet kök men då jag och sambon ändå inte är helt förtjusta i köket, och är rädda att vi inte blir nöjda med bara nytt golv pga. risk med fula tapeter vid socklar etc. funderar vi på att göra om köket nu när ett ingrepp ändå behöver göras. Att lägga om golvet blir ju också enklare om det inte är skåp och annat i vägen. Dessutom behöver inte golvet göras om igen om köket byts om 3-4 år.

Vi gillar äldre stil och hade varsitt retrokök i våra lägenheter. Hon hade helt original, med snedställda överskåp och jag hade original underskåp i halvdåligt skick men modernare överskåp. Varav jag renoverade underskåpen och byggde egna ovan-skåp med inspiration och mått från hennes skåp.

Nu vill vi lite tillbaka till dessa kök. Jag har kontaktat lite leverantörer av platsbyggda kök, kollat köksbutiker och på nätet. Det verkar som i princip allt är byggt med skivor idag vilket jag tycker tar bort lite av precisionskänslan. Må hända masonit inte är det mest populära materialvalet idag, men jag tycker det har fungerat utmärkt som skåpsidor och mellan skåp. I mitt fall kommer det heller i princip inte bli några synliga sidor då köket går från vägg till vägg.

Finns det några kökssnickare som bygger skåpen på traditionellt vis med tappade stommar med masonit-sidor? jag gillar känslan av att hyllplanen ligger direkt på stommen, även om det ju tyvärr innebär att planen blir fasta. Dock är jag ute efter fler lådor än det traditionellt var i ett 40-50-talskök och dessutom med bra rullskenor med fullt utdrag.

Jag antar man kan be vilken snickare som helst att bygga på detta sätt, men bäst vore ju att hitta någon som har erfarenhet av det så det räcker med en idéskiss på hur det ska vara och inte en komplett ritning över varje bräda och spik.

Som sagt har jag gjort mycket av det tidigare och tycker det är kul men saknar tyvärr rätt verktyg för att göra det effektivt och har dessutom inte tiden att göra det nu eller möjlighet att vara utan köket den tid det tar att göra själv. Ett alternativ vore eventuellt dock att köpa färdiga delar, typ tappade reglar, och bygga ihop allt själv.

Eller är jag bara fast i gamla tankegångar, konservativ och principfast? Vad är det för fördelar med de massiva sidorna? Mjukstängande lådor är ju väldigt trevligt, men mjukstängande dörrar med gigantiska gångjärn ser jag ingen egentlig fördel med mot små diskreta gångjärn och t.ex. ticka-beslag till låsning? Har de "moderna" gångjärnen någon egentlig fördel? Annat än det kanske anses kännas trevligt. Med snedställda skåp blir det ju dock generellt ganska få dörrar.

2. C
    Renoveringsnovis Nivå 6
    • Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipset, de ser ut att bygga traditionsenligt i gammal stil. De har jag nog inte kontaktat, kanske framförallt då de tycks ha sina showrooms på avskräckande dyra adresser, men det kan i alla fall vara värt att fråga. Jag får för mig en duktig möbelsnickare på mindre ort kan vara fördelaktigt prismässigt, men inte så lätt att hitta.

4. B
    Medlem · Nivå 22
    Det var det vanliga under några årtionden men går du längre tillbaks i tiden så var det inte så utan då var det massivt trä och t.ex. Lidhults kök och Åraslöv kök har massivt trä i stommarna.
    https://www.araslov.se/kok-angadal/

5. J
    Medlem Nivå 4
    Det där köket gav direkt känslan om många opraktiska detaljer och inget habegär hos mig. Svårgreppade knoppar, har liknande idag. Och plexiglas som antas blir repigt direkt? Svårt att underhålla/renovera.

Jag hittar "många" tillverkare med massiva skåp, men få retrokök som ser genuina/traditionellt byggda ut. Alla ser på ett eller annat sätt moderna ut.

Med traditionellt avsåg jag för den typ av kök jag efterlyste. Eller byggdes de Första funkisköken i massiva material också?

6. B
    Medlem · Nivå 22
    Knoppar och/eller handtag lär du ju få välja själv och plexiglaset är ju fullkomligt valfritt.

Jag har förstått att du är ute efter funkiskök men jag bara menade att man kanske inte ska kalla det byggsättet det traditionella eftersom man med det nog oftare menar sekelskifteskök. Masonit användes mycket lite på 20-talet utan det är ju en typisk funkisprodukt som slog igenom på Stockholmsutställningen 1930. Bodde en gång i en lägenhet från -47 där skafferi, underskåp och högskåp bestod av reglar och masonit i huvudsak men överskåpet kändes som mer massivt trä (förutom skjutluckorna i masonit). Fortfarande på början av 80-talet gjordes de flesta köksskåpsstommar som ramkonstruktioner med masonit eller liknande som täckmaterial, åtminstone sidorna för det var det vi gick runt och kollade, bara Ikea hade spånskivor.

Även om köksstilen från 40-, 50- och 60-talet har börjat bli mer populär så är det ju ingen stor efterfrågan på sådana kök utan det är ju mer att folk renoverar befintliga kök i stället för att slänga ut dem. Vissa bygger nytt i den stilen men är då nöjda med att det ser rätt ut och bryr sig inte om hur stommarna är konstruerade som du gör.

7. J
    Medlem Nivå 4
    Det är förstås klart. Tyckte mer att det var olyckligt med så mycket opraktiskt på något som skulle vara funkis.

Förstår hur du menar, vad jag avsåg var funkis byggt enligt hur funkis traditionellt var byggt. Inte hur man byggde innan masoniten var uppfunnen.

Jag är alltså Inte ute efter stommar och hyllplan med masonit på båda sidor, det känns mer 70-tal massiva hyllplan och fronter. Avsåg bara reglade skåp med täcksidor i masonit eller kanske plyfa. tycker det brukar upplevas nättare än massivt trä och kanske dessutom fukttåligare och formstabilare, men jag kanske har fel? Stommens reglar att fästa hyllplanen i och inte stift.

• Laddar…
  8. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Jag har befunnit mig i samma tankebanor fast i ett projekt att återskapa ett kök från 1963. I mitt sökande dök jag på bilder från 1934, som ju är tidigare än 40-50-tal men det kan tänkas att man byggde köksskåp på liknande sätt ett bra tag efter det?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Interiör med kökssnickerier som levererats till hus i Enskede småstugeområde 1934 Stklm.jpg

De kök jag har erfarenhet av från 50-60-talet ser ut att vara byggda i bara masonit men är egentligen byggda "av ramverk med längsgående lameller och med pålimmade hårda träfiberplattor på båda sidor". * Ett material som påminner om kärnan i lätta dörrar idag. Detta är anledningen till att hyllplanen är fasta, för det är i princip omöjligt att skruva i det materialet. Vilket innebär att det är bättre att satsa på stommar i massivt trä om man vill ha skenor för mjukstängande lådor.
    Vill man ha masonitkänslan skulle man kunna bygga enligt beskrivningen för överskåp/snedskåp " såväl sidor, hyllor och luckor är belagda med träfiberplattor i specialutförande, vilket möjliggör färdigmålade av dessa ytor med endast en behandling utan grundmålning".* Bara tre år tidigare levererades samma skåp trävita utan baksida, så man kanske kan gissa att det inte är så otidsenligt med skåp i massivt trä tidigare än 1960?
    Om det är ett alternativ så finns denna funkis-köksleverantör med ticka-beslag och färdiga moduler; https://www.funkiskok.se/original#moduler

* Hus och trädgård 1963

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 4
    Jag försöker leta upp lite bilder som jag tänker, känner att jag mest låter negativ i tonen här i tråden, det är inte meningen, tack för all bra input!

Det där var ett ordentligt byggt kök Gammelnörden. Ser mycket fint ut.

Som du tänker byggnaden känner jag också väl igen, Överskåpen jag hade i lägenheten var byggda på så sätt, med fasta hyllplan. Lägenheten var från 1944, jag tror de skåpen var från runt 70. Med ramverk slutna av masonit. Som jag tänker som var mina original från 44 men också sambons original från mitten av 60-talet var mer ett naket furu-skelet med täckande sidor, både för att täcka men också stabilitet. Dock användes skelettet för att lägga och spika hyllplanen av massiv stavlimmad furu på, eller i ena fallet delvis plywood om jag minns rätt.

Är det lådor spelar inte detta så stor roll men är det skåp tycker jag detta ger en mycket luftigare känsla. Dessutom blir det en homogenare bild av köket när "fronten" är mer homogen än ett antal skåp med tydliga skarvar mellan.

Äntligen hittade jag en bild man såg något på från mitt gamla kök. Det är inte mycket mer än något och mitt under renovering men i alla fall ser man lite att köksskåpet och kastrullskåpet bredvid hänger ihop utan synliga skarvar och likaså lite från "korsande" skåp

Hittade även en bild från det skåp jag byggde själv. Utgick från hur övriga köket var byggt och byggde på i princip samma sätt. Fast helt utan mellanväggar då jag ville ha så god ventilation som möjligt. Dock ser jag att den var väldigt mörk.

10. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Från de 50-60-talskök jag har erfarenhet av och det nybyggda i 60-talsstil så är mellanrummet mellan stommarna ifyllt och målat så att det blir "homogent". Som beskrivet från Hus och trädgård 1960 och 1963 kommer stommarna omålade och målas på plats och då fyller man igen skarvarna. Men du kanske menar mer som ett helt ramverk, som när man bygger skåp o luckor som ligger i liv? Det alternativet finns också på hemsidan jag länkade till; https://www.funkiskok.se/modul, fast det upplevs nog klunsigt i jämförelse med dina förra skåp...

11. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag tror lite väl många försöker tjäna pengar i köksbranschen. Jag hade gjort följande i din situation:
    - Ordnat en ritning på hur köket ska se ut, själv eller av en fristående arkitekt
    - Med ritningen hade jag begärt en offert ifrån lite olika snickerifabriker i Sverige, om man är praktisk, kan man snickra ihop inredningen själv
    - Slutligen hade jag fått köket monterat.

Finns bara 3 problem, vilken arkitekt, snickeri och snickare?

Men till det finns det också lösningar.
    Det som är lättast att hitta, är en välrenomerad VVS-firma. Jag skulle be VVS-firman att föreslå en projektledare som de gärna jobbar med. Sedan löser projektledaren resten med sitt nätverk.

12. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    2006, jag vet, det är många år sedan, beställde jag kök, bokhyllor, garderober, badrum, tvättstuga, arbetsrum mm från Himle Kök. De var helt suveräna. Möbelsnickare som byggde allt som man ville ha det till mycket rimliga priser. Bodde i Sthlmsområdet, bilade ner till Träslövsläge på västkusten, spenderade en dag på att gå igenim mina ritningar. Sålde huset 2018 och all inredning var i perfekt skick.

De har numera nya ägare. Men bygger fortfarande utifrån egna ritningar. Ta kontakt med de, himlekok.se.

13. J
    Medlem Nivå 4
    Tack för fortsätta bra kommentarer, för stunden samlas information och nedbrytning av principfasthet hur det SKA göras, det kan ju faktiskt finnas bättre sätt än mina föreställningar, jag ska bara ta in det.

Himlekök har jag sett rekommendationer kring tidigare och har kontaktat. De av de svar jag fått känns de för stunden mest lovande och intresserade ett annat ställe jag fick svar från gav också bra intryck. Ett företag i Lidköping svarade väldigt snabbt men verkade egentligen inte alls intresserade. Himelekök ser väldigt välbyggt ut men tycks inte bygga på det sätt köken byggdes "original", i alla fall inte utställningsköket. Men man kan säkert få det byggt precis som man vill. Dock vill jag inte frångå de inövade tillvägagångssätten för mycket, det är ju det de är vana vid och vet håller jag känner mig inte säker nog på att stå för en egen design som ska hålla 50 år utan vill främst bara ge en idé hur det ska se ut och därifrån få en pålitlig design...

Planering och funderingar fortsätter, här kommer skyndas långsamt.

14. S
    Medlem Nivå 3
    Har funkiskök i min lägenhet från -49. Också byggt med reglar som du säger men även täcksidor i massivt trä så det kan nog variera. Slänger in ett par bilder. Ett par överskåp har tillkommit senare misstänker jag då de har massiv ram men nån slags masonit eller spån i övrigt.
    Jag föredrar de i helt massivt...
    Har planer att flytta och komplettera köket med nybyggd del i samma stil och då blir det massiva skåp från snickeri verkar vara det som gäller. Har iof inte letat efter alternativ konstruktion med reglar etc.

15. S
    Medlem Nivå 3