Byggahus.se

Platsbyggd hylla (snedtak) - hur fästa hyllplan?

1. A
    Medlem · Uppsala · 1 586 inlägg

Alko

Medlem
    Har tittat på ett par trådar men inte riktigt kommit underfund med hur jag bäst sammanfogar väggar och hyllplan i en hylla jag vill bygga i snedtaket.

Ett par bilder nedan från nätet. Vill alltså ha en clean look, utan bakre vägg för att spara på djupet som är 30 cm.
    Kexa in hyllplanen, eller såga slitsar i de stående väggarna och hyllplanen och foga "halvt i halvt" ? (enligt 4:17 in i den är filmen: www.youtube.com/watch?v=liEWQAX5M4Y )

Trådhyllbärare i urfrästa spår går ju också, men känns omständigare.

Det jag klurar lite på är hur man ska få bra stöd för planen som möter snedtaket, se de högra planen i första bilden som mest liknar min vägg. Känns som för stor belastning på kexen mellan det snedsågade hyllplanet och sneda hyllväggen. Skruva bakifrån den lutande hyllvägen, in i hyllplanet? Annat bättre sätt att foga samman den här hyllan?

Alla helst skulle man ju bara ha hyllplan med stöd mot väggarna och baktill, men med uppåt 2 meter spännvidd inser jag att det blir klurigt om man inte hittar riktigt smidiga konsoller.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hylla snedtak 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    hylla snedtak.jpg

Redigerat 7 dec 2020 22:08
  2. L
    Husägare · Stockholm · 500 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Pocket hole och lite spackel kanske

3. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 3 568 inlägg

nanowire

Amatörexpert
    Med Domino går det enkelt och blir starkt. Borra från utsidan och plugga känns också som en billigare och ungefär lika stark lösning.

4. A
    Medlem · Uppsala · 1 586 inlägg

Alko

Medlem
    En Domino blir dyr för detta, klarat mig med kexfräsen hittills :)
    Och pocket hole jig hade jag egentligen inte heller tänkt köpa. Rent konstruktionsmässigt borde plugg från sidan in i hyllplanen funka, och ett par stående väggar, alltså inte bara på sidorna, så att 18 mm kanske har max 50-60 cm spännvidd. Vill ju slippa bakstycke. Å andra sidan är det plyfa bakom gipsen på bakre väggen, så kanske borde utnyttja det, och bara sätta konsoller på väggen trots allt, så enkelt att bara lägga på hyllplan sen. Alla dessa val... :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.