Byggahus.se

Platsbygga trappa själv

1. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 920 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    jaha. Är det bara jag som allt som oftast hamnar i situationer som ger, "jag får väl göra det själv dårå..." ?
    Trappan till vindsvåningen ska flyttas från gaveln till mitten av huset. Eller snarare rivas och sen en behöver en ny uppföras. Harreglar upp väggen som den nya trappan hamnar mot och tagit upp hålet till vinden. Tanken är en rakt trappa med garderobsförvaring under. Verkar svårt att få tag på snickare som är intresserade (Malmö/Lund området, kom med tips!)

Glider allt mer in i tanken att äh, jag. Gör det själv. Börjat skissa på väggen och ser ut att kunna funka. Blir i så fall en lie brantare trappa med steghöjd ca 185 mm. Men försökt googla runt, hittar inte så mkt här på forat ang trappbyggen. Formel etc har jag koll på. Men hur ska jag konstruera vangstyckerna? Limma ihop och jacka ur eller skruvlimma klossarför varje steg på en regel?

Under är som sagt hall förvaring av sånt som behöver hängas undan så inte estetiska krav på undersida samt frita attiraljer in extra stödpelare eller liknande om det skulle krävas.

2. D09
    Medlem · västra götaland · 9 394 inlägg

D09

Medlem
    Limma ihop stora byggskivor och rita ut och såga ur vagnstyckena. Jag sparade någon mm och filade det sista. Min är dock inbyggd så man ser inget av det längre. :)

Finns säkert bättre tips :)

3. T
    Medlem · Östergötland · 53 inlägg

t_conradsson

Medlem
    Det går absolut att bygga trappa själv. Det kan dock gå åt några timmar. Angående vagnstycken så köpte jag färdiglimmade bitar från Ceos i Norrköping. Deg borde finnas något liknande nere hos dig alternativt kan du antagligen kolla med något möbelsnickeri om du kan köpa virke av dem.

Lycka till med bygget

4. kulle
    Medlem · skåne · 1 912 inlägg

kulle

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.