Jag har en fristående kyl/frys som jag nu vill bygga in och skapa ett överskåp till för förvaring. Planen är att täcka in det med rå MDF för att kunna måla själv. Reglas upp med 45x45.
45-regel liggandes på kylen ska säkra minimiluftspalt på 25 mm enligt manual. Ventilglugg högst upp.
(Luftspalter mellan kyl och vägg kommer ordnas)
45-regel liggandes på kylen ska säkra minimiluftspalt på 25 mm enligt manual. Ventilglugg högst upp.
(Luftspalter mellan kyl och vägg kommer ordnas)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Tänker jag rätt?
- Hur många reglar behöver jag egentligen och i vilken tjocklek?
- Bör jag dra fast en regel i golvet på sidan av kylen för att fästa täckskivan i? Eller bättre att limma?
- Går det att fästa reglar i gipstak? Vilka skruv i så fall?
- Dålig idé med rå MDF för att måla? Gillar inte utseendet med proffslackade luckor.
Hej!
1. Delvis rätt tänkt
2. Bygg/köp ett separat överskåp och fäst det i bakre väggen och i sidoväggen. Inga liggande reglar på kylen, blir bara krångligt när du ska dra ut kylen.
3. Räcker med möbelvinklar som håller täckskivan på plats
4. Fäst överskåpet i bak- och sido-väggen så behövs ingen infästning i taket. Om du måste skruva i taket finns det speciella gipsplugg, men är det enkel gips så är hållfastheten klart begränsad. Kan du hitta spikläkten i taket så är det i den som du ska fästa skåpet.
5. Ser ju ut som du har ett juste kök för övrigt. Snyggaste är väl att köpa en täckskiva från den tillverkaren med samma färg och glans? Snyggast är även att låta täckskivan täcka skåpsidan.
1. Delvis rätt tänkt
2. Bygg/köp ett separat överskåp och fäst det i bakre väggen och i sidoväggen. Inga liggande reglar på kylen, blir bara krångligt när du ska dra ut kylen.
3. Räcker med möbelvinklar som håller täckskivan på plats
4. Fäst överskåpet i bak- och sido-väggen så behövs ingen infästning i taket. Om du måste skruva i taket finns det speciella gipsplugg, men är det enkel gips så är hållfastheten klart begränsad. Kan du hitta spikläkten i taket så är det i den som du ska fästa skåpet.
5. Ser ju ut som du har ett juste kök för övrigt. Snyggaste är väl att köpa en täckskiva från den tillverkaren med samma färg och glans? Snyggast är även att låta täckskivan täcka skåpsidan.
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden