8 592 läst · 22 svar
9k läst
22 svar
Platsbygga med hjälp av Billy-bokhylla - inspiration sökes!
Har tänkt använda mig av Billy bokhyllor för att bygga in en bokhylla under ett långt fönsterparti (nästan 4 meter). Höjdmässigt behöver jag hamna någonstans kring 77-78 cm och funderar på hur det blir om man använder Billy med tre nivåer och sågar av översta hyllan. Är det någon som råkar ha en Billy och kan mäta höjden vid näst översta hyllan? Se bilden.
Och om någon gjort liknande - dvs använt Billy för att bygga in, gärna dela med sig av inspirationsbilder
Och om någon gjort liknande - dvs använt Billy för att bygga in, gärna dela med sig av inspirationsbilder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 121 inlägg
Båda mellanhyllorna är flyttbara
Ja men precis, måste såklart ha en ny toppskiva. Dels för att hålla ihop konstruktionen men också för att binda ihop de olika modulerna då det kommer stå tre stycken bredvid varandra. Tanken är att bokhyllan ska bli ca 4 m lång. Lite svårt kanske med en så lång toppskiva. Kanske köpa två, foga (?) där de möts, slipa och sen måla..Tilman skrev:
Redigerat:
Man kan ju såga ner sidorna och ändå använda översta planet. Den är dock inte helt flush med sidorna.
Om man nu ska börja kapa i IKEAs spånskivor alternativt ge sig på att bygga ihop något liknande av MDF-skivor - vilken såg tror ni är enklast att arbeta med? En sänksåg?
Hittade en blogg där de snickrat ihop ungefär det jag är ute efter genom att bygga ett antal kuber av MDF som de sen skruvade ihop och lagt en ekskiva ovanpå. Funderar på vad som är enklast - modifiera en Billy eller ge sig på att göra en hylla själv. OBS - är absolut nybörjare på bägge delar
Är ute efter ungefär detta slutresultat https://www.homespo.se/2018/02/07/var-platsbyggda-hylla/
Hittade en blogg där de snickrat ihop ungefär det jag är ute efter genom att bygga ett antal kuber av MDF som de sen skruvade ihop och lagt en ekskiva ovanpå. Funderar på vad som är enklast - modifiera en Billy eller ge sig på att göra en hylla själv. OBS - är absolut nybörjare på bägge delar
Är ute efter ungefär detta slutresultat https://www.homespo.se/2018/02/07/var-platsbyggda-hylla/
Produkter som diskuteras: "MDF skruvade"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer
Tänker att det nog är enklast att få ett bra resultat genom att bygga allt själv istället för att modifiera en billy. Du behöver heller knappt en såg beroende på vilka mått du behöver. Det går att köpa MDF med en rad olika längder och bredder på byggvaruhusen. Men en sänksåg är ju alltid trevligt
Edit: för att enkelt få allt i 90 grader kan nog dessa vara rätt användbara https://www.amazon.se/positionering...a-0c3f797a6a3f&ref_=pd_gwm_ci_mcx_mr_hp_atf_m
Edit: för att enkelt få allt i 90 grader kan nog dessa vara rätt användbara https://www.amazon.se/positionering...a-0c3f797a6a3f&ref_=pd_gwm_ci_mcx_mr_hp_atf_m
Ja jag misstänker att slutresultatet antagligen har större potential att bli bättre om man gör det från scratch. Problemet är att jag aldrig byggt något (förutom Lego ) så även om det här känns enkelt för många så är det här ett gigantiskt projekt i mina ögon. Men å andra sidan ändå kanske en bra första grej att ge sig på..T Trafikverket1 skrev:Tänker att det nog är enklast att få ett bra resultat genom att bygga allt själv istället för att modifiera en billy. Du behöver heller knappt en såg beroende på vilka mått du behöver. Det går att köpa MDF med en rad olika längder och bredder på byggvaruhusen. Men en sänksåg är ju alltid trevligt
Edit: för att enkelt få allt i 90 grader kan nog dessa vara rätt användbara [länk]
Tror du fixar det utan problem! Perfekt första projekt. Finns hur mycket mycket info ich enkla beskrivningar som helst att hitta på Youtube. T.ex. Peter Millard bygger mycket i MDF har jag för mig. Och som sagt när du har klurat fram dimensioner så kan du be bygghuset du köper materialet ifrån att såga upp en stor skiva enligt dina mått mot en avgift och då blir det ju inte mycket svårare än Lego.CecEle skrev:Ja jag misstänker att slutresultatet antagligen har större potential att bli bättre om man gör det från scratch. Problemet är att jag aldrig byggt något (förutom Lego ) så även om det här känns enkelt för många så är det här ett gigantiskt projekt i mina ögon. Men å andra sidan ändå kanske en bra första grej att ge sig på..
Lite annorlunda jämfört med vad du tänkt dig, men iallafall: Billy + Metod köksöverskåp. Sen en MDF-skiva för att skapa ”bänken” där dom möts. Distansklossar mellan respektive bokhylla för att se till att allt blir flush på sidorna.
Jag måttade och kapade Billyn nertill. Inga konstigheter utan konstruktionen hålls ihop fint med övriga hyllplan samt att jag fäst allt i reglar bakom.
Jag måttade och kapade Billyn nertill. Inga konstigheter utan konstruktionen hålls ihop fint med övriga hyllplan samt att jag fäst allt i reglar bakom.
Tack för peppen - kanske ska ge det ett försök ändå. Och bra med tipsen på Youtube, tack!T Trafikverket1 skrev:Tror du fixar det utan problem! Perfekt första projekt. Finns hur mycket mycket info ich enkla beskrivningar som helst att hitta på Youtube. T.ex. Peter Millard bygger mycket i MDF har jag för mig. Och som sagt när du har klurat fram dimensioner så kan du be bygghuset du köper materialet ifrån att såga upp en stor skiva enligt dina mått mot en avgift och då blir det ju inte mycket svårare än Lego.