Vi håller på att sätta upp ett växthus på en mur av betong på tomten. Ena sidan av muren ligger emot en rabatt och är tänkt att återfyllas med först singel och därefter matjord. Har lagt dränering så förhoppningsvis blir det inte stående vatten där men tänkte även sätta Platonmatta för säkerhetsskull - fick så det räcker av en vän.
Men jag blir fundersam hur jag fäster platonmattan i betongen. Kan man spika med stålspik - tex Biltemas variant, eller behöver det borras/pluggas?
Tack på förhand
Men jag blir fundersam hur jag fäster platonmattan i betongen. Kan man spika med stålspik - tex Biltemas variant, eller behöver det borras/pluggas?
Tack på förhand
Det finns speciell spik, eller rättare sagt brickor för platon: https://www.k-rauta.se/produkt/spik-isola-platon-med-bricka-60mm-100-pack/7057754130081
"30 mm stålspik används vid hårda väggar, t ex betong. 60 mm stålspik för porösare väggar, t ex Leca eller lättbetong."
Finns givetvis betong som är för hård för att spika i, men om du kan slå in stålspik i den så är det bara att köra.
Finns givetvis betong som är för hård för att spika i, men om du kan slå in stålspik i den så är det bara att köra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mura under befintlig betongmur/grundmur?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rengöra betonggolv före golvläggning med platonmatta?
Golv -
Betonggolv i källare + platonmatta + heltäckningsmatta i ull
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad/hur laga grundmur av ”krigsbetong”?
Grund & Markarbeten -
Grundmur i källaren med blåbetong
Grund & Markarbeten