Byggahus.se

"Platonmatta" och isolering av källarmur utan att dränera.

1. International Craftsman
    Medlem · Norr · 10 inlägg
    Mitt hus byggt -57 är belaget på en kulle med lerjord runt om ,jag kan beskriva det som så här att ca:30m från grunden i en cirkel runt huset så har marken redan fallit bort med ca:2-2,5m och fallet fortsätter sedan hyffsat jämt till älven som ligger ca:80m bort vid normalvattenstånd,och sammanlagda fallet till den är ca: 10m,älven passerar min södra lågsida,runt resten av huset har jag ängar som fortsätter i en svag lutning från 30m cirkeln för att sedan plana ut efter ca: 70-90m.

Två ggr per år stiger älven,som mest vid snösmältningen så klart då ända upp till 5m från normal vattenstånd, regnig höst höjer självklart den men inte som på våren.
    Det är en skogsälv inte glaciärälv.

Konstruktionen av grundsättningen kan beskrivas så här, platsgjuten kantbalk 350x350 runt om och samma för hjärtvägg mitt i källaren,mellan kantbalkar finns bara oarmerad kaka på ca50mm som utgör golv i källaren.
    Samtliga källarväggar murade av hålsten 250mm tjock.
    Källaren är nedgrävd till ett djup på 1500mm under mark,den blir därför ljus och fin p.g.a dom stora fönsterna.
    Grundvatten nivån ligger ca: 3m under källargolv.
    Som ni har förstått bor jag i en älvdal med bistert klimat på vintern där kylan rinner ner i älvdalen och där temperatur i veckovis kan ligga på -30 till -35,köldrekord under mina 5år här är -47.

Mitt problem är att jag får fukt genomträngningar på nedersta 500mm av källarvägg under icke eldningssäsong då källaren inte värms upp den perioden.

För att undvika detta tänkte jag sätta "platonmatta" på utsidan och isolera med cellplast dikt mot "platonmattan" ,markväv mot cellplast och tillbaka med samma jord mot väven för att inte locka tjälen djupare, detta för att göra källaren behagligare och torrare men utan någon dränering utan endast gräva ned rör för takavvattningen och leda det vattnet bort från byggnaden.

Min granne dock som sysslar med dränering professionellt anser att jag ska dränera i samma veva när jag håller på,och vill ha 8-16 makadam närmast grund upp mot marknivå(makadamen kommer dra ned kylan enligt mig)

Våra åsikter går alltså isär vad anser ni här på forumet,vilken lösning hade ni satsat på.

Den 900mm grundmur som sticker upp ovan mark är för nuvarande isolerad med 30mm kork(som ska bort)men den är tänkt att isoleras och putsas eller annat i samma veva som resten görs,har inte funderat mycket på den konstruktionslöningen ännu,förslag välkomna även där.

Den som orkade läsa igenom hela inlägget blir bjuden på paltkalas med hemlagad lingonsylt och fläsket på sidan om ,hos mig när hela projektet är avslutat här i höst.:D:D:D

Cheers bigears.
    IC

• Laddar…
  2. L
    Medlem · västra götaland · 539 inlägg

larsson r

Medlem
    skälvklart ska du dränera samtidigt . men att fylla med macadam upp hela vägen är dumt rent idiotiskt

3. S
    Medlem · - · 5 744 inlägg

smurfen72

Medlem
    Varför inte välja en typ av isolerskiva som inte kräver platon matta tex av typen isodränn eller Bewi källarväggs skiva som tex byggmax säljer.

4. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 649 inlägg

thomas33

Renoverare
    Jag håller med larsson r, att du skall dränera när du ändå gräver ned till grundplattan.

5. S

smurfen72

Medlem
    Missade det du ska självklart lägga en slang i botten och fylla upp med lite singel och oftast ska man behandla nedre delen av grunden med nån typ av tjära/membran.

• Laddar…
  6. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 147 inlägg

pacman42

Medlem
    Det finns ju flera olika lösningar, exempelvis "Isodrän" som både dränerar och isolerar samtidigt. Jag hade bara lagt makadam i botten av dräneringen och sedan fyllt igen med samma jordmassor, men med dränerande isolering mot grunden.

7. S

smurfen72

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.