Jag bor i ett 70-tals sutteränghus som har platta på mark som grund. Förra hösten fick jag problem med mögel i matkällaren som var belägen i ett källarrum utan fönster. Mögelproblemet visade sig senare bero på att jag hade lagt in ett nytt golv i ett angränsande förråd vilket hade täpt till tröskeln till matkällaren och därmed stoppat luftcirkulationen.
Innan jag hade kommit till denna insikt trodde jag dock att möglet berodde på dålig dränering och jag dränerade därför om huset med Isodränmetoden. Jag rev även ut golvet och mellanväggarna i 3 källarrum inklusive de ovan nämnda rummen, så att jag numera har ett stort kalt 16 m2 betongrum i källaren. När jag rev ut golvet upptäckte jag att det fanns ingjutna träreglar i betongplattan och att vissa av dessa var fuktiga, dock inte mögliga. Det var även fuktigt i betongplattan på ett par ställen, men för övrigt var det torrt. Fukten försvann från betongplattan relativt omgående efter jag hade friplagt plattan och det har varit snustorrt sen dess. Jag har även gjort plastprovet och lagt ut plast på plattan men det har inte blivit någon kondens då.
Jag har bilat bort alla träreglar från plattan och har numera endast betonggolv. Nu har jag tänkt att inreda rummet till en hemmabio och tänkte därför lägga in ett nytt golv med vattenburen golvvärme. Jag har läst massor i detta forum och andra ställen på internet samt pratat med olika personer om vilken lösning jag borde välja. Alternativen jag har övervägt men förkastat är Nivellsystemet och dyl. ventlierade golvsystem eller att flytspackla bort ojämnheter och sen lägga platonmatta med flytande golv ovanpå.
Det alternativ jag nu har fastnat för och som jag tänkte kolla om någon har några synpunkter på är följande.
1. Först göra en grovgjutning med betong för att jämna ut betongplattan efter alla håligheter efter borttagna träreglar.
2. Sen lägga en platonmatta
3. Isolera upp ca 10 cm med cellplast
4. Lägga armeringsmatta och naja fast golvvärmerören
5 Gjuta in armering och värmerör i en betongkaka
6. Lägga ett parketgolv på betongkakan och ha ventilerade socklar för att ventilera från platonmattan.
Känns detta som en bra lösning eller finns det uppenbara brister eller risker med den?
Jag är tacksam för alla synpunkter och förslag.
Innan jag hade kommit till denna insikt trodde jag dock att möglet berodde på dålig dränering och jag dränerade därför om huset med Isodränmetoden. Jag rev även ut golvet och mellanväggarna i 3 källarrum inklusive de ovan nämnda rummen, så att jag numera har ett stort kalt 16 m2 betongrum i källaren. När jag rev ut golvet upptäckte jag att det fanns ingjutna träreglar i betongplattan och att vissa av dessa var fuktiga, dock inte mögliga. Det var även fuktigt i betongplattan på ett par ställen, men för övrigt var det torrt. Fukten försvann från betongplattan relativt omgående efter jag hade friplagt plattan och det har varit snustorrt sen dess. Jag har även gjort plastprovet och lagt ut plast på plattan men det har inte blivit någon kondens då.
Jag har bilat bort alla träreglar från plattan och har numera endast betonggolv. Nu har jag tänkt att inreda rummet till en hemmabio och tänkte därför lägga in ett nytt golv med vattenburen golvvärme. Jag har läst massor i detta forum och andra ställen på internet samt pratat med olika personer om vilken lösning jag borde välja. Alternativen jag har övervägt men förkastat är Nivellsystemet och dyl. ventlierade golvsystem eller att flytspackla bort ojämnheter och sen lägga platonmatta med flytande golv ovanpå.
Det alternativ jag nu har fastnat för och som jag tänkte kolla om någon har några synpunkter på är följande.
1. Först göra en grovgjutning med betong för att jämna ut betongplattan efter alla håligheter efter borttagna träreglar.
2. Sen lägga en platonmatta
3. Isolera upp ca 10 cm med cellplast
4. Lägga armeringsmatta och naja fast golvvärmerören
5 Gjuta in armering och värmerör i en betongkaka
6. Lägga ett parketgolv på betongkakan och ha ventilerade socklar för att ventilera från platonmattan.
Känns detta som en bra lösning eller finns det uppenbara brister eller risker med den?
Jag är tacksam för alla synpunkter och förslag.
Redigerat:
Finns ingen anledning att ha platonmatta under cellplasten. Den är bajsdyr och fyller ingen funktion. Kör bara cellplast direkt på och gjut sedan. Jag ska göra en liknande grej men bygga på befintligt golv med 20 cm cellplast, armering, gv-slang och 7-8 cm betong.
Redigerat:
Dropzone, vad blev det?
Är själv inne på att göra exakt samma sak! Har kommit så långt att plattan är avjämnad och nytt avlopp är nerlagt (blev vissa förändringar på rummen som fanns tidigare).
Kvar är att ta bort gamla elementrör men det innebär att klippa värmen vilket inte lockar riktigt än ... Några bilder från bygget?
Är själv inne på att göra exakt samma sak! Har kommit så långt att plattan är avjämnad och nytt avlopp är nerlagt (blev vissa förändringar på rummen som fanns tidigare).
Kvar är att ta bort gamla elementrör men det innebär att klippa värmen vilket inte lockar riktigt än ... Några bilder från bygget?
Jag gjorde som cheetah1 och jeppeknaster(tack för hjälpen) rekommenderade, dvs struntade i platonmattan och la bara in cellplast. Sen la jag dit vattenburen golvärme och armering innan jag gjöt igen allting i en ca 7 cm djup betongkaka.
Jag gjorde aldrig någon grovgjutning dock, utan jag sågade till "plankor" av cellplast som jag la i håligheterna efter de bortbilade plankorna. Det blev över förväntan bra, både jämt och stabilt innan jag la på de riktiga cellpalstskivorna sen.
Enda kruxet med att inte göra en grovgjutning var att jag var tvungen att karva ur kanaler på undersidan av cellplasten för elementrören, men det blev bra till slut det med.
Jag gjorde en liten tabbe med golvvärmerören, jag råkade nämligen borra hålen i väggen in till pannrummet lite högt så rören stack upp 5 mm precis vid väggen. Så det vara bara att handbila upp och sänka ner rören där och gjuta för det igen. Men man lär ju sig av sina misstag heter det...:|
Rörmokaren har nyligen kopplat in golvvärmen och det funkar utan problem.
Så för min del har denna metod funkat perfekt så här långt...
Rummet är dock inte klart ännu utan jag håller på och fixar med elen och bredspacklar väggarna. Sen ska jag fixa till mellanväggen mot pannrummet och bygga in apparatskåpet för hemmabioutrustningen, sänka taket med ljuddämpade skivor och infällda spottar och till sist lägga parkettgolvet. Så det är lite pyssel kvar d^_^b
/Dropzone
Jag gjorde aldrig någon grovgjutning dock, utan jag sågade till "plankor" av cellplast som jag la i håligheterna efter de bortbilade plankorna. Det blev över förväntan bra, både jämt och stabilt innan jag la på de riktiga cellpalstskivorna sen.
Enda kruxet med att inte göra en grovgjutning var att jag var tvungen att karva ur kanaler på undersidan av cellplasten för elementrören, men det blev bra till slut det med.
Jag gjorde en liten tabbe med golvvärmerören, jag råkade nämligen borra hålen i väggen in till pannrummet lite högt så rören stack upp 5 mm precis vid väggen. Så det vara bara att handbila upp och sänka ner rören där och gjuta för det igen. Men man lär ju sig av sina misstag heter det...:|
Rörmokaren har nyligen kopplat in golvvärmen och det funkar utan problem.
Så för min del har denna metod funkat perfekt så här långt...
Rummet är dock inte klart ännu utan jag håller på och fixar med elen och bredspacklar väggarna. Sen ska jag fixa till mellanväggen mot pannrummet och bygga in apparatskåpet för hemmabioutrustningen, sänka taket med ljuddämpade skivor och infällda spottar och till sist lägga parkettgolvet. Så det är lite pyssel kvar d^_^b
/Dropzone
Lite fler bilder...
Ser bra ut, sitter i samma sitts som du Dropzone så jag tänkte fråga dig hur du fick bort träreglarna och om det va mycket jobb me det? Vad ska man ha för vertyg så det går snabbt o smidigt? För man ska väl avlägsna allt vad jag förståt.
Ja, man ska avlägsna allt organiskt material annars finns det risk för mögelangrepp.
Jag använde en rejäl Hilti bilmaskin för att ta bort plankorna och det var inte så svårt eftersom maskinen gjorde jobbet så att säga. Det kan vara bra att komplettera med stor kofot också. Det tog väl nån timme eller så att bila bort plankorna.
Jag använde en rejäl Hilti bilmaskin för att ta bort plankorna och det var inte så svårt eftersom maskinen gjorde jobbet så att säga. Det kan vara bra att komplettera med stor kofot också. Det tog väl nån timme eller så att bila bort plankorna.
Kul att det gick bra och att man fick se bilder! 
Mikey79 skrev:
Jag vet inte riktigt men jag vet att eftersom att du garanterat kommer att få en fuktvandring av markfukt (den blir man inte av med genom att dränera) Om man tex lägger platonmatta så stoppar man den från att gå vidare upp till ditt nya golv. Men man måste se till att den fukt som går upp runt platonmattan kan gå vidare ut genom ventilerad sockel (och sedan ut ur din vanliga ventilation) eller t.o.m mekanisk ventilation. Att lägga parkett på en sådan konstruktion och om du får en för hög fuktvandring med tiden kommer i värsta fall golvet att bågna och lägger man plast under stänger man inne fukten. Känns som hur fan man är gör står man med röven bar...
Jag vill inte säga att detta är det rätt eller fel men läs om fuktvandring m.m och försök att bilda dig en egen uppfattning om vad som är bästa lösningen i ditt fall.
Tror inte att det är något problem. Däremot ska man alltid undvika att ha organiskt material direkt mot betongen. Lägger du parkett så lägg byggplast under. Att stänga in fukt är inget problem så länge det inte finns organiska material där som kan mögla. Det är mina fem öre.
Håller med men... fukt som står inne-stängd kan börja lukta. Har exempel på källare dom hade isolerats med glasull som har sugit fukt med åren och fy fan vad det stank! Så man får vara uppmärksam på dofter m.m Ett annat är en tegel fasad som också där hade isolerats fel. Efte att öppnat upp väggen och bara hade tegel kvar och en dag med en luftavfuktare på kan man hälla ut brunt vatten och nää det luktar inte hallonjeppeknaster skrev:
Undrar ändå inte om man skulle chansa på ett över golv som kan andas dvs inga plastgolv /laminat och så får man vara uppmärksam efter vinter när man stänger av varmen och dra på bra med ventilation. Eller? Hur som är det en chansning. Skulle funnits någon slad man kunnat lägga in under golvet så man kan mäta ovanifrån och se hur det mår där under/nere
Jag tror inte det finns något idiotsäkert sätt isolera en källarplatta med golvvärme och parkett på, det tycks som det finns nackdelar med alla metoder om man har fel förutsättningar.
Till saken hör också att jag hade ett extremt inflöde av dagvatten från vägen ovanför mitt hus när jag fick mina fuktproblem. Detta berodde på att vägen hade satt sig och att vattnet från en vägsträck på ca 150m forsade in mot mitt hus. Detta har nu kommunen åtgärdat så det vattnet går ner i dagvattensystemet istället. (det sprutade som en fontän ur backen när vi grävde för omdräneringen)
Efter omdränering etc. hade jag min platta i källaren frilagd i nästan ett helt år innan jag gjöt igen den igen, och under den tiden kunde jag inte se ett spår av fukt någon stans. Så för min del tror jag att denna metod kommer fungera. Jag har dessutom väldigt bra ventilation i huset och källaren och jag kommer dessutom skaffa ett extra ventilationsaggregat till bara detta rum eftersom det ska bli en bio på 16 m2 som kan komma att bli befolkad av upp till 8-10 personer ibland.
/Dropzone
Till saken hör också att jag hade ett extremt inflöde av dagvatten från vägen ovanför mitt hus när jag fick mina fuktproblem. Detta berodde på att vägen hade satt sig och att vattnet från en vägsträck på ca 150m forsade in mot mitt hus. Detta har nu kommunen åtgärdat så det vattnet går ner i dagvattensystemet istället. (det sprutade som en fontän ur backen när vi grävde för omdräneringen)
Efter omdränering etc. hade jag min platta i källaren frilagd i nästan ett helt år innan jag gjöt igen den igen, och under den tiden kunde jag inte se ett spår av fukt någon stans. Så för min del tror jag att denna metod kommer fungera. Jag har dessutom väldigt bra ventilation i huset och källaren och jag kommer dessutom skaffa ett extra ventilationsaggregat till bara detta rum eftersom det ska bli en bio på 16 m2 som kan komma att bli befolkad av upp till 8-10 personer ibland.
/Dropzone
Redigerat:
















