Byggahus.se

Platon eller inte ?

1. N
    Medlem · 12 inlägg

Nenne

Medlem
    Jag har en platta på mark med vattenburen golvärme i och 200mm isolering under. Plattan har brunnit i ca 8 månader varav den senaste månaden med påslagen golvvärme. Som golv tänkte jag ha ett 14mm treskiktslimmade trägolv.

Bör jag ha ett fuktspärrskikt mellan golvet och plattan?
    Hur fungerar tex platon matta tillsammans med vanliga golv socklar tex 15cm höga? måste jag ha ventilerade socklar?

2. A
    Medlem · Norrbotten · 91 inlägg

arnel

Medlem

Re: Platon eller inte ?

Platonmatta på golvvärme kan inte vara någon bra ide.
    Den måste ju isolera en hel del.

-- Arne

3. L
    Medlem · 3 inlägg

Lookoo

Medlem

Tja !

Du skall alltid ha en fuktspärr under ditt parkett eller laminatgolv.

Med fuktspärr menar jag ångspärr alltså en åldärsbeständig plast som inte är ånggenomsläpplig.

/lookoo

4. N
    Medlem · 12 inlägg

Nenne

Medlem

Golvbranschens riksförbunds Handbok "trägolv på golvvärme " gav mig lite mer kött på benen.

http://www.golvbranschen.se/nyheter/index.asp?id=184

Nu lutar det åt att det blir en ålders beständig plast som Ångspärr.
    Detta är säkert fullt tillräckligt för att skydda golvet men hur ser det ut under plasten när det inte blir någon ventilation?
    Någon som har erfarenhet från hur det ser ut under plasten efter några år så är jag tacksam för info Risk för mögel?

5. L
    Medlem · 3 inlägg

Lookoo

Medlem

Betongen skall vara fri från organiska material vid läggning, dvs du måste damsuga innan du lägger ut plasten. Lumppapp eller foam kan du sedan lägga ovanpå.

Det finns en ny produkt som heter tarkoflex som innehåller både ålderbeständig plast i två lager och stegljudsdämpning emellan. Använder du den spar du ett moment i montaget.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.