1 143 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Plåtbeklädnad av takkupa och balkong — vilken teknik ska jag välja? Alt. för vattenavrinning?
Ska bygga ut hallen och en balkong på framsidan, detta är före- och efter-bilder:
Tanken är att klä takkupan och balkongen med plåt. Från ett estetiskt perspektiv, skulle jag gärna se att plåten är så ”slät” som möjligt. Men vad finns det för tekniker att välja på?
Jag kan inte alls detta, men verkar finnas något som heter bandtäckning och tittar man på hur andra takkupor ser ut verkar det ske med så kallad ståndfalsning. Är det enda alternativet som finns? Jag gissar att det inte går att få en plåt som är typ 3 meter bred 5-6 meter lång? Hur skulle ni göra?
Och den andra funderingen jag har är, hur ska jag göra med vattenavrinningen? Skulle väldigt gärna undvika ett överhäng på taket och en stupränna. Skulle det räcka med typ en vertikal fals på ett par cm, för att få vattnet att ringa av åt sidorna? Några tips?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att klä takkupan och balkongen med plåt. Från ett estetiskt perspektiv, skulle jag gärna se att plåten är så ”slät” som möjligt. Men vad finns det för tekniker att välja på?
Jag kan inte alls detta, men verkar finnas något som heter bandtäckning och tittar man på hur andra takkupor ser ut verkar det ske med så kallad ståndfalsning. Är det enda alternativet som finns? Jag gissar att det inte går att få en plåt som är typ 3 meter bred 5-6 meter lång? Hur skulle ni göra?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den andra funderingen jag har är, hur ska jag göra med vattenavrinningen? Skulle väldigt gärna undvika ett överhäng på taket och en stupränna. Skulle det räcka med typ en vertikal fals på ett par cm, för att få vattnet att ringa av åt sidorna? Några tips?
Besserwisser
· östergötland
· 2 348 inlägg
Fotränna kan du ha,bandtäckning görs i max 60cm breda plåtar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Välja olja för balkongvägg
Trädgård allmänt -
Ta bort stolpar under tidigare joddlarbalkong, ersätta med stålbalk?
Byggmaterial & Byggteknik -
takkupa och balkong utbyggnad
Tak & Vind -
Bygga till balkong till takkupa
Utbyggnad och tillbyggnad -
Lägga om tak, bygga takkupa samt balkong Tips på prisvärda hantverkare.. (MALMÖ)
Referenser Hantverkare & Entreprenörer