Bytte tak för ca 6 mån sedan, har haft många invändningar gentemot takfirman ang vissa saker som jag startat en annan tråd för.

Men min fråga är nu gällande plåten vid vindskivorna. Hur kan takfirman göra för att plåten ska sitta närmare pannorna? Har inte sett ett enda tak där det är så stort avstånd mellan plåt och takpannor.
Har nämnt detta för takfirman, men de kommer bara med ursäkter som typ " det där är inga problem, så ska det se ut"
Tak med stort mellanrum mellan takplåt och takpannor vid vindskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tisse93
  • Laddar…
Taket ser ju inte jämnt å rakt ut i någon dimension alls?

Där skulle varit en börjannockpanna istället. Nu ser det hemskt ut. Pannraderna ser förvisso också väldigt ojämna ut. Oavsett skulle viket ner varigt längre.

Som det ser ut nu blåser det ju vatten rakt in under pannorna. Även om pappen är tät är det ju inte rätt.

F falkn skrev:
Där skulle varit en börjannockpanna istället. Nu ser det hemskt ut. Pannraderna ser förvisso också väldigt ojämna ut. Oavsett skulle viket ner varigt längre.

Som det ser ut nu blåser det ju vatten rakt in under pannorna. Även om pappen är tät är det ju inte rätt.
Har nämnt för takfirman att det garanterat kommer regna in där när det tex blåser, och på vintern samlas snö. Men de sa bara att "det inte är någon fara, pappen skyddar om det regnar in". Känns som ett korkat svar, ska ju liksom inte behöva regna ner på pappen i onödan.

Vi har haft mycket kontakt med takfirman sen de la taket, där vi påpekat alla "fel". Som tex att taket ser vågigt ut. Där sa de att det beror på att huset är gammalt och att takstolarna kan vara ojämna eller nått sånt. De är väldigt bra på att köra en massa taktermer som en amatör som mig inte riktigt har koll på. För att bortförklara sig.

Tyvärr är fakturan betald för länge sedan så nu är de inte så angelägna att höra av sig längre.

De var tex här för 3,5 mån sedan för att byta ca 10 pannor som de lämnade trasiga på taket. Men det har de totalignorerat att åtgärda.

Vilka åtgärder kan man vidta om de tex nu vägrar fixa till plåten?

Man lägger plåten under nockpannan. Sen kapar man ur/formar ena sidan på nockpannan där plåten är så den ligger plant och fint.

Men de är klart, de tar lite längre tid...

• Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Man lägger plåten under nockpannan. Sen kapar man ur/formar ena sidan på nockpannan där plåten är så den ligger plant och fint.

Men de är klart, de tar lite längre tid...
Yes dett har jag sett på vissa grannhus. Men även sett många hus där plåten sitter som på mitt hus...men där det inte är någon glipa alls. Har dragit iväg ett mail till takfirman igen, får se om de ens svarar.

Hade ju planer på att besikta taket, men haft lite kärvt med pengar att lägga på besiktning.

Har precis haft ett tak , där vi gjort plåt ( gavelbeslag ) som ser ut precis så där , kunden fick välja om hen ville ha Nock pannan på eller under plåten , kunden valde under , precis som i ditt fall , ser ganska likvärdigt ut som ditt , kan meddela att besiktningsmannen inte hade några synpunkter på detta , mer än estetiskt .

• Gilla
Joak
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har precis haft ett tak , där vi gjort plåt ( gavelbeslag ) som ser ut precis så där , kunden fick välja om hen ville ha Nock pannan på eller under plåten , kunden valde under , precis som i ditt fall , ser ganska likvärdigt ut som ditt , kan meddela att besiktningsmannen inte hade några synpunkter på detta , mer än estetiskt .
Vad är poängen med att man låter det bli en glipa uppe vid nocken? Vet inte hur stor glipa det var vid taket du jobbade på. Men rent logiskt sett vid mitt tak så känns det oundvikligt att regn och snö kommer in i glipan. Dvs onödig påverkan av fukt på underlagspapp och vindskiva mm.

Beror detta på att de som utför jobbet ser det som för svårt (saknar kunskap) hur man får plåten att ligga tätt mot pannorna?

Extra mkt jobb att få plåten att ligga tätt mot pannorna, så de tar den "lätta" vägen?

Jag har som sagt gått runt i området och kollat på hus i området som är i princip exakt lika vårt hus. Och där de lagt plåten på nockpannan, men har inte sett ett enda hus där det är glipa mellan plåten och pannorna.

Takfirman som la vårt tak är ett stort och välkänt företag i kommunen som hållt på med tak ett bra tag. Så man blir ju väldigt besviken när man betalt mycket pengar och får ett så dåligt resultat.

A Ace83 skrev:
Vad är poängen med att man låter det bli en glipa uppe vid nocken? Vet inte hur stor glipa det var vid taket du jobbade på. Men rent logiskt sett vid mitt tak så känns det oundvikligt att regn och snö kommer in i glipan. Dvs onödig påverkan av fukt på underlagspapp och vindskiva mm.

Beror detta på att de som utför jobbet ser det som för svårt (saknar kunskap) hur man får plåten att ligga tätt mot pannorna?

Extra mkt jobb att få plåten att ligga tätt mot pannorna, så de tar den "lätta" vägen?

Jag har som sagt gått runt i området och kollat på hus i området som är i princip exakt lika vårt hus. Och där de lagt plåten på nockpannan, men har inte sett ett enda hus där det är glipa mellan plåten och pannorna.

Takfirman som la vårt tak är ett stort och välkänt företag i kommunen som hållt på med tak ett bra tag. Så man blir ju väldigt besviken när man betalt mycket pengar och får ett så dåligt resultat.
just i detta fall så valde kunden denna lösning då kunden vill ha pannan under och startpanna i andra änden ,
Att det kommer regn och snö in under är ofrånkomligt längs hela vindskivan oavsett om det är stor glipa eller liten glipa .
Har dom lagt pappen rätt så spelar det mindre roll

Och ja , det ser inget kul ut .

Hela poängen med mitt första inlägg är att det kan vara svårt att kräva att dom gör om pga ett estetiskt fel som du har hakat upp dig på . Däremot om pappen inte ligger som det ska, då kan du kräva att dom gör om det.

edit . besiktade du inte taket efter dom var klara ?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
just i detta fall så valde kunden denna lösning då kunden vill ha pannan under och startpanna i andra änden ,
Att det kommer regn och snö in under är ofrånkomligt längs hela vindskivan oavsett om det är stor glipa eller liten glipa .
Har dom lagt pappen rätt så spelar det mindre roll

Och ja , det ser inget kul ut .

Hela poängen med mitt första inlägg är att det kan vara svårt att kräva att dom gör om pga ett estetiskt fel som du har hakat upp dig på . Däremot om pappen inte ligger som det ska, då kan du kräva att dom gör om det.

edit . besiktade du inte taket efter dom var klara ?
Vi har inte besiktat taket, hade som sagt tänkt göra det efter att vi inte varit nöjda. Men tyvärr så har ekonomin inte varit på topp senaste tiden, så har inte haft råd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.