Byggahus.se

Plåt vid översta delen av papp pulpettak?

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Är redo för att sätta på ytpappen på min frigga med snedtak (pulpettak). Hur jag än letar på olika tillverkares anvisningar så hittar jag inte hur man gör vid översta delen av pulpettaket angående plåt. Kan man sätta en fotplåt alternativt vindplåt över de båda papplagren? Eller sätter man en trekantslist? Någon som vet?

2. A
    Medlem Nivå 15
    Behöver du verkligen ha en plåt där uppe? Räcker det inte med att vika pappen runt kanten? Det ska väl inte komma något vatten som rinner över den kanten.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Tänkte täcka spikhålen i översta pappraden. Men det kanske räcker att limma på en kappa på ovan sidan och fästa pappen med spik på kanten + en liten dropp kappa? Verkar dock mer proffsigt med en plåt?

4. J
    Medlem Nivå 3
    Du spikar fasade reglar på sidorna och i överkant. Sedan klär du in reglarna med papp och sedan en plåt på det. Klart och betalt.

5. F
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren! Men varför behövs det en list högst upp. Räcker det inte med att sätta en fotplåt över de bägge lagren av papp?

Har lite mer tid att diskutera detta då regent bara fortsätter. Hur har ni andra gjort?

6. J
    Medlem Nivå 3
    Jag antar att du har reglar på sidorna. Det skulle ju se jättekonstigt ut om du inte hade det längst upp också. Dessutom så har du en stor risk för läckage om du skruvar en plåt genom pappen.