För ganska exakt ett år sedan bytte vi fasad.
Bytte samtidigt fönsterbleck, fasadbleck, vindskivebleck i olika omgångar.
Plåtarna byttes i två omgångar.
Typ vanlig plåt med aluzink-liknande färg/beläggning.

Redan efter någon månad så började de plåtar som byttes i första omgången se halvsjaskiga ut.
Typ som att dom utsats för mekanisk nötning. Det är inte jämnt rakt över.
Värst är det i skarvar och böjar.

De som sattes upp andra omgången ser betydligt bättre ut.

Håller på och diskuterar med plåtslagaren som inte är särskilt pigg på att åtgärda problemet.
Hävdar att alla plåt kommer från samma rulle.

Den enda skillnaden jag kan komma på är att de plåtar som ser sjaskiga ut är placerade under panel vilken målades efter att plåtarna sattes upp. Slutstrykning skedde med Demidekk Ultimate.
Det kom även sågspån på plåtarna vilken jag borstade bort med mjuk bilborste/torkade av lätt med frottehanduk/microfiberduk.
Känns jättekonstigt att detta skulle påverka.

Bor halvnära havet, men som sagt: de plåtar som är mest utsatta för väder och vind, vindskiveblecken, ser ju fina ut.

Visst inte jättemycket pengar, men jag är likaväl irriterad och har såklart inte lust att betala för samma sak två gånger. Måla på släppande underlag är jag inte toppenpigg på.

Någon som har input/erfarenhet av liknande?

Bild på plåten skulle hjälpa.

WP_20140913_009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer bild.
Det ser sämre ut i verkligheten....

Är aluzink plåt som är känd för att ha just detta problem och många andra. Aluzink har ingen garanti på utseendet utan har bara garanti på att "materialet inte perforeras av genomrostning som kan leda till läckage". Förhoppningsvis tar plåtslagaren på sej ansvaret och byter det men troligen kommer all plåt som du har i aluzink bli sån med tiden.

• Gilla
nameloser
  • Laddar…
Tack Johan för feedbacken...även om det inte var så roliga nyheter.

Skulle vara tacksam om andra som har liknande problem kunde lägga upp bilder och ange hur länge plåtarna suttit uppe. Kan vara bra ammunition mot min plåtslagare som fått för sig att det är jag som hittat på något.

Men är det zink som är ytmaterial så är det inte färgbeständigt på det sättet!
Nyzinkade ytor är blanka men blir gradvis mattare, till slut är de helt matta och däremellan olika "fläckiga" stadier.
Har plåten inte något ytterligare ytskikt för att hålla sig blank så kommer den bli matt.

nameloser skrev:
Tack Johan för feedbacken...även om det inte var så roliga nyheter.

Skulle vara tacksam om andra som har liknande problem kunde lägga upp bilder och ange hur länge plåtarna suttit uppe. Kan vara bra ammunition mot min plåtslagare som fått för sig att det är jag som hittat på något.
Du har denna tråden på forumet om aluzink:
http://www.byggahus.se/forum/tak-vi...lat-eller-aluzink-fordelar-och-nackdelar.html

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.