Byggahus.se

Plåt eller klinkers framför braskamin?

1. P
    Medlem · 71 inlägg

Patzy

Medlem
    Vi har precis beslutat oss för en täljstenskamin (Sofiero).
    Och nu blev man ju lite fundersam på vad som är det bästa/snyggaste golvet att ha framför. Hur har ni och vad har ni för åsikter?
    Finns det några för-nackdelar med det ena eller det andra?
    Eller är det som med det mesta, bara en smaksak?

(I resten av rummet kommer det förmodligen att bli trägolv)

2. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Re: Plåt eller klinkers framför braskamin?

Anledningen till att man placerar nåt överhuvudtaget framför är väl att det ska fungera som gnistskydd, möjligen kanske lite sot/askskydd också fast det tror jag är underordnat.
    Jag har svårt att se att det ena skulle vara bättre än det andra ur de aspekterna, den enda aspekt som skiljer är väl den estetiska och möjligen priset förstås ;)
    Möjligen kan väl sten och klinker lagra liite värme och bli gosiga att stå på, men även plåten blir väl varm, åtminstone så länge man eldar.

Snyggast tycker jag hur som helst är sten i helt format dvs. måttbeställd platta, gärna kalksten :-*, men det är med all sannolikhet även det dyraste, så klinker är väl också ett fullgott alternativ.
    Plåten är väl den minst snygga, men jag skulle kunna tänka mig att den är lättast att montera spec. om det övriga golvet redan är lagt samt att priset antagligen talar till plåtens fördel ;)

Så summasummarum så är det väl en strikt smak/plånboksfråga, såvitt jag vet iaf.

MVH//CHristina.

3. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Smaksak. Vi har mörkgråa klinkers.

4. J
    Medlem · 124 inlägg

jonfri

Medlem

Vi har hel kalksten ::)

Dock behöver spisen muras om..... :(

5. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Vi skall ändra vår vita plåt till mörkgrå marmor istället. Jag kan säga att vit plåt (vet inte om andra vita material är lika opraktiska) är otroligt opraktiskt. Den vita plåten är alltid grådaskig av aska, så fort man öppnar kamindörren så trillar det ned lite aska på plåten och på vitt syns även infinitesimalt små askpartiklar.

/ama

6. U
    Medlem · 585 inlägg

ulan

Medlem

Vi har mörkgrå marmor framför vår kamin, hel platta på 80x50cm. Den är gör-snygg. Nackdelen är att man inte ser när det behöver dammsugas ;)

7. P
    Medlem · 71 inlägg

Patzy

Medlem

Tack för era svar... :)
    Sten var ingen dum idé, det lutar nog mot det, eller grå klinkers. Vi får fundera vidare på det och kolla upp lite priser. Det kan ju vara värt att lägga ner lite pengar eftersom det är något man kommer att se varje dag.

Glas går nog bort direkt däremot.

8. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Har sagt det förut...

vi har täljstensplattor framför tälstensugnen.

Inte bra! Repas bara man tittar på dem..

Berit

9. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

vi har en härdad glas skiva i drop form.. så man ser parketten under.. snyggt..

10. A
    Medlem · 2 414 inlägg

AndersG

Medlem

Klinkers behöver inte bli nedsänkt. Vi har våra i samma nivå som parketten och nej, täljsten är inte en bra ide. Det är för mjukt och dessutom svindyrt. Bättre att hitta klinkers som går i färg med spisen.

11. P
    Medlem · 189 inlägg

Porky

Medlem

Hrmm, jag har precis lagt täljstensplattor framför min ugn. Har inte börjat använda rummet ännu men jag räknar med en del repor. Känns inte som att det spelar någon större roll, trägolvet blir också repigt. Kallas patina!

På min sida finns det bild på mina täljstensplattor som jag lagt.
    www.westwaters.se/alelundsv

12. B
    Medlem · 12 inlägg

Blandarn

Medlem

Till SANNE!

Låter jättefint med glasskivan! Har du någon bild man kan se det hela på??

Blandarn

13. P
    Medlem · 71 inlägg

Patzy

Medlem

Poxeman!
    Jättesnyggt med täljstensplattorna! Passar ju bra när ugnen också är i täljsten. Fast jag blir skeptisk om det så lätt blir repor. :(

Sanne! Hur blir glaset på golvet? blir det inte flammigt och repigt det med? Det var därför som jag skrev att det går bort...men jag kanske bara har förutfattade meningar om det?? :-[ Men jag håller med dig, snyggt är det. ;D

14. L
    Medlem · 69 inlägg

Lisen

Medlem

Hej
    Vi har lagt stora 60x20 granitkeramik plattor vid vår braskamin. Som förövrigt även finns vid entrén och vid fönstren. Först var vi inne på glas men fick lite nys om att golvet under glaset inte följer åldrandet av det övriga golvet. Vet inte om det är så eller bara säljteknik.
    Lycka till med valet Mvh Lisen

15. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

vi kör med samma granitkeramik som i kök,hall och matsal...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.