Ska snart montera plasttak (ej kanalplast) på uteplatsen där takstolar samt tvärgående reglar är av impregnerat trä. Nu läser jag att ovansidan av träet som är mot plasttaket ska målas med vit färg för att undvika för höga temperaturer vid starkt solsken. Men, man ska ju inte måla impregnerat trä...
Hur ska jag lösa detta? Går det att måla endast ovansidan av träet eller finns det någon annan bättre lösning?

Inga problem att måla tryckimpregnerat trä.

Det enda är att man ska vänta tills det är helt torrt (minst 1 år) om man ska måla hela.
Ska du bara måla en sida så ser jag inga problem även om det fortfarande är fuktigt

• Gilla
Kepprett
  • Laddar…
Magnus E K
Jag har själv haft plasttak som fått kolsvarta ränder (av att plasten blivit för varm) för att ovansidan av reglarna var för mörk, så att måla vitt behövs verkligen för dessa plasttak.

• Gilla
Kepprett
  • Laddar…
Tack för svar
Dede77 Dede77 skrev:
Inga problem att måla tryckimpregnerat trä.

Det enda är att man ska vänta tills det är helt torrt (minst 1 år) om man ska måla hela.
Ska du bara måla en sida så ser jag inga problem även om det fortfarande är fuktigt
Jag resonerar på samma sätt. Om jag bara målar ovansidan borde det inte vara några problem, hoppas jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.