Byggahus.se

Plastmatta på golvvärme

1. G
    Medlem · 1 102 inlägg
    Vi ska riva upp köksgolvet och lägga ny isolering i träbjälklaget, sen tänkte vi ha golvvärmeplåtar ovanpå isoleringen (mellan reglarna) och sen golvspånskiva och sist plastmatta.

Det borde väl funka med plastmatta? Vill inte ha klinkers eller laminat....eller hur reagerar plastmattan på värmen?
    Alla synpunkter mottages gärna!

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Plastmatta på golvvärme

Skulle väl vara att man undviker skarvar eller ser till att de är helsvetsade åtminstone.

3. J
    Medlem · Norrbotten · 12 inlägg

jbj74

Medlem

Jag har det system du beskriver i köket (28kvm). Den förra ägaren av huset har gjort jobbet så jag är inte riktigt säker på hur det är gjort...

Mattan har släppt i limningen på 4-5 olika ställen på golvet, så "luftbubblor" har bildats. "Bubblorna" går att pressa ner, men de dyker upp igen efter någon dag...

Jag har haft två olika besiktningsmän i huset, dels innan köpet och en efter köpet (anticimex). Båda besikatarna sa att det är ett vanligt fenomen när man har plastmatta på golvvärme.

Varför inte parkett i köket? Jag har precis lagt spårade spånskivor, slang och parkett ovanpå i sovrummen...

4. G
    Medlem · 1 102 inlägg

Ok! Får för mig att vatten inte är nån bra grej att få ner i skarvarna på parkett eller laminat ? Ifall man tappar osv... det är egentligen största anledningen, men jag kanske är paranoid...!

5. C
    Medlem · Stockholm · 2 446 inlägg

ClasseClas

Medlem

Vi har plastmatta i vårt kök, 25m2, och mattan är limmad på betongplattan med vattenburen golvvärme. Jag valde en matta med 4 meters bredd så den är helt utan skarvar.

Nu efter 5 år så kan jag säga att vi inte har haft några problem med mattan, den är inte negativt påverkad av golvvärmen med bubblor eller någonting. Golvvärmen regleras med rumstermostat.

6. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Vi har också en plastmatta på golvvärme i köket. Värmen är elburen och mattan är limmad på det flytspacklade golvet. Inga skarvar i mattan och inga bubblor. Golvet är lagt för ca 2 år sedan.

Vi valde plastmatta för att det skulle vara ett mjukare golv att stå på. Det gör att också ljudet blir lite mjukare och att grejer man tappar i golvet åtminstone har en liten chans att hålla. (Det första jag tappade var skruvdragaren. Den höll men inte mattan...)

Jag har vänner som har klinkers och där har det gått flisor ur plattorna när de har tappat grejer. Vet inte om det beror på dålig klinkerkvalité eller om det är genomgående för alla klinkergolv.

7. G
    Medlem · 1 102 inlägg

Mm...vill komma från klinkers just för risken att slå sönder glas & porslin, sen gör det så ont att gå på en längre stund, vill ju inte behöva gå runt i tofflor heller. Laminat är säkert bättre då, men man funderar på hur det bli om man spiller vatten som åker ner i skarvar, sväller skarven upp?

8. J
    Medlem · 8 inlägg

Jenson

Medlem

Vi har lagt Pergo "fyrkantsrutor" i köket, finns i flera mönster. Tål vatten betydligt bättre än vanligt laminat. Borde klara golvvärme utan problem. Dessutom ganska mjukt och behagligt att gå på.

9. C
    Medlem · 26 inlägg

claeson

Medlem

Forbo har ju ett system som kallas "Block tech" och "Defa tech".
    Dessa system hindrar både smuts och vätska att tränga ner i skarvarna, Värt att kolla upp. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.