Byggahus.se

Plastmatta i källaren

1. T
    Medlem · 50 inlägg

Tompaa

Medlem
    Har 2 st rum i källaren som det ligger plastmatta i. Vad jag vet så är det knappast bra med ett sånt lufttätt material.

Idag så började jag riva ett rums matta och slipade bort lite lim/mattrester.

Kom sedan på att det kanske finns asbestrisk. Huset är är ifrån -64 och mattan är garanterat original. Går det att se med ögonen ifall så är fallet och hur går jag isåfall vidare??

// Lite orolig

2. G
    Medlem · 6 972 inlägg

gaia

Medlem

Re: Plastmatta i källaren

skyddsmask skadar aldrig oavsett vad som dammar ;)
    gaia

3. T
    Medlem · 50 inlägg

Tompaa

Medlem

Får väl öppna ett fönster där nere och börja slipa med munskydd i högsta hugg.

Behöver man ta bort precis alla rester på betonggolvet för att lägga platonmatta plus laminat?

4. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 584 inlägg

Peter_K

Medlem
  5. T
    Medlem · 50 inlägg

Tompaa

Medlem

Man frågar ju sig själv lite om hur farligt det egentligen är. Jag menar, hur många personer har inte renoverat själva i 60-talshus utan ens en tanke på asbest?

Är det farligt att bara skrapa bort lim på betong eller är det först när det slipas och blir damm?

6. P
    Medlem · Stuvsta, Huddinge · 2 584 inlägg

Peter_K

Medlem

Fräste av 22 kvm betong golv igår. Satan vad det dammade :surprised:
    Skyddsmask med både partikelfilter ch gasfilter satt inte fel. Kan rekomendera att hyra em industridammsugare samtidigt som fräden då var egen blev full på en gång. Med dammsugare kopplad dammar det nästan ingenting.

7. E
    Medlem · skåne · 2 inlägg

eastwing

Medlem
    Det svarta limmet är tjärlim och man kan inte utan analys se om det är asbest i det.

8. J
    Medlem · Gävleborg · 2 inlägg

Jensa04

Medlem
    Tja, nu har jag inte läst alla inläggen här, men det låter troligt att det kan vara asbest. Jag vill bara göra dig medveten om att det är otroligt viktigt att du inte andas in några som helst asbest fibrer! Är du rökare och har otur så kan en enda fiber räcka för att få cancer. Vill inte skrämmas, men andas inte in asbest fibrer i onödan. Jätte viktigt att tänka på om man ska riva i saker som kan innehålla asbest.

9. J
    Medlem · Gävleborg · 2 inlägg

Jensa04

Medlem
    Läste lite mer nu, kan sticka in med att det är asbest fibrerna man andas in som är farliga, så ja, damm med asbest i är definitivt farligt. Varför man inte tänker på att asbest är farligt kan vara mycket på grund av fördröjningstiden från att man får i sig fibrerna till det att man blir sjuk. Därför kopplar man inte ihop händelserna i första taget. Detta kan ta upp till 15 år, beroende på mängd.

10. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 279 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Man söker efter asbest på google och får upp 2,5 miljoner träffar.

Ser nu att tråden är ju 4 år gammal så problemet är nog ur världen nu.

Redigerat 13 okt 2010 13:26
  11. T
    Medlem · 50 inlägg

Tompaa

Medlem
    Oj blev denna uppad :)

Skickade iaf in en bit matta med lim på till analys. Det innehöll inte asbest så mattorna och limmet togs bort med slip.

12. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Jensa04, att som hempulare jobba några timmar med asbest utan riktig skyddsutrustning är inte något man blir sjuk av vare sig direkt eller om 15 år. För de som förr i tiden jobbade dagligen med asbestdamm utan skydd var det givetvis mycket illa men det är en annan sak.

Det är lite som att säga att man utsätter sig för oerhörda risker om man röker 2 cigaretter...

13. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 497 inlägg

nino

Renoverare
    Tompaa vad kostade analysen?

14. T
    Medlem · 50 inlägg

Tompaa

Medlem
    Nino//

Kommer inte ihåg exakt, men runt 7-800 har jag för mig. Fick svar efter en vecka ungefär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.