Byggahus.se

Plastfolie över eller under fukttrög spånskiva i ouppvärmt uterum

1. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag håller på att bygga ett ouppvärmt men isolerat uterum med isolerat träbjälklag.

Ordningen på material i konstruktionen uppifrån och ner (enl konstruktören) är:

* vinylklickgolv
    * 22mm fukttrög golvspånskiva
    * 0.2mm plastfolie
    * 220 mm mineralull-isolering
    * trossbottenskivor

(När konstuktören ritade uterummet visste vi inte att vi ville ha vinylklick)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-3-22_17-5-24.png

Min fråga är om man skulle kunna byta plats på spånskivan och plastfolien, så att man får ett tätt skikt direkt under vinylklickgolvet.

Tydligen kan ev vatten som blir stående på golvet läcka ner i fogarna. Även om vinylgolvet tål det så är det inte säkert golvspånet tål det.

Vad tror ni? Är det en OK ändring? eller ska jag behålla det som det är enl ritning?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Går lika bra utan plast också...

3. A
    Medlem · Nivå 9
    OK, Tack!

Menar du att det inte spelar någon roll för att båda sidorna är ventilerade? Eller är det någon annan mekanism som spelar roll?

• Laddar…
  4. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Hur menar du med ventilerade? Det är ju nästintill helt lufttätt underifrån och det lilla som letar sig igenom tycket iaf jag att det är bättre om det kan torka ur än att fastna mot en ev. plastfolie!

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Och t.o.m. bättre utan i ouppvärmt utrymme.

• Laddar…
  6. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Vad är syftet med isoleringen?

7. K
    Medlem Nivå 7
    Luften kondenserar mot den kallare ytan. Vilken sida är det i ett ouppvärmt utrymme med tanke på temp variationer över dygn och årstid?

Skall man verkligen använda sig av plast då?

8. A
    Anonym
    Hej Anders.
    Du måste ha plast!!! Och den ska vara helt tät och inte ha några som helst hål.
    Temperaturfallet är linjärt mot värmemotståndet
    Genom bjälklaget och därför kommer det att bildas kondens på plasten om den sitter för långt ut i konstruktionen dock.
    plast = varm sida
    Kondens= kall sida
    Undertryck= bra, dvs ventilation.
    Självdrag=övertryck = mögel och kondens.

Om du ska göra som andra säger här och inte ha plast, då måste temperaturen på bägge sidor isolering att vara lika stor alltid! Och då måste du isolera grunden utifrån vilket är svindyrt jämfört med plasten.

Rekommenderar dig att inte lyssna på de förslag du fått i denna tråd då de är en 110% garanti för att det kommer att mögla i ditt nya rum! Du kan lägga plasten under en 10 mm cellplast på spånet istället. Och lägga vinylklicket på den. Men beakta dörrar skenor och trösklar då. Ska du inte ha plast, så kan du också låta bli isolering helt och hållet, allt beror på gradtimmar, U-värden, uppvärmningssystem , temperaturdifferens ventilationssystem och norr/söder , grundläggning samt täthet och köldbryggor. Inte något för amatörer att sia om. Vi har 30 % byggfel i Sverige pga just amatörer.Din detalj är felaktigt ritad för övrigt. För att få fast golvspånet, behöver det skruvas, och då går det hål i plasten om den befinner sig där den ritats. Plastens placering skall korrekt vara ovanpå spånet, men under färdig beläggning.som du själv föreslår.
    Ett alternativ är en svetsad våtrumsmatta, som ersätter plasten. Då du inte tänker värma upp utrymmet, behövs ingen isolering för övrigt. Det kommer att mögla om du har plast och isolering men ingen värme. Tänk dig att du lägger en T-shirt i en plastpåse på gräsmattan och lägger i lite isolering i påsen. Och så vill du använda din T-shirt fyra gånger om året och sen stoppar tillbaks den i påsen varje gång och knyter ihop.. samma fysik och naturlagar som gäller i ditt uterum.

Redigerat av moderator 23 mar 12:02
    • Laddar…
  9. K
    Medlem Nivå 7
    Skulle vilja be dig att utveckla dig lite, med avseende på tex en vår/höst dygn.
    Kallt på natten och varmt på dagen.
    I ett oisolerat utrymme och en luftfuktighet som kommer att variera.

Var skall plasten sitta med tanke på att förutsättningarna ändras över dygnet?
    Varm sida=Ute=dag
    Varm sida=inne=natt

Betänk att detta skulle vara ouppvärmt!

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 9
    Hej allesammans, tack för all diskussion så här långt.

Jag kanske kan förtydliga att detta gäller ett inglasat uterum/vinterträdgård.
    När konstruktören gjorde ritningen var det inte helt bestämt ifall vi skulle ha det golvvärmt eller inte, men idagsläget så tror vi att vi skippar golvvärmen och eventuellt installerar stödvärme för att hålla det frostfritt på insidan under vintern.

Golvet samt väggar och tak är isolerade för att kunna behålla ev strålningsvärme/sol samt ev stödvärme.

Vi har skaffat vinylklickgolv nu som i sig är vattentåligt, men som enligt leverantören kan "läcka igenom vatten till underliggande skivor i skarvarna". Så jag funderar mest på att ha en plastfilm som ett enkelt tätskikt för att förhindra ev problem som kan uppstå om det av något skäl skulle ligga vatten på golvet en längre tid för att t.ex. ett barn glömt sjutdörrarna öppna vid ett slagregn från sidan.

Så egentligen kanske frågan skall vara; skulle det göra något att ha en åldersbeständig plast mellan vinylgolvet och spånskivan som ett enklare tätskikt för ev inträngande vatten?

(Vad jag kan tolka av era andra kommentarer så ska plastfolien om man nu ska ha den, vara på "den varma sidan" om någon.)

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 7
    Problemet med ditt uterum är teorin.
    Det vi oense om är. Om teorin följer samma fuktvandring i ett rum som är kallare än omgivningen till skillnad mot en bostad som håller 20 grader.
    Fuktvandring sker naturligt pga omgivningen, man vill bara inte att kondenspunkten skall ske någonstans i isoleringen. Om så sker vill man att fukten vid något tillfälle skall flytta sig ur bjälklagen. Om den sker uppåt och det ligger en plast där. Skyddar plasten eller skapar problem?
    Det kommer uppenbarligen ske att rummet ske att det blir kallare än omgivningen.

Vissa hävdar att en öppen lösning utan plast då är säkrare.

• Laddar…
  12. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det här låter som ett rum som nästan alltid kommer att vara varmare än ute, är det dessutom tänkt att ha växter där då tillförs fukt. Då skulle jag absolut sätta en fuktspärr på insidan. Den kan absolut vara ovanpå golvspånet, nackdelen är att man ökar risken för skador under arbetet.

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Nivå 9
    Tack allesammans!

Jag kommer att lägga en plastfolie under golvet, men ovan spånskivan.
    Det är också den lösning som är enklast rent praktiskt givet förhållandena med den redan byggda stommen och glaspartierna.

Jag tror också att rummet kommer vara varmare än omgivande miljö majoritteten av tiden.

Tack för ert engagemang!

14. U
    Medlem Nivå 1
    Vilket vinylklick valde du?