Det slog mig nyss att det i vårt nya badrum använts både plastfolie och våtrumsmatta i ytterväggarna. Är detta ok? Har för mig att man inte ska ha dubbla tätskikt som kan stänga inne fukt mellan sig?
Tog några bilder innan väggen var färdigbyggd, så det är alltså plastfolien på bilden som använts.
Läste i en annan tråd att det är ok om plastfolien inte är helt tät. Men samma plastfolie användes ju även i angränsande rum - där ska den väl vara tät?
Tog några bilder innan väggen var färdigbyggd, så det är alltså plastfolien på bilden som använts.
Läste i en annan tråd att det är ok om plastfolien inte är helt tät. Men samma plastfolie användes ju även i angränsande rum - där ska den väl vara tät?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nja. Det beror på. Du kan inte sätta pappade gipsskivor om du plastat ytterväggen. Om du gör det stänger du inne organiskt material mellan två täta skikt = mögel. Sätter du mineralskivor/cementbaserade skivor/våtrumsskivor så funkar det ypperligt, och så har du, i mina ögon, den säkraste lösningen som finns att tillgå.
Vad gäller att tätskikten skulle vara så fantastiska som tidigare inlägg hävdar vill jag nog se bevis på innan jag tror på det. Senaste undersökningen av tätskikt som jag känner till så var samtliga undermåliga och majoriteten katastrofalt dåliga.
Vad gäller att tätskikten skulle vara så fantastiska som tidigare inlägg hävdar vill jag nog se bevis på innan jag tror på det. Senaste undersökningen av tätskikt som jag känner till så var samtliga undermåliga och majoriteten katastrofalt dåliga.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nja Du får inte ha plast utanför ett våtrum, bara ångbroms.
Det fins en utmärkt ritning på nätet att ladda ner.
Lägg märke till att ångbromsen går 60 cm utanför badrummet och först där övergår till tät folie i angränsade rum.
Det fins en utmärkt ritning på nätet att ladda ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg märke till att ångbromsen går 60 cm utanför badrummet och först där övergår till tät folie i angränsade rum.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, om du använder organiska material i väggen. Dessutom står det plastfolie i din bild. Både plastfolie OCH ångbroms.L Leif i Skåne skrev:
Om man använder oorganiska material (tätskikt-mineralskiva-plast) så blir den "kakan" som ett skikt så att säga. Ingenting kan ske med nogåt av dem.
Så de icke-organiska träreglarna klarar sig från påväxt?Cancerman_777 skrev:
Nja. Det beror på. Du kan inte sätta pappade gipsskivor om du plastat ytterväggen. Om du gör det stänger du inne organiskt material mellan två täta skikt = mögel. Sätter du mineralskivor/cementbaserade skivor/våtrumsskivor så funkar det ypperligt, och så har du, i mina ögon, den säkraste lösningen som finns att tillgå.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nu överdriver du, majoriteten var inte katastrofalt dåliga. 6 av 19 tätskiktsfabrikat klarade sig utan anmärkningar och resten var bara små läckor och inga totalskador alls. Sämsta tätskiktet är faktiskt plastmatta som har både dåliga tätningar i skarvar samt sämst ångmotstånd.Cancerman_777 skrev:
Dessutom är testerna sjukt överdrivna och fel utförda enligt mig. Först och främst läggs tätskiktet direkt på spånskiva och sedan utsätts skarvar och tätskikt för 90-gradigt vatten m.m. Man får ju bygga en verklighetstrogen miljö ju med gips, flytspackel, tätskikt och klinker på det och sedan utföra testerna enligt min mening!
https://www.lansforsakringar.se/493...ng-av-tatskiktsystem-for-vatutrymmen-2019.pdf
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ledsen. Jag såg inte det/tolkade dem som på utsidan av plasten. Plasten brukar vara det sista innan gips. Oavsett så kvarstår tumregeln "inget organiskt mellan två täta skikt". Om TS följer/följt det så blir det bra. Bevisligen går det inte i detta fallet om man inte byter träreglarna till uteslutande plåtreglar.E Emil_K skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Japp, ser det nu.L Leif i Skåne skrev:
Jag håller med om resultatet det ger (inget organiskt instängt mellan två täta skikt), men jag ser det som en riskkonstruktion att ha organiskt material så nära ett tätskikt som bilden påvisar. Våtrumsrekommendationerna ändras mer eller mindre årligen, så denna bilden kommer att ändras ånyo inom snar framtid. Det som inte förändras är fysikens lagar och biologin.