plastfolie i yttervägg mot badrum

9k läst  7 svar

1. 7
    Medlem Nivå 1
    Jag tänkte fråga alla experter om en känslig grej angående badrum. Jag håller på att inreda en tom vind( trähus). Nu har jag kommit så långt så att badrummet ska byggas. Det verkar inte vara en god ide att sätta plastfolie i ytterväggen eftersom jag kommer ha 45 x 45 reglar med iso innanför och sedan fiberskiva, gips och fuktspärr. I detta fall blir det ju två täta skickt med organiskt matrial i mellan, Inte bra. Men kan jag då helt enkelt skippa plastfolien och sätta utifrån sett i given ordning.

Isolering
    45 x 45 reglar
    mer isolering
    fiberskiva
    gips
    fuktspärr

om jag gör så kommer jag ju i alla fall inte fånga fukten i mellan två täta skikt.

Goda idéer och förslag emottages tacksamt.

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det låter vettigt. Men vad är "fiberskiva"? Och om du med "gips" menar vanlig kartonggips, är du medveten om problematiken kring denna i våtrum, och att den blir förbjuden enligt branschreglerna BBV från nästa sommar?

3. 7
    Medlem Nivå 1

efter många turer...

...och mycket prat med många "kunniga" så verkar det som det finns en metod per gubbe i princip. KUL! Vad lätt det blev...

Jag har i alla fall kommit fram till att antingen ska vara plastfolie eller tätskikt. inte båda. Sen har jag också fått höra att ett badrum behöver bara tätskikt på väggar som begjuts med vatten!

I mitt fall så börjar det luta att jag sätter en plastfolie i ytterväggen och inget annat tätskikt i den väggen eftersom den är flera meter från där vattnet kommer att flöda. Sen kommer jag att gå upp en bit från golvet med tätning så att vid en ev. översvämning så stannar vätskan kvar på rätt sida om väggen...
    Det känns logiskt i mitt huvud i alla fall.

Kommentarer!
    Någon?

4. H
    Medlem Nivå 1
    Som jag ser det, så är det tillåtet med plast mot yttervägg förusatt att man använder dom nya tätskikten med ett ångenomgånsmotstånd på mer än 1miljon.

Men lita inte på mig. Jag skulle också vilja ha bättre info, om vad som gäller.

5. K
    Medlem Nivå 1
    Med tanke på att frågan är drygt ett år gammal så gissar jag att mitt svar kommer för sent,men ifall någon annan går i liknande tankar så svarar jag i alla fall.
    Att inte ha tätskikt på alla väggar i ett våtru är inte godkänt enligt branschreglerna, och är inte att rekommendera! Ni kan själva hitta branschreglerna på www.bkr.se , och jag bifogar ett urklipp från dessa där detta går att läsa

"Enligt föreliggande branschregler skall samtliga golv- och väggytor i ett våtrum förses med tätskiktssystem under den keramiska beklädnaden beläggningen. "

6. H
    Medlem Nivå 1
    Plast mot yttervägg eller inte är frågan....inte mot våtrumsdelen./PP

7. K
    Medlem Nivå 1
    Som jag uppfattade frågeställarens andra inlägg så var hade redan han/hon fått informationen att det endast skulle vara ett lager fuktspärr. Då antingen plast eller täskikt, men att han/hon då hade tänkt sig att skippa tätskiktet och behålla plastskiktet.
    Alla väggar, inkl ytterväggen, är våtrumsväggar och ska därför ha tätskikt. Det är ju inte bara vattenstänk som tätskyddet ska skydda mot utan även ångtrycket som blir när man duschar och det påverkar ju hela rummet inte bara där man duschar

Ev är det godkänt med de nya reglerna att använda även plast bakom eftersom de nya tätskickten är så pass täta, men personligen kan jag inte se någon vinst med att ha två fuktspärrar även om det skulle vara godkänt. Särskilt inte när risken finns att förståsigpåarna kan inse om tio år att oups detta funkade inte heller.

8. F
    Medlem · Nivå 8
    Men hur får man plastfolien tät mot badrummets tätskikt? En punkterad folie är ju inte bra och i detta fallet låter det som om att man bara skulle sluta med plasten där badrummet tar vid och då är det ju inte bara en punkterad plastfolie vi pratar om utan en springa på 45x2400.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: