4 839 läst · 49 svar
5k läst
49 svar
Plastfolie i yttervägg badrum?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 839 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 839 inlägg
Det är detta jag har problem med - "man gör som man vill". Med andra ord är det inget konstruktionsfel, så jag har inget att hämta av att försöka reklamera det som ett sådant?nino skrev:
Tolkar din bild (som jag lyckades Googla fram var ifrån Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/01/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf ) som att det är ok med plastfolie/ångspärr så länge våtrumsmattan är "tätare" än plastfolien?
Återstår isåfall att hitta information om hur tät våtrumstapeten är...
Ska du ha matta som ytskikt eller kakel?
Är det matta så ska du gå efter gvks riktlinjer inte bilden jag la upp som är från BKR
Ardex tätskiktsfolie är på ca 5.000.000
Mattor vet jag inte men det måste vara enkelt att ta reda på.
Har man ett läckage i en tätskiktsskarv, oavsett om det är matta eller folie, så har man nog större problem än frågan om man har 2 täta skikt med organiskt material i mellan...
Är det matta så ska du gå efter gvks riktlinjer inte bilden jag la upp som är från BKR
Har man ett läckage i en tätskiktsskarv, oavsett om det är matta eller folie, så har man nog större problem än frågan om man har 2 täta skikt med organiskt material i mellan...
Här kan man läsa lite och se lite siffror på mattor
https://www.golvtilltak.nu/start/nyhetsarkiv/nyttan-av-siffror-pa-anggenomgangsmotstand/
https://www.golvtilltak.nu/start/nyhetsarkiv/nyttan-av-siffror-pa-anggenomgangsmotstand/
Det är våtrumsmatta. Som sagt, badrummet är färdigbyggt och bygget avslutat sedan några veckor tillbaka. Det slog mig bara helt plötsligt igår att samma plastfolie användes i badrumsdelen av tillbyggnaden som i rummet bredvid, och att jag läst något om att dubbla tätskikt inte är bra av uppenbara skäl.nino skrev:Ska du ha matta som ytskikt eller kakel?
Har mailat tillverkaren (Tarkett) och frågat vad det är för ånggenomgångsmotstånd på deras våtrumstapet. Återkommer med svaret här när/om jag får svar.
Tarkett uppger att ånggenomgångsmotståndet på deras våtrumstapet är 1 200 000 s/m, dvs. klart lägre än de rekommenderade 2 500 000 s/m som BKR rekommenderade i bilden som finns längre upp i tråden...
Vad gör man i det läget? Hoppas på det bästa? Varken byggaren eller vi är ju sugna på att riva ner hela det fina badrummet som ju är helt färdigställt. Kan det gå att fixa från utsidan? Det är lockpanel.
Vad gör man i det läget? Hoppas på det bästa? Varken byggaren eller vi är ju sugna på att riva ner hela det fina badrummet som ju är helt färdigställt. Kan det gå att fixa från utsidan? Det är lockpanel.