nino nino skrev:
Kan ingen fukt ta sig in lär inget hända
Eftersom den ena ytan är i ett vått/fuktigt utrymme, så är risken enorm att någonting letar sig in. Då lär det hända mycket.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eftersom den ena ytan är i ett vått/fuktigt utrymme, så är risken enorm att någonting letar sig in. Då lär det hända mycket.
Fast då är ju problemet inte att det är mellan 2 täta skikt

nino nino skrev:
Fast då är ju problemet inte att det är mellan 2 täta skikt
Jo, eftersom om det ena i scenariot inte är 100 % tätt så hade det kunnat torka ut och skadorna minimeras.
Jaja, vi gör alla som vi vill.

N NightRider skrev:
Ok men hur är det med plasten på mina bilder då? Det står "Luft- och ångspärr" på den. Är det en "ångbroms" då eller är det en plastfolie?

Innanför denna plast sitter (i denna ordningen): plywood, gips, våtrumstapet.
Den är tät Spärr är tät, broms är inte tät:)

Skärmdump från mobil visande text om tätningssystem och fuktsäkerhet ur branschregler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men visst gör man som man vill

nino nino skrev:
[bild]

Men visst gör man som man vill
Det är detta jag har problem med - "man gör som man vill". Med andra ord är det inget konstruktionsfel, så jag har inget att hämta av att försöka reklamera det som ett sådant?

Tolkar din bild (som jag lyckades Googla fram var ifrån Byggkeramikrådets Branschregler för Våtrum, https://wwwbkrse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2021/01/BKR_BBV_branschregler_2021.pdf ) som att det är ok med plastfolie/ångspärr så länge våtrumsmattan är "tätare" än plastfolien?

Återstår isåfall att hitta information om hur tät våtrumstapeten är...

• Gilla
nino
  • Laddar…
N NightRider skrev:
det är ok med plastfolie/ångspärr så länge våtrumsmattan är "tätare" än plastfolien?
Problemet är att säkerställa att det är tätt över tid och att alla skarvar är lika täta som resten av mattan.

Ska du ha matta som ytskikt eller kakel?
Är det matta så ska du gå efter gvks riktlinjer inte bilden jag la upp som är från BKR

Ardex tätskiktsfolie är på ca 5.000.000
Mattor vet jag inte men det måste vara enkelt att ta reda på.

Har man ett läckage i en tätskiktsskarv, oavsett om det är matta eller folie, så har man nog större problem än frågan om man har 2 täta skikt med organiskt material i mellan...

Problemet är väl att fukt kan alltid leta sig in i väggen Inget är ju hermetiskt tillslutet. Genom att innesluta det mellan två tätskikt så kan det inte torka ut

nino nino skrev:
Ska du ha matta som ytskikt eller kakel?
Är det matta så ska du gå efter gvks riktlinjer inte bilden jag la upp som är från BKR

Ardex tätskiktsfolie är på ca 5.000.000
Mattor vet jag inte men det måste vara enkelt att ta reda på.

Har man ett läckage i en tätskiktsskarv, oavsett om det är matta eller folie, så har man nog större problem än frågan om man har 2 täta skikt med organiskt material i mellan...
Det är våtrumsmatta. Som sagt, badrummet är färdigbyggt och bygget avslutat sedan några veckor tillbaka. Det slog mig bara helt plötsligt igår att samma plastfolie användes i badrumsdelen av tillbyggnaden som i rummet bredvid, och att jag läst något om att dubbla tätskikt inte är bra av uppenbara skäl.

Har mailat tillverkaren (Tarkett) och frågat vad det är för ånggenomgångsmotstånd på deras våtrumstapet. Återkommer med svaret här när/om jag får svar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har du renoverat själv, eller är det en firma som har gjort det?

useless useless skrev:
Har du renoverat själv, eller är det en firma som har gjort det?
Det är en byggfirma som byggt. Ej renovering, det är en tillbyggnad med badrum och entre.

Ok. Fråga firman hur dom ställer sig till utförandet kontra branschreglerna.

Tarkett uppger att ånggenomgångsmotståndet på deras våtrumstapet är 1 200 000 s/m, dvs. klart lägre än de rekommenderade 2 500 000 s/m som BKR rekommenderade i bilden som finns längre upp i tråden...

Vad gör man i det läget? Hoppas på det bästa? Varken byggaren eller vi är ju sugna på att riva ner hela det fina badrummet som ju är helt färdigställt. Kan det gå att fixa från utsidan? Det är lockpanel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.