Det slog mig nyss att det i vårt nya badrum använts både plastfolie och våtrumsmatta i ytterväggarna. Är detta ok? Har för mig att man inte ska ha dubbla tätskikt som kan stänga inne fukt mellan sig?

Tog några bilder innan väggen var färdigbyggd, så det är alltså plastfolien på bilden som använts.

Läste i en annan tråd att det är ok om plastfolien inte är helt tät. Men samma plastfolie användes ju även i angränsande rum - där ska den väl vara tät?

• En öppen vägg med träreglar, plastfolie och isolering samt ett måttband för att visa dimensionerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggar med isolering och plastfolie syns, samt en del av ett fönster och måttband som mäter väggens höjd.
    Skapa konto
Idag är folien tätare än plasten och då är det ok om den är kvar. Tidigare när man rolla så gick lite fukt genom tätskiktet och stannade mot plasten med svartmögel på gipset som följd.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Nja. Det beror på. Du kan inte sätta pappade gipsskivor om du plastat ytterväggen. Om du gör det stänger du inne organiskt material mellan två täta skikt = mögel. Sätter du mineralskivor/cementbaserade skivor/våtrumsskivor så funkar det ypperligt, och så har du, i mina ögon, den säkraste lösningen som finns att tillgå.

Vad gäller att tätskikten skulle vara så fantastiska som tidigare inlägg hävdar vill jag nog se bevis på innan jag tror på det. Senaste undersökningen av tätskikt som jag känner till så var samtliga undermåliga och majoriteten katastrofalt dåliga.

Var det uförndet av skarvar som var dåligt eller var det folien?

nino nino skrev:
Frågar du mig? I så fall vill jag minnas att det var folien/systemet/tekniken/materialen. Det var en undersökning av neutral part och på marknadens samtliga större system. Jag tror det var runt 10 olika system.

nino nino skrev:
Jag vill minnas att undersökningen presenterades här på bh och var även omnämnd i riksmedia. Det var några år sedan.

Nja Du får inte ha plast utanför ett våtrum, bara ångbroms.
Det fins en utmärkt ritning på nätet att ladda ner.

Illustration av en väggkonstruktion för våtrum med märkning av keramik, ångbroms, och isolering i enlighet med riktlinjer.
Skapa konto

Lägg märke till att ångbromsen går 60 cm utanför badrummet och först där övergår till tät folie i angränsade rum.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Nja Du får inte ha plast utanför ett våtrum, bara ångbroms.
Det fins en utmärkt ritning på nätet att ladda ner.

[bild]
Ja, om du använder organiska material i väggen. Dessutom står det plastfolie i din bild. Både plastfolie OCH ångbroms.
Om man använder oorganiska material (tätskikt-mineralskiva-plast) så blir den "kakan" som ett skikt så att säga. Ingenting kan ske med nogåt av dem.

E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nja. Det beror på. Du kan inte sätta pappade gipsskivor om du plastat ytterväggen. Om du gör det stänger du inne organiskt material mellan två täta skikt = mögel. Sätter du mineralskivor/cementbaserade skivor/våtrumsskivor så funkar det ypperligt, och så har du, i mina ögon, den säkraste lösningen som finns att tillgå.
Så de icke-organiska träreglarna klarar sig från påväxt?

E Emil_K skrev:
Så de icke-organiska träreglarna klarar sig från påväxt?
Har du träreglar innanför plasten? Förtydligande: på insidan av plasten alltså.

E
Det syns väl rätt bra på bilderna?

T

Vad gäller att tätskikten skulle vara så fantastiska som tidigare inlägg hävdar vill jag nog se bevis på innan jag tror på det. Senaste undersökningen av tätskikt som jag känner till så var samtliga undermåliga och majoriteten katastrofalt dåliga.
Nu överdriver du, majoriteten var inte katastrofalt dåliga. 6 av 19 tätskiktsfabrikat klarade sig utan anmärkningar och resten var bara små läckor och inga totalskador alls. Sämsta tätskiktet är faktiskt plastmatta som har både dåliga tätningar i skarvar samt sämst ångmotstånd.

Dessutom är testerna sjukt överdrivna och fel utförda enligt mig. Först och främst läggs tätskiktet direkt på spånskiva och sedan utsätts skarvar och tätskikt för 90-gradigt vatten m.m. Man får ju bygga en verklighetstrogen miljö ju med gips, flytspackel, tätskikt och klinker på det och sedan utföra testerna enligt min mening!

https://www.lansforsakringar.se/493...ng-av-tatskiktsystem-for-vatutrymmen-2019.pdf

• Gilla
nino
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Det syns väl rätt bra på bilderna?
Ledsen. Jag såg inte det/tolkade dem som på utsidan av plasten. Plasten brukar vara det sista innan gips. Oavsett så kvarstår tumregeln "inget organiskt mellan två täta skikt". Om TS följer/följt det så blir det bra. Bevisligen går det inte i detta fallet om man inte byter träreglarna till uteslutande plåtreglar.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Dessutom står det plastfolie i din bild. Både plastfolie OCH ångbroms.
Du förstår tydligen inte bilden.

Det finns ingen plastfolie i anslutning till badrummet!
Till och med i angränsande rum har dom första 60 cm ångbroms om läckaget uppstår i hörnet.

L Leif i Skåne skrev:
Du förstår tydligen inte bilden.

Det finns ingen plastfolie i anslutning till badrummet!
Till och med i angränsande rum har dom första 60 cm ångbroms om läckaget uppstår i hörnet.
Japp, ser det nu.

Jag håller med om resultatet det ger (inget organiskt instängt mellan två täta skikt), men jag ser det som en riskkonstruktion att ha organiskt material så nära ett tätskikt som bilden påvisar. Våtrumsrekommendationerna ändras mer eller mindre årligen, så denna bilden kommer att ändras ånyo inom snar framtid. Det som inte förändras är fysikens lagar och biologin.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.