Hej,
i mitt garage (sutteränghus från 1959) har tidigare ägare målat med plastfärg. Väggarna är murade. I ett hörn är det svartmögel.
Tre frågor:
(1) På väggarna går det att bara skrapa bort färgen med en spackelspade, men där det har möglat sitter det som bara den. Finns det några tips på hur jag tar bort det?
(2) Under färgen finns en vit pulvrig yta.Vad tror ni att det kan vara (spackel, kalk, puts)?
(3) Min lokala färghandel rekommenderar silikatfärg. Vad säger ni om det?
I övrigt: fantastiskt forum det här. Den samlade kunskapen är enorm.
//Fredric
-
-
7 aug 2012 22:50 #2
Ta bort allt som är löst. Det som sitter hårdare får du mekaniskt slipa eller skrapa bort.
Silikatfärg är ett bra val, men den fäster bara på tidigare silikat eller på rena puts/betongytor.
Så det gäller att få bort det gamla helt och hållet.
Är det dränerat nyligen och du inte vill ta bort det som sitter hårt. Då kan du måla med en putsfärg, den andas inte lika mycket men minskar risken för att det ska flaga mer.
Silikaten är det bästa valet om det inte är dränerat och om du kan tänka dig att lägga ner lite mer underarbete.- Laddar…
-
7 aug 2012 22:59 #3
Tack för svaret! Planen är att ta bort all plastfärg. Lyckades skrapa ungefär en tredjedel i dag. Borde jag även skrapa bort det vita "pulvret" (vad det nu är) som är under? Muren blir alltså inte blottad av att jag tar bort färgen.
Huset är nyligen renoverat. Jag har skrivit mer om det eländet i en annan tråd! -
-
7 aug 2012 23:15 #5
Det "vita" är troligtvis putsen och den bör du lämna kvar. Där putsen lossnar får man laga i.
Glöm inte att du måste köra en silikatbinder innan silikatfärgen. -
7 aug 2012 23:19 #6
Får du bort så mycket färg så är det bara att köra med silikaten.
Är det ett äldre hus så kommer det alltid sugas upp fukt i vägg/golv vinkeln då det ofta är odränerade material under huset.
Då får fukten en enkel väg ut genom silikatfärgen då den är helt öppen. -
7 aug 2012 23:44 #7
Tack igen för svaren! Det går oväntat lätt att ta bort färgen - för det mesta lossnar den i stora flagor när jag skrapar. På vissa platser sitter den hårdare, men det får bli slipning.
Tror att jag ska knalla förbi färghandeln i morgon. För att inte låta som en idiot (väljer att göra det här i stället): vad är det för puts jag ska fråga efter? -
9 aug 2012 20:27 #8
Holy smoke. Tre dagar senare och plastfärgen är bortskrapad. Damm, damm, damm. Men nu är det äntligen dags för det roliga.
Måste jag putsa om där den gamla putsen har försvunnit eller kan jag måla direkt på lättbetongblocken?
Min fråga är färgtekniskt - estetiskt spelar det inte så himla stor roll för mig. Det är ju ändå ett garage. -
-
Byggnadsvårdare · 3 122 inlägg 9 aug 2012 23:209 aug 2012 23:20 #10
Efter allt jobb du lagt ner så vore det väl synd att måla utan att först laga putsen. Eller hur?- Laddar…
-
10 aug 2012 13:06 #11
Tack för svaret sommartorparn! Jag har konfererat med målare. Det visar sig att det inte är puts utan att väggen är behandlad med kalk - någonting som tydligen var vanligt förr. Och det kan, vad jag förstår, inte vara kvar om jag ska måla med silikatfärg.
Håhå jaja. En förmiddag med stålborste gav ca 1/5 av väggen. Dammigt och fysiskt ansträngande för en stackars byråkrat med lena och fina händer. Nu pallar jag inte mer. Sämsta semesterveckan någonsin.
Men, i morgon är en annan dag. Jag bor nära Prorent (http://prorent.nu/). Har ni förslag på en maskin som skulle kunna underlätta arbetet för mig?
Bifogar en bild som visar hur det ser ut!
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 10 aug 2012 15:27 -
10 aug 2012 13:14 #12
Hyr en giraff. Typ en sån här:
http://www.gelwel.se/prislistan/giraff.html
Direktlänk till prorent:
http://prorent.nu/index.php?page=sh...category_id=11&option=com_virtuemart&Itemid=2Redigerat 10 aug 2012 13:17 -
10 aug 2012 13:23 #13
Tack Eviljava (trodde aldrig att jag skulle skriva det - kan kaffe vara ondskefullt?)! Giraffen verkar kosta 150 kronor per dag på prorent.
Summering av den här upplevelsen. I framtiden ska jag (i.) planera projektet bättre och (ii.) alltid hyra rätt maskin från början.- Laddar…
-
10 aug 2012 13:28 #14
Inte kaffe som åsyftas...
Rätt verktyg är nyckeln till framgång. -
Byggnadsvårdare · 3 122 inlägg 10 aug 2012 13:4810 aug 2012 13:48 #15
Varför inte bara fortsätta kalka? Det är den bästa färg man kan ha i garage eller källare om man vill undvika mögel. Billig och lätt att fönya också.
Redigerat 10 aug 2012 13:51