Hej,

Jag har tänkt inreda ett lite loft på viden. Jag funderar på hur jag ska göra med ångspärren/plasten. Först har jag satt en luftspalt på 45 mm mot råsponten, sen isolering. Nästa borde enligt alla byggbeskrivningar vara plast, och att det ska överlappas och tejpas för att bli tät. Problemet är att jag aldrig kommer få det 100% tätt, då jag inte kommer åt att ansluta till plasten nedåt i huset, och det är genomföringar till takstolar för en kupa att ta hänsyn till. På bilderna syns utrymmet från det håll man kommer in, längst bort är en murstock som kommer hamna på den kalla sidan, halva vinden kommer vara kallvind och halva varmt.
Min fråga är, ska jag plasta så gott jag kan, eller ska jag strunta i plasten helt då jag ändå inte kan få 100% tätt? Jag har mekanisk ventilation och har tänkt ha tilluft i utrymmet om det påverkar svaret.
Tack för svar!

• Loft under renovering med isolering, ångspärr på rulle, trästegar och konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av ett loft med luftspalt, isolering och synliga träbjälkar under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ångbromd istället då kan fukten vandra tillbaks.

Menar du tilluft i form av forcerad med fläkt eller är det mekanisk frånluft? Om du menar en friskluftsventil så kommer det snarare fungera som en ventil där luften går ut iom. skorstenseffekt då detta är på vinden. :thinking:

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Menar du tilluft i form av forcerad med fläkt eller är det mekanisk frånluft? Om du menar en friskluftsventil så kommer det snarare fungera som en ventil där luften går ut iom. skorstenseffekt då detta är på vinden. :thinking:
Jag har ett FTX och tänkte ha tillluft i utrymmet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.