Håller på å renoverar ett gammalt sekelskifteshus. Har rivit upp alla golv och grävt ur några decimeter för att kunna tillägsisolera innan vi lägger golvvärme. Isoleringen idag är några centimeter jord plus 5cm spån. Så golven är rätt kalla vintertid varför vi nu vill göra nåt åt det.

Marken och hela grunden är idag snustorr. Huset står på en kulle med väldigt sandig jord så det blir aldrig nåt vatten stående varken utanför eller under huset.

Min tanke har varit att gräva ut för att kunna isolera lite lagom mycket för att golvvärmen ändå ska kunna läcka igenom litegrann till grunden för att den inte ska bli alltför kall. Som extra säkerhet lägger jag plast på marken och förbereder för att kunna sätta in en avfuktare om det skulle visa sig behövas.

MEN nu till min fråga, när jag nu grävt ur grunden har jag upptäckt att sanden är helt uppblandad med bark och spån. Lägger jag plast för att hindra markfukt att komma upp så lär det väl bli fuktigt under plasten varför det borde öka risken för att det som är under plasten börjar mögla å lukta illa? Är det bättre att låta bli lägga plast? Ska tillägga att det är ett näst intill omöjligt projekt att få bort all bark och spån. Vi har haft en vacuumsug här som sugt upp tre decimeter ur grunden men det är ändå massa bark kvar så det lär va svårt att få bort allt.

Nån gav ett tips på att blanda ut översta lagret sand med tösalt och bikarbonat för att förhindra tillväxt. Nån som prövat fungerar det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.