Byggahus.se

Plasma-tv

1. G
    Medlem · 30 inlägg

Gbat

Medlem
    Vet inte om denna frågan hör hemma här, men jag tar en chans...
    Har tänkt köpa en 42" plasma men blir förvirrad över att det finns så mycket att välja på. Apparater med till synes samma specar kan ligga på allt mellan 17000-40000 kr. Vad ska man tänka på / se upp med? Spelar upplösningen någon större roll sålänge man bara skall titta på tv/dvd? Går det att säga någon/några apparater som är riktigt bra runt eller under 25000?
    /Gbat

2. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Re: Plasma-tv

En kompis har en 42" Samsung som han pröjsade ca 24000kr för och om jag ska vara helt ärlig så är bilden rätt dålig.

Det är väl som med allt. Köper man det billigaste inom ett segment så kan man väl inte förvänta sig så mycket. Jag tror du måste upp till 35-45.000kr för att få något bra. Ska du ha något ordentligt bra så kostar det mellan 45-70.000kr för en 42" plasma.

Jag skulle bli helt knäckt om jag lagt ut nästan 25.000kr på en tv och sen är bilden inte bra annat än när man kör DVD film som dom gör när dom demar i alla butiker.

3. B
    Medlem · 565 inlägg

BoByggarn

Medlem

Här gäller det att se upp.

Se till att den nya apparaten klarar av HDTV, High Definition TV. Det är en ny standard som kommer lanseras under nästa år.

Kvalitetsskillnaden mot "DVD kvalitet" är som skillnaden mellan VHS och DVD.

Rent tekniskt så är upplösningen större för HDTV.

När du lägger ut så mycket pengar på en ny apparat, så anser jag att den ska vara framtidssäker.

4. B
    Medlem · 792 inlägg

brevik

Medlem

Ska den ha stöd för HDTV och vara en plasma på minst 42" så får du nog betala en förmögenhet.

5. B
    Medlem · 45 inlägg

biffenz

Medlem

Tjena!
    surfa in på www.dvdforum.nu där får du alla svar du vill ha. lycka till.

6. K
    Medlem · 91 inlägg

Kaugan

Medlem

Rekommenderar dig att kolla på Pricerunner. Min blivande (hoppas jag) svärfar köpte där och tjänade många 10-tals tusenlappar!! Alltså mycket prisvärt och seriöst.

7. M
    Medlem · 77 inlägg

mrhuhta

Medlem

Nu är ju inte pricerunner en butik utan en prisjämförelse-sida så han har nog inte handlat något från pricerunner ;).
    De billigaste plasmorna är inte speciellt bra(enligt mig), men imponerar nog på många pga design. Skall du ha en bra plamsa så får du upp till >40kkr tyvärr. NATIVE upplösning är det du skall kolla på eftersom det förekommer "ful-knep" som stödjer 1024x768 osv, men i verkligheten så har den 852x480 som sin native upplösning och det är det den kommer att visa(den har helt enkelt inte fler pixlar att använda sig av).
    HDTV kommer att komma mer och mer i Europa(har funnits länge i USA/japan), men om det kommer att bli en "svensson-grejj" kan ju ingen säga idag.
    Idag finns HD1 och Euro1080(båda kör 1920x1080 intelaced) i europa och de sänder inte speciellt roliga program ;D operor, konserter och diverse demo klipp.
    SVT kommer att satsa på 720p (1280x720progressivt, som det ser ut idag) och har planerat att dra igång sändningar innom de närmaste åren.
    De boxar som kommer att ta emot dessa sändningar kommer garanterat att kunna skicka ut signalen till utrustning som inte kan ta tillvara på HDTV-kvaliteten, som vanliga tv-apparater idag.
    Men vill du kunna nyttja det kommande HDTV till fullo så skall du leta efter en plasma med Native 1280x720 ;D=dyrt och har bara sett 50" som har det eller en projektor med samma upplösing eller högre.
    Det finns massor med filmer i äkta HDTV idag att tanka(ifall man vill se hur det ser ut) och även D-vhs(för entusiaster eftersom filmerna och spelarna är ganska dyra).
    Nästa generation av dvd kommer även den att vara i hdtv upplösning(blue-ray tex finns i Japan ;)).
    Hoppas att mitt teknik mumbojumbo hjälper mer än det stjälper ;D

8. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem

Men, det är alltså inget som säger att en icke-HDTV inte kommer att fungera den dagen man tittar på HDTV-sändningar. Det man går miste om är den extra upplösningen.
    (Vill bara förtydliga utifall det finns några som tror att en plasma som inte stöder HDTV kommer vara värdelös när HDTV lanseras, vilket alltså inte är fallet.)

9. F
    Medlem · 401 inlägg

fredstu

Medlem
  10. M
    Medlem · 77 inlägg

mrhuhta

Medlem

Och än en gång så visar det på dummheten hos Aftonbaldet ;)..ALLA tv-apparater kommer att kunna användas även när HDTV kommer. De boxarna som krävs för att ta emot HDTV kommer att kunna ge ut signalen i S-video, scart, säkert även composit i pal 576i som fungerar till en vanlig tv och även då lågupplöst plasma. DOCK så kommer de inte att kunna dra nytta av hela den upplösningen som HDTV har.
    Om man ser till BILDytan så är 1080i fyra gånger så hög upplösning som DVD och "datamängden" ligger ofta runt 20mbit/s mot dvdns variabla UPP TILL 10. Det finns idag ingen plasma(som jag vet om) som har 1920x1080 som native upplösning.
    Som sagt de billiga plasmorna kommer att fungera även när HDTV kommer precis som MARKIS säger.

11. T
    Medlem · 34 inlägg

Tjosan

Medlem

Ingen som börjar snacka hdtv om man säger att man ska köpa en vanlig 28" tv. Men när det kommer till nåt nytt som plasma så börjar man direkt kritisera att det inte stödjer dittan o dattan, som enligt mig är oväsentligt idag...
    När jag köper min plasma skiter jag fullständigt i om den klarar hdtv eller inte. tänker inte betala mer för nåt som kommer imorgon.. Den dagen hdtv är vanligt så är det ändå dags för en ny tv.

ahh... så fick jag det ur mig ;)

12. M
    Medlem · Västerbotten · 649 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Klart du måste ha stöd för saker som kommer ungefär när det är dags att skrota tv:n... :)

13. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Inte det svar du vill ha antagligen, men fundera på en projektor i samma prisklass, du får mycket större och trevligare bild för samma pengar.

Köp något med datoringång, gärna digital (DVI) men även analog datoringång ("VGA") är bättre än inget. "Komponentingång" med hdtv-stöd är också något att titta efter.

Och som folk redan sagt, kolla vad det är för verklig upplösning och glöm de upplösnignar prylen kan skala ner från...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.