Har ett hus från 68 med källare/krypgrund, dvs. fuktutsatt.

Trädgården är i princip bara gräs och det finns gott om utrymme att planera träd. Själv gillar jag björk och skulle vilja sätta några dels för utseendet, men sedan så dricker ju björkar extremt mkt också, så jag antar väl att det borde bidra till att dränera från grunden med, eller tänker jag fel? Har det någon påverkan öht?

Plantera dem inte för nära huset, för träd har synnerligen vidlyftiga rotsystem som dessutom kan sätta igen rörledningar i sitt sök efter vatten. Jag skulle tro att du helst ska ha dem ca 10 meter från huset och inte över någon avloppsledning eller dräneringsledning som inte är gjord av plast.

Jag tror det är en bra idé, björkar är kända för att dra i sig stora mängder vatten. Bara du inte sätter dem för nära rören så går det bra (det kan nog bra iallafall).

Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, jag brukar svära över mina björkar eftersom de gör att gräsmattan blir gul ! Men det är en intressant tanke att de hjälper till att dränera !

Björkar har inte så elaka rotsystem, de brukar dra sig ganska djupt, vad du skall passa dig för är att plantera pil som är kända för sina besvärliga rotsystem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.