Vi vill plantera en ligusterhäck i tomtgräns. Bara ca 1,5 m från tomtgräns står ett gammalt äppleträd, har nu börjat fundera på om det blir problem att plantera häcken pga detta trädet. Diket för häcken kommer ju bli 1 m ca från stammen på trädet, dels kanske vi stöter på rötter från trädet och dels kanske trädet konkurrerar ut ligusterplantorna. Vad tror ni?

BirgitS
Hur är trädets krona jämfört med häckens placering och grävning?
Man brukar säga att träd har rötter som går strax utanför kronan för att hitta fram till regnvattnet.

Om man gräver av en större mängd rötter är det bra att också beskära trädet så att de återstående rötterna räcker till den då minskade lövmängden.

Det är möjligt att ligusterplantorna närmast häcken kommer att växa långsammare än liguster som är längre bort, men de kommer ju att bli normalhöga med tiden ändå.

Jag har planterat en ligusterhäck nära ett träd ungefär som du beskriver. Det jag gjorde var att gräva ett dike för häcken fram till kanske fem meter från trädet. Det gjorde jag med en liten grävare. Närmare trädet använde jag spade och tog det mer och mer försiktigt när jag närmade mig trädet . De smala rötterna grävde jag av, men de som var grova nog att gräva runt lät jag vara kvar och planterade mellan dem.

Nu har jag flyttat, men från vägen ser det ut som att både häck och träd växer och trivs så här 15 år senare. Det tog lite längre tid för plantorna närmast trädet att ta sig, som Brigit skriver, men en liguster som bestämt sig för att växa kommer göra det.

Står äppleträdet 1,5 m från tomtgräns förstår jag inte hur man skulle kunna peta in en ligusterhäck därimellan ...

Om man vill behålla trädet finns väl bara en lösning : sätt ett 4 m långt snyggt plank motsvarande framtida häckhöjd ist för häck just där trädet står.

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.