Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Plantera häck i staket / stängsel

1. E
    Medlem · uppsala · 70 inlägg

Eliza77

Medlem
    Hej!

Jag har en stor tomt som skall stängslas in i Uppsala. Det är sammanlagt 250 meter (ca 3700kvm) . Jag vill hålla hund och barn inne plus att det skall vara snyggt.
    Stängslet bör vara runt 1-1,2m och häcken bör kunna växa till 1,5-2 meter.
    Häcken skall vara vintergrön.

Vad skall man kunna ha som är snabbväxande och hur lång tid skall man räkna med innan häcken har växt in i stängslet?
    Budget för detta? Stängsel + häck? Göra det själv kontra leja bort?

Jag har funderat på Liguster och något slags gunnebo-liknande stängsel.

2. N
    Medlem · 62 inlägg

nimphidia

Medlem
    Vi har Gunnebostaket & har planterat den högväxande varianten av snöbär, det ser ut att bli toppenbra men det växer för sakta;(
    Häcken har väl blivit ca 35-40cm hög på ett år. (klippte ner den efter att vi planterat)
    Enligt de jag pratat med så skall häcken & staketet vara en utmärkt kombination.

3. yonna
    Medlem · Österlen · 8 181 inlägg

yonna

Medlem
    Ligustern blir väl bara halvdant vintergrön i Uppsala. Annars mår just ligustern väldigt bra av att ha ett stängsel inne i häcken eftersom den lätt lägger sig om det blir mycket snö. Den är inte vidare snabbväxande.

Eftersom du har en så stor tomt kanske du hellre ska satsa på en friväxande häck? Det blir väldigt mycket häckklippning om du väljer en häck som fordrar 2 klippningar/säsong.

4. T
    Medlem · Halland · 4 inlägg

Tindragull

Medlem

Vi har

Satt nån slags fårstängsel runt vår trädgård (grönt fårstängsel) och sen satt thujahäck.
    Blivit riktigt bra nu efter 2 år men då startade vi med ganska små thujor. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.