Byggahus.se

Plantera granar för att begränsa insyn

1. mg765
    Medlem · Bergslagen · 713 inlägg

mg765

Medlem
    Vi har en tomt mot skog där ett motionsspår anlagts för några år sedan som stryker bara metrar utanför tomtgränsen. Det finns en strimma gles skog mellan tomten och spåret med rödgran, rönn, björk och hassel. Sommartid när allt är grönt så är insynen mer acceptabel, men vintertid är insynen total.

Jag har grävt upp några låga plantor gran (20-40 cm) från skogen (efter tillstånd av markägare) och strategiskt flyttat dem till strimman på tomten. Resultatet har varit hyggligt, alla granar överlevde, men tillväxten är väldigt långsam, det känns som de står helt still och det lär dröja många år innan de kommer upp i höjd och agerar naturligt insynsskydd. Tanken är att ca 10 granar till borde ge en fullgod avgränsning när de växt upp lite.

Jag söker råd och rekommendationer från er som kanske har lite erfarenheter i ämnet.

1. Hur lång tid tar det för en rödgran att växa från 30 cm till ca 3-4 meter?

2. Bör man gödsla något? Granarna får gärna vara en fin mörkgrön färg och bli ganska täta.

3. Är det bättre att plantera större gran från kruka / rotklump? Vart köper man billigast gran, samt vilken sort rekommenderas? Rödgran, serbgran, ädelgran, annat? Jag vill hålla mig till "vanliga" granar för att ge en naturlig avgränsning från spåret. Jag vill inte plantera en rak häck med t.ex thuja så det ser överdrivet konstgjort ut.

4. Är "gran i kruka" från byggvaruhus som Bauhaus eller Jem&Fix lämpliga för plantering?

Mycket tacksam för tips och råd!

Redigerat 1 jan 12:52
  2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 617 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    När du kräver upp granar i naturen så stympar de deras rotsystem. Så på så sätt är det bättre med skolade plantor som ju har omplanterats gång på gång så att de har ett kompakt rotsystem.

Så dina granar stannar lätt i växten 1-3 säsonger och ägnar sig åt att bygga rötter. Sen hittar de vatten och börjar växa. Det som begränsar granars tillväxt i stora delar av landet är tillgången på vatten. Här i öst har dessutom de senaste tre somrarna varit missväxtsomrar avseende nederbörd, d v s gran har vuxit långsamt. Så vill du skynda på tillväxten så vattna. Mycket!

Om du vattnat kopiöst (eller det blir regnsomrar igen) så kan du börja fundera på en näve gödsel på senvåren när de börjar växa.

Räkna med kanske 20 cm tillväxt per år för småplantorna och sen efter kanske 10 år så drar granarna iväg med uppåt en halvmeter tillväxt per år.

3. mg765
    Medlem · Bergslagen · 713 inlägg

mg765

Medlem
    Tack!

Om man ska köpa ca 100cm höga granar och plantera, vart kommer man lämpligast över dessa när det gäller små partier? Typ 5 granar.

Är det rödgran ("vanlig gran") som är mest lämplig för ett naturligt insynsskydd, eller passar serbgran, kungsgran, blågran, vitgran etc bättre? Den viktigaste egenskapen är att den ska vara hyffsat tät/bred och smälta in i skogsmiljön.

4. K
    Medlem · Munkedal · 562 inlägg

Kalle B

Medlem
    Jag tror inte det finns 100cm granar att köpa. De enda som planterar gran är skogsbolagen, och de planterar småplantor på typ 20cm. I princip det enda barrträd som privatpersoner köper är thuja. De skulle vara perfekt för ditt behov, men de smälter väl inte in i svensk skog så bra kanske. Det gör å andra sidan inte de andra gransorterna heller.

Jag håller med Claes i Sörmland om i princip allt, men i västsverige har granarna växt betydligt fortare än så de sista åren, även om det varit torrsomrar. Granplanteringen invid där jag bor går knappt att gå genom längre, och det är inte många år sedan de planterade. Hemligheten är mycket sol och mycket vatten, allra bäst är det när granarna blivit så stora att de skuggar marken under sig.

• Laddar…
  5. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 315 inlägg

Zixten

Medlem
    Om du skall ha en gran så billigt som möjligt så är det bästa att ha bra kontakt med en skogsägare som skall plantera, då kostar en vanlig granplanta typ 5 - 15 kr / st Och man kan välja mellan små typ 10 cm och stora, osäker på om dom är så stora som 100 cm, men 60 - 80 cm bör gå.
    Ju större dom bli ju dyrare blir dom....
    Skall man som skogsägare köpa dom från plantskolan till detta priset så måste man köpa hela lådor / Säckar och då är dom packade typ 50 - 150 st i varje låda / säck, så det gäller i så fall att hitta någon som redan beställt hem plantor nu till våren.
    Dom mindre plantorna är oftast täckrot, alltså en lite jordklump runt roten, och dom större är barrot, alltså ingen jord alls runt klumpen.

När man planterar så brukar plantorna stå och "stampa" några år innan dom börjar växa, sen kan dom börja växa riktigt bra, här kan årsskotten bli lite mer än en meter vissa år...
    Hur fort dom växer beror ju lite på hur dom är förädlade med, finns plantor som beräknas vara avverkningsmogna på 40 - 50 år, och andra som tar typ 100 år innan dom är mogna.

Gran i kruka bör ju inte vara några problem med att köpa och plantera ut, då är det ju lättare att hitta några olika sorter med om man nu då inte vill ha bara vanlig gran.
    Nackdelen är ju att dom verkar vara rätt dyra, och att det kan vara risk för rotsnurr när dom stått i kruka, rötterna kan få svårt att breda ut sig när dom stått i kruka och det blir bra en liten klump med rötter och träden kommer att blåsa ner väldigt lätt när dom blir lite större...

Om du vill ha något som växer snabbt å kan du välja lärkträd, men då tappar du insynen då dom tappar barren på vintern.
    Douglasgran vet jag att en del planterar med, och en skall växa snabbt, men den vet jag inget om.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 368 inlägg

nallepu

Medlem
    Går det att få en granhäck så tät att det blir insynsskydd. Har för mig att Bergianska trädgården i Stockholm hade en granhäck som blev både hög och bred. När den blev rejält hög klippte man ner den och den blev otroligt ful
    Funderar på om det går att klippa in grenar en eller två gånger om året utan att granen blir både gles och ful.

7. K
    Medlem · Munkedal · 562 inlägg

Kalle B

Medlem
    Man måste klippa i årsskotten, åtminstone två gånger om året för att en granhäck skall hålla sig tät och snygg. Missar man ett år eller två och klipper mycket sedan, innanför det innersta gröna, så dör den grenen. Gran kan inte bryta nya knoppar på gammal ved. Så om man skall ha en snygg granhäck kräver den kontinuerlig skötsel, den är inte alls lika förlåtande som en lövhäck.

• Laddar…
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 617 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Runt gamla orangeriet på Bergianska finns en rätt ung smal och hög häck. Den var väldigt snygg för några år sedan man jag har inte funderat på den de senaste par åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.