Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Plantera en äng

1. T
    Medlem · 3 inlägg

Trädgårdsnissen

Medlem
    Jag är supersugen på att göra naturen en tjänst och anlägga en äng i trädgården (och sätta upp bihotell). Jag är dock helt oerfaren på ämnet så jag ställer frågan här:

Platsen är ca 450kvm bland en del träd, därav delvis skuggigt (men har hittat fröblandning som klarar skugga). Jag har krattat bort flera årslager löv, mest icke-förmultnade eklöv, och under är det kal mark eller enstaka grästuvor av långt gräs, fläckvis med vitsippor. Låter det som en bra plats att plantera en äng på?

Marken som sådan känns näringsfattig och hård men jag behöver lägga på mer jord. Jag hittar ingen ängsjord att köpa och funderar på om jag kan ta från komposten. Komposten är i princip bara torra löv (eklöv) som förmultnat, det borde vara rätt näringsfattigt? Vad tror ni trädgårdserfarna?

2. D
    Allvetare · E · 22 442 inlägg
    Absolut ingen kompost om du vill ha ängsmark. Det låter vettigt som det är. Slå av ytan och räfsa årligen är det enda som behövs. Sedan kan det ju vara trevligt att föra in en del arter för att få ängs känsla fortare.

Hur skuggigt är det? Jag skulle rekomendera tämligen mycket sol om det ska bli äng.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 3 inlägg

Trädgårdsnissen

Medlem
    Tack för svar! Marken som den är nu är väldigt hård, inget laget jord ovanpå utan mer en skorpa. Men det kanske är bra?
    Det är ganska skuggigt men flera av växterna som är med i fröpåsen (tex skogsförgätmigej och blåsippa) växer i samma förhållanden en bit utanför trädgården. Så min förhoppning är att det går trots skuggan :)

4. D
    Allvetare · E · 22 442 inlägg
    Det är ju inte fel om man kan luckra jorden lite för att det ska gro. Men om man vill ha ängsväxter ska man inte tillföra någon näring alls.

5. Scouten
    Byggveteran · Lund · 1 067 inlägg

Scouten

Byggveteran
    En äng ska vara så näringsfattig som möjligt, så att slå och ta hand om gräset varje år är ett måste, precis som föregående talare säger. Sen löser det mesta sig över tid.

6. H
    Medlem · 125 inlägg

Harmagedon

Medlem
    Äng är ett tämligen flytande begrepp och betyder nog lite olika saker i olika öron. Men jag tycker att det låter som att du vill få till en yta som innehåller mer blommor än gräs. Tyvärr är det sällan så enkelt att få ängsfrön att gro som baksidan på den där fröpåsen låter oss tro. Men du verkar ju inte ha tagit en påse med traditionella ängsväxter utan mer växter för ett skogsbryn. Då får du försöka efterlikna deras naturliga växtplatser istället och just förgätmigej och blåsippa trivs ju i mull av eklöv så det kan vara precis det som behövs för att få dem att trivas. Ska du tillföra kompost så här pass långt in i våren så ska du nog försöka luckra upp den hårda skorpan först.

7. T
    Medlem · 3 inlägg

Trädgårdsnissen

Medlem
    Hej! Här är ängen jag tänkte köra på http://www.pratensis.se/froblandningar/froblandning-113. Håller med om att de måste trivas i liknande jord eftersom vissa av dem de redan växer där Står dock ingenting om någon annan typ av jord än den näringsfattiga på sidan.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.