1 261 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Plantera backtimjan bredvid gräsmattan / villa
Hej,
om jag planterar backtimjan, hur många år kommer plantorna att leva och kommer den att "sprida sig" även där jag inte har planterat den (i gräsmattan t.ex.)? Behöver jag plantera den på nytt efter x antal år?
Syfte: vi har för stora ytor och vi hinner inte klippa gräset regelbundet, med backtimjan hoppas vi att kunna begränsa gräsmattan till området nära huset och slippa ogräs där vi inte klipper gräset.
Bor i Stockholms län.
Tack på förhand!
om jag planterar backtimjan, hur många år kommer plantorna att leva och kommer den att "sprida sig" även där jag inte har planterat den (i gräsmattan t.ex.)? Behöver jag plantera den på nytt efter x antal år?
Syfte: vi har för stora ytor och vi hinner inte klippa gräset regelbundet, med backtimjan hoppas vi att kunna begränsa gräsmattan till området nära huset och slippa ogräs där vi inte klipper gräset.
Bor i Stockholms län.
Tack på förhand!
Jag hade satsat på äng istället. Den slår du en gång per år bara. Kom ihåg att ta bort "klippet" efter att det fröat av sig bara så marken blir näringsfattig. Då trivs ängsväxterna.
Bästa svaret
Backtimjan är en perenn växt vilket betyder att den återkommer varje år men - förutsättningarna för att den skall återkomma och överleva måste finnas, annars dör den ut. Den är lågväxande och ljuskrävande så den kan inte konkurrera med större växter som gör att den hamnar i skugga t.ex.F f10l skrev:
Backtimjan kan inte konkurrera med gräs, om man vill ha en matta med backtimjan måste allt ogräs samt gräsmatta, inkl. gräsens rötter rensas bort. Öppna ytor kommer snabbt att invaderas av ogräs igen, tänk maskros frön t.ex. så det krävs många plantor av timjan på en enda kvadratmeter yta för att den snabbt skall täckas. Därefter kommer det kräva rensning några gånger per säsong för ogräset attackerar alltid.F f10l skrev:
Du har fått ett mycket bra förslag, gör en äng så bidrar du även till att främja den biologiska mångfalden.
Hej, jag vill helst inte så varje år. Jag har inte tillgång till traktor eller liknande, har bara en röjsåg och en gräsklippare. Jag har väldigt lite fritid och vill helst lägga så lite tid så möjligt på trädgårdsarbete inte för att jag inte gillar sådana aktiviteter men för att jag har inte tid bara. Det jag vill undvika är djungeln med 1,5 högt ogräs… vad som helst, även en invasiv art bara att det inte växer mycket 😀
En äng slår man efter att blommorna satt frö och på det viset sprider sig fröna. Om man råkar slå tidigare då och då spelar det ingen roll då det finns en fröbank i jorden som gror. Man måste inte heller räfsa bort det avslagna, man får bara en annan typ av äng med delvis andra växter.
Annars tror jag att gräsklippning ingår i rutavdraget så att få någon som klipper gräset en gång i månaden är inte så dyrt.
Annars tror jag att gräsklippning ingår i rutavdraget så att få någon som klipper gräset en gång i månaden är inte så dyrt.
Tror det är mycket svårt att konkurrera ut gräs som trivs med något som är mer lågväxande. Gräs brukar ju vara det som tränger sig på och man får rensa bort, såvida det inte råder vissa mark eller ljusförhållanden.
Jag har ett berg där jag bara vill ha mossa och stenpartiväxter men gräset har bitit sig fast...Man får gilla läget och magra ut över (lång) tid, eller rensa rubbet och hålla efter.
Jag har ett berg där jag bara vill ha mossa och stenpartiväxter men gräset har bitit sig fast...Man får gilla läget och magra ut över (lång) tid, eller rensa rubbet och hålla efter.
Klicka här för att svara