Hej. Vi vill bygga ut vårt vardagsrum med 15kvm.
Detta innebär en tillbyggnation och rivning av en bärande utevägg.
Jag försöker ta fram planritningen genom att rita tillbyggnaden på den befintliga ritningen. Jag ritar till de 15 kvm, men ska jag även sudda bort den bärande väggen på ritningensom ska rivas bort?

J Julieta Avetisyan skrev:
Hej. Vi vill bygga ut vårt vardagsrum med 15kvm.
Detta innebär en tillbyggnation och rivning av en bärande utevägg.
Jag försöker ta fram planritningen genom att rita tillbyggnaden på den befintliga ritningen. Jag ritar till de 15 kvm, men ska jag även sudda bort den bärande väggen på ritningensom ska rivas bort?
Ja, ritningen skall visa hur det ser ut efteråt, men du kan behöva markera vad som är utbyggnad och vad som är orginalbyggnad på ritningen.

Du kommer troligen behöva skicka in en konstruktionsritning också som visar hur man ta upp laster och växlar av ytterväggen. Det kan en konstruktör hjälpa dig med.

I vårt fall så byggde vi till 12kvm och tog upp en yttervägg. Nu blev konstruktionen lätt eftersom det är ett timmemrhus och jag har lämnat massor av varv ovan öppningen samt att det satt ett dubbelfönster där sen innan. Så i det fallet behövde jag inte växla av osv...

• Gilla
Julieta Avetisyan
  • Laddar…
Ok, tacl för ditt svar. Då ska jag se hur jag markerar den befintliga o tillkommande på ritningen😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.