Julefrid!
Har suttit timtal med floorplanner (fantastiskt lättanvänt onlineverktyg) för att optimera planlösning i ett planerat stugbygge.
Jag är ganska nöjd, men det går säkert förfina.
Yttermåtten får inte svälla ytterligare, det har redan blivit betydligt större än tänkt. Men vi har tre barn och de tar plats för den som inte hade en aning om det.
Det enda som inte är riktigt bra enligt mig är att ett av sovrummen blir utan ytterfönster. Så det får antingen bli ett takfönster eller ett högt placerat fönster in till andra intilliggande sovrum för ljusinsläpp.
Köket är inget att haka upp sig på, det är bara ditsatt som exempel.
Har suttit timtal med floorplanner (fantastiskt lättanvänt onlineverktyg) för att optimera planlösning i ett planerat stugbygge.
Jag är ganska nöjd, men det går säkert förfina.
Yttermåtten får inte svälla ytterligare, det har redan blivit betydligt större än tänkt. Men vi har tre barn och de tar plats för den som inte hade en aning om det.
Det enda som inte är riktigt bra enligt mig är att ett av sovrummen blir utan ytterfönster. Så det får antingen bli ett takfönster eller ett högt placerat fönster in till andra intilliggande sovrum för ljusinsläpp.
Köket är inget att haka upp sig på, det är bara ditsatt som exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett par åsikter som amatör:
- Kan du inte placera de två små sovrummen direkt till vänster istället så får du fönster i båda?
- En sovrumsdörr direkt vid entrén vid är inte optimalt då den som besöker sovrummet får gå igenom smuts/snö/slask i hallen.
Lycka till!
/Krille
- Kan du inte placera de två små sovrummen direkt till vänster istället så får du fönster i båda?
- En sovrumsdörr direkt vid entrén vid är inte optimalt då den som besöker sovrummet får gå igenom smuts/snö/slask i hallen.
Lycka till!
/Krille
Placera alltid en separat toalett i ett fjällhus. Innan ni skall ut så vill man alltid brumma och då är tandborstningen låst för hela andra huset. Sedan är inte den gången optimal men förstår om ni har begränsat med m2 att leka med.
Hallen är inte bra, där blir det kaos när man åker skidor, kan inte riktigt se hur fem personer ska kunna göra en smidig entré där. Måste det vara en vägg mellan ungarnas rum? Om du tar bort den så kan du även skippa dörren närmast utgången, så får du plats med en sittbänk med förvaring i. Använd en skjutdörr för ingången till sovrummet via hallen. Till vänster om entrén, är det ett torkskåp du ska ha där? Ett måste i en fjällstuga. Där behöver du ingen dörr hur som helst. Likaså kan du köra skjutdörr till toan.
Funderat på att göra föräldrasovrummet smalare? Ser ut att gå om du ställer sängen på andra ledden. Sovrum i fjällstugor behöver inte vara stora. Då kan du bredda hallen. Skjutdörr även till det sovrummet.
Funderat på att göra föräldrasovrummet smalare? Ser ut att gå om du ställer sängen på andra ledden. Sovrum i fjällstugor behöver inte vara stora. Då kan du bredda hallen. Skjutdörr även till det sovrummet.
Kom på en grej till. Toan kan du minska ned, skjut in väggen med dörren 60 cm så får du plats med tre 60-garderober och har löst förvaringen. Ingången kan du ta från köket/vardagsrummet. Ingången tar du via köket, skjutdörr givetvis. Jag utgår från att det är en fjällstuga för vintersport. En inbyggd förstukvist med förråd skulle lösa mycket, bl.a. som en våtzon. Men då spricker det på att du inte vill växa i yttermått, om än bara med några m2.
Hej Raskus, jag förstår utmaningen med ytan, men eftersom du ber om råd måste jag säga att hallen - som ju både är in- och utgång - är alldeles för liten för en fjällstuga!
Tillägg: för mig ser det här mer ut som en fin sommarstuga än som en optimal fjällstuga.
- Oavsett om man ska åka utför, på längden eller kanske på bredden eller bara leka i snön så måste man kunna rymmas och klä på sig många och bylsiga klädplagg. Helst många personer samtidigt, och speciellt om det är kallt/blåsigt ute så vill garanterat ingen stå utomhus och vänta om man blivit klar först... skulle därför rekommendera minst ett par ordentliga bänkar i hallen, samt plats för att hänga rejält med både ytterkläder som byxor och jackor/overaller, kängor/pjäxor och drösvis med mössor, vantar, halsdukar osv. Allt det här bör vara enkelt nåbart och helst ska man inte behöva gå innanför hallen för att hämta något mer efter att man satt på sig skorna.
- Minst en lättillgänglig toalettVC med ingång direkt från hallen samt att man inte ska behöva gå genom hallen till något annat rum eftersom den oftast är blöt i timmar efter att en hel familj dråsat in med snöiga/blöta kläder och skor.
Tillägg: för mig ser det här mer ut som en fin sommarstuga än som en optimal fjällstuga.
- Oavsett om man ska åka utför, på längden eller kanske på bredden eller bara leka i snön så måste man kunna rymmas och klä på sig många och bylsiga klädplagg. Helst många personer samtidigt, och speciellt om det är kallt/blåsigt ute så vill garanterat ingen stå utomhus och vänta om man blivit klar först... skulle därför rekommendera minst ett par ordentliga bänkar i hallen, samt plats för att hänga rejält med både ytterkläder som byxor och jackor/overaller, kängor/pjäxor och drösvis med mössor, vantar, halsdukar osv. Allt det här bör vara enkelt nåbart och helst ska man inte behöva gå innanför hallen för att hämta något mer efter att man satt på sig skorna.
- Minst en lättillgänglig toalettVC med ingång direkt från hallen samt att man inte ska behöva gå genom hallen till något annat rum eftersom den oftast är blöt i timmar efter att en hel familj dråsat in med snöiga/blöta kläder och skor.
Redigerat:
Kan man tänka som många yteffektiva studentlyor? "Vända" på planlösningen lite? Så att entrén/hallen är en del av vardagsrummet och egentligen då är något av en tambur som ligger i vardagsrummet? Är man bara två pers så räcker ytan som nyttjas närmast dörren. Är det ett helt gäng som kommer så kan man bara fortsätta åt sidorna/inåt? Kanske lägga köksdelen närmast entrén och ha klinker både i köksdel/entré?
Jag skulle föredra att ha badrum/bastu etc utan fönster än ett "sovrum" utan dito. Risken är annars att sovrummet bara klassas som ett stort förråd om ni någon gång skulle få för er att sälja. Om du MÅSTE ha ett sovrum sådär utan ett fönster tror jag dels du ska ha ett takfönster i inre delen av rummet, dels göra ett rum av de två och istället sätta två dörrar och en vikvägg så det går att dela av till två rum om man vill ha egna rum att sova i men i övrigt är ett större sovrum med två ingångar. På så sätt går det att optimera och få in fyra pers också i ett sovrum (med två våningsängar och vikväggen öppen
)
Sen med den begränsade ytan du jobbar med kanske man ska fundera på att göra två sovalkover för kidsen snarare än varsin "rum"?
Tror du kan få mycket inspiration om du går in på hemmet och kollar små lägenheter i centrala storstäderna! Kör urval minst 4ROK och sen kvadratmetern du har att jobba med (- kvadraten för badrum/bastu för i centrala stockholm skulle nog det blivit ett minibadrum och ett extra rum)
Jag skulle föredra att ha badrum/bastu etc utan fönster än ett "sovrum" utan dito. Risken är annars att sovrummet bara klassas som ett stort förråd om ni någon gång skulle få för er att sälja. Om du MÅSTE ha ett sovrum sådär utan ett fönster tror jag dels du ska ha ett takfönster i inre delen av rummet, dels göra ett rum av de två och istället sätta två dörrar och en vikvägg så det går att dela av till två rum om man vill ha egna rum att sova i men i övrigt är ett större sovrum med två ingångar. På så sätt går det att optimera och få in fyra pers också i ett sovrum (med två våningsängar och vikväggen öppen
Sen med den begränsade ytan du jobbar med kanske man ska fundera på att göra två sovalkover för kidsen snarare än varsin "rum"?
Tror du kan få mycket inspiration om du går in på hemmet och kollar små lägenheter i centrala storstäderna! Kör urval minst 4ROK och sen kvadratmetern du har att jobba med (- kvadraten för badrum/bastu för i centrala stockholm skulle nog det blivit ett minibadrum och ett extra rum)
Här finns några ytterligare idéer som kanske kan vara bra, även om den här stugan är större? Finns också en sida med planlösning m.m.
http://www.tanndalenstuga.se/vargbacksvillan.aspx
- Ni kanske kan byta taktyp från pulpettaket till t ex ett sadeltak, och få till ett extra sovloft? Kanske ett av barnrummen kan vara uppe på ett sovloft?
http://www.tanndalenstuga.se/vargbacksvillan.aspx
- Ni kanske kan byta taktyp från pulpettaket till t ex ett sadeltak, och få till ett extra sovloft? Kanske ett av barnrummen kan vara uppe på ett sovloft?
Behöver du ha en bastu i stugan? En fristående bastu, "friggebodsbastu", är nog så mysigt och skulle frigöra utrymme inne som kan användas till torkrum för alla ytterkläder, kängor och pjäxor som det blir.
Är det bygglovet som sätter stopp för större byggnad?
Isåfall så bygg som du tänkt, när du är klar eller nästan klar så utnyttjar du reglerna som säger att du får bygga 15kvm utan bygglov och bygger då till en riktig hall ev med wc och dusch
Isåfall så bygg som du tänkt, när du är klar eller nästan klar så utnyttjar du reglerna som säger att du får bygga 15kvm utan bygglov och bygger då till en riktig hall ev med wc och dusch
I ditt andra förslag finns det fortfarande risk med blöta fötter när man ska gå in på wc. Om du flyttar någon av dörrarna en meter i sidled minskar du den risken. Vi har själva en stuga med wc direkt vid hallen och det är ett känt problem i fjällstuga som flera har skrivit om.
Vilket gör att den utnyttjas mindre då det blir bökigt. Man måste in i huset och duscha. Ja vi har en och från början ville släkten ha den som vedeldad. Mysigt men tar timmar att få varm. Så någon måste stanna hemma eller åka hem tidigare för att börja värma bastun. En bastu med elaggregat har timer.Korvgubbe skrev: