Hej Forum!
Hoppas ni här kan komma med input och infallsvinklar jag missat.
Har ett badrum i sommarstuga med få kvm och udda form. Inte mycket väggar som går att flytta eftersom det är få kvm i stugan över lag.(väggarna som är 45 och 118 är de som kan flyttas något)
Har ritat otaliga förslag men fastnat för denna. Det som oroar mig är duschen. Har tänkt mig en duschdörr 90 cm men det blir ju aldrig helt stängt.
Kommer det stänka ut kopiösa mängder vatten? (barn och tonåring i huset)
Ska blandaren sitta annorlunda?
Får man plats att duscha på 70x100 cm?

Hoppas på smarta idéer på alternativa möbleringar också. Dusch, toa, handfat och liten tm/tt ska in :) Ritningar och 3D-vyer på ett litet badrum med måttsatta ytor för dusch, handfat och toalett, samt tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AXS
BirgitS
Det finns duschdörrar med ett extra gångjärn på mitten så att man kan vika dem dubbelt. De brukar kallas för vikdörrar och är framtagna just för att passa i trånga utrymmen.

Duschdörrar för hörnor är gjorda för att dörrarna ska mötas i 90 graders vinkel för att de ska passa ihop och dörren ska vara rakt ut från väggen för att lyftgångjärnen ska vara i sitt lägsta läge. Där vi bodde förut var det lite knepigt för duschen var i en nisch som var typ 45 cm djup och sen stack den ut i rummet. Badrumsentreprenören fick då ut en säljare från en firma som tillverkar duschdörrar som kom fram till att om vi valde två krökta dörrar av olika storlek så skulle de mötas tillräckligt nära 90 grader och dörrarna skulle vara tillräckligt mycket rakt ut för att det skulle fungera. Tyvärr kommer jag inte längre ihåg vilken tillverkare det var.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns duschdörrar med ett extra gångjärn på mitten så att man kan vika dem dubbelt. De brukar kallas för vikdörrar och är framtagna just för att passa i trånga utrymmen.

Duschdörrar för hörnor är gjorda för att dörrarna ska mötas i 90 graders vinkel för att de ska passa ihop och dörren ska vara rakt ut från väggen för att lyftgångjärnen ska vara i sitt lägsta läge. Där vi bodde förut var det lite knepigt för duschen var i en nisch som var typ 45 cm djup och sen stack den ut i rummet. Badrumsentreprenören fick då ut en säljare från en firma som tillverkar duschdörrar som kom fram till att om vi valde två krökta dörrar av olika storlek så skulle de mötas tillräckligt nära 90 grader och dörrarna skulle vara tillräckligt mycket rakt ut för att det skulle fungera. Tyvärr kommer jag inte längre ihåg vilken tillverkare det var.
jag har letat runt efter såna vikbara också. Hittade inga som passade helt med måtten där duschen är placerad på detta förslag. Skulle behöva en 120 cm dör (60+60)... har dessutom läst div trådar om att såna är svårmonterade och läcker vatten. De ska ju såklart vara fall på golvet, vilken kommer ställa till det.

Finns ju många "designbilder" på duschar som är öppna åt div håll, men frågan är om det funkar i praktiken eller om de som provat till sist köper ett draperi...

kollade på dörr som inte är för hörn typ sånhär.

Bathlife Duschdörr Profil Rak Klarglas Svart Profil | Stonefactory.se

BirgitS
Jag föreslår att du försöker få kontakt med en säljare på en välrenommerad badrumsfirma för att diskutera hur man bäst löser det i ett sånt specialfall som du har.

En möjlighet är att den dörren du har ritat med röd färg i stället sitter fast på samma vägg som duschblandaren för då får du en vanlig rektangulär dusch.

Har du kollat på om U-duschar kan vara något som kan fungera i ditt fall?

Alla duschdörrar läcker lite vatten undertill och särskilt där dörrarna möts (i alla fall min erfarenhet).

På din länkade bild kommer ju kommoden förr eller senare att få vatten på sig och naturligtvis blir golvet blött även en bit till vänster om duschdörren.

AXS AXS skrev:
70*100 är helt okej!

Det finns ju även välvda dörrar som kan ge lite mer plats, idag den upplevda platsen.

[länk]
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du försöker få kontakt med en säljare på en välrenommerad badrumsfirma för att diskutera hur man bäst löser det i ett sånt specialfall som du har.

En möjlighet är att den dörren du har ritat med röd färg i stället sitter fast på samma vägg som duschblandaren för då får du en vanlig rektangulär dusch.

Har du kollat på om U-duschar kan vara något som kan fungera i ditt fall?

Alla duschdörrar läcker lite vatten undertill och särskilt där dörrarna möts (i alla fall min erfarenhet).

På din länkade bild kommer ju kommoden förr eller senare att få vatten på sig och naturligtvis blir golvet blött även en bit till vänster om duschdörren.
:) de röda strecken är bara för att visa mått. Har bara tänkt en dörr med mått 90. då blir öppningen 60 när man går in, och ca 35 när man duschar.
annars kan jag ju skippa dörr och ha bara stång och draperi, men det känns lite tråkigt.

att ha 2 dörrar m 90 graders vinkel känns krångligt att få till bra öppning med.

men med nån helt annan möblering kan ju det funka

Modernt badrum med duschhörna, glasdörrar, kaklade väggar och växt på fönsterbrädan.
Skapa konto
Modernt badrum med rund duschhörna, vit kakelvägg, grått klinkergolv och naturligt ljus från fönster.
Skapa konto

• Duschväggshörn med tillverkarens namn MACRO på profil, visar byggkvalitet och design.
    Skapa konto
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
Den här har vi den är mycket ytrymmessnål Makro kolla på den

• Gilla
Planerarn
  • Laddar…
Nu lutar det åt ett draperi ändå. En stång med 90° vinkel så duschen blir ca 70x118. Och draperiet kan man dra undan mot väggen så man slipper ha det bredvid toan vilket kändes lite uschligt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
[bild] [bild]
Vad har ni för storlek på badrummet ?

Mvh

• Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
M mclovin77 skrev:
Vad har ni för storlek på badrummet ?

Mvh
2,74 kvm enligt bilden. Vi valde draperi till slut för det känns rymligare OCH man syns inte när man duschar om nån annan behöver in i badrummet (liten stuga med bara ettbadrum.)

Skall mäta när jag kommer hem

• Gilla
mclovin77
  • Laddar…
Bredd 160 längd 240

• Badrum med duschhörna, vitt kakel, fönster mitt emot duschen, vit pall under fönstret, grå matta på golvet och en liten hylla med toalettartiklar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.